Autor Wątek: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją  (Przeczytany 13839 razy)


hidy

  • Gość
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 02, 2015, 21:00:03 pm »
Ogólnie każdy klasy SL w lepkości 5w-30 będzie dobry, ale należy dobrać lepkość do warunków innych niż normalne. Jeżeli ktoś zrobi cały przebieg w gorące dni (>30stC) nie potrzeba bulić za 5w30, można zalać tańszy 5w-40 albo nawet 10W-40. Jeżeli przegrzewasz silnik (upał i korki)to 5w-30 staje się bardzo rzadki i smarowanie jest słabsze.
 Więc:
Jak chcesz zaoszczędzić silnik bardziej, w duże upały to lej 5w-(40). Aby zaoszczędzić silnik bardziej  w b.duże mrozy (-30)to lej (0w)-30.


Wiec w polskich warunkach 5w-30 lub 5w-40 jest OK
Dodam że lepkość olei względem tej samej części specyfikacji nieco się różni. np liczba odpowiadająca górnej tem. (40) : 10W-40 i 5W-40 to te 40 nie znaczy że w 100stC oleje mają tą samą lepkość - mają podobną, chociaż 40 powinno znaczyć to samo.

kuba227d

  • Gość
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 02, 2015, 21:49:53 pm »
Valvoline Synpower 5w30 spełnia normę fordowską. Bardzo dobry olej

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 02, 2015, 22:09:58 pm »
Ogólnie każdy klasy SL w lepkości 5w-30 będzie dobry, ale należy dobrać lepkość do warunków innych niż normalne. Jeżeli ktoś zrobi cały przebieg w gorące dni (>30stC) nie potrzeba bulić za 5w30, można zalać tańszy 5w-40 albo nawet 10W-40. Jeżeli przegrzewasz silnik (upał i korki)to 5w-30 staje się bardzo rzadki i smarowanie jest słabsze.
 Więc:
Jak chcesz zaoszczędzić silnik bardziej, w duże upały to lej 5w-(40). Aby zaoszczędzić silnik bardziej  w b.duże mrozy (-30)to lej (0w)-30.


Wiec w polskich warunkach 5w-30 lub 5w-40 jest OK
Dodam że lepkość olei względem tej samej części specyfikacji nieco się różni. np liczba odpowiadająca górnej tem. (40) : 10W-40 i 5W-40 to te 40 nie znaczy że w 100stC oleje mają tą samą lepkość - mają podobną, chociaż 40 powinno znaczyć to samo.

Bajki niestety piszesz kolego. Jakby temperatura zewnętrzna miała wpływ na lepkość olejów to nie wiem na czym trzeba by jeździć. Jeśli chłodzenie silnika jest sprawne temperatura oleju w korku może skoczy o...5 stopni.

5W40 można zalać jeśli używa się często zakresu 4-6 tys obr. Natomiast jeśli jeździ się normalnie ale nawet po samym mieście to zalewa się to co producent zaleca. I broń Boże 10W40 do tego silnika....
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline Niunia

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 400
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 02, 2015, 22:19:05 pm »
Chcialbym wiedziec w jakim czasie dobry olej 5W30 traci swoje zdolnosci smarne
"samoczynnie"?
To samo pytanie zadane w inny sposob:
Czy przy przebiegu rocznym okolo 5000 kms na oleju 5W30 ( ktory wystarcza
normalnie na 20000 kms) nalezy bezwarunkowo go wymienic?

Oczywiscie...pewniejsza jest wymiana - ale czy jest po 5000 kms konieczna?

I tu wlasnie pojawia sie pytanie o samoczynna utrate zdolnosci smarnych olejow
w czasie - w granicznym przypadku nawet bez jazdy.

Czy ktos na ten temat ma cos do napisania?   :-thank




Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 02, 2015, 22:28:43 pm »
Olej nigdy nie traci własności smarnych. Zawsze będzie smarował bo jest nazwijmy to "tłusty" z natury. Olej traci, a właściwie to maleje w nim stężenie dodatków uszlachetniających. Dodatki zaś odpowiadaja po krótce za:
- lepkość w danej temperaturze
- wskaźnik lepkości
- temperaturę płynięcie
- hamują proces pienienia
- niwelują wpływ wody
- czyszczą silnik z osadów
- neutralizują kwaśne odczynniki
No i najważniejszy dodatek czyli antyutleniacz. Najważniejszy gdyż to głównie ten dodatek odpowiada za proces starzenia oleju

Natomiast jeśli rocznie robisz np 5 tys km to taki olej można zmienić na upartego co 2 lata. Natomiast żadnego oleju nie trzymałbym w silniku dłużej niż 15 tys km. A im agresywniejszy tryb jazdy tym częściej zmieniamy olej.
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piêkno¶æ dnia postrach nocy
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 02, 2015, 22:58:41 pm »
ja jade na ostro i wymieniam co 12 tysi motul  tak co 6 miesięcy
by³a zielona bestia 300km s type 4.2  V8
by³ saab 95 2.3 turbo 220km
by³ citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
bêdzie x350 super V8 400KM

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 02, 2015, 23:06:58 pm »
Ja zazwyczaj wymieniam w granicach 9-10 tys km. Ale sporo po mieście ganiam + LPG także w pełni uzasadnione
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piêkno¶æ dnia postrach nocy
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 02, 2015, 23:09:37 pm »
a ja w trasie gniote na max czasem budzik do końca zamykam
by³a zielona bestia 300km s type 4.2  V8
by³ saab 95 2.3 turbo 220km
by³ citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
bêdzie x350 super V8 400KM

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 02, 2015, 23:10:39 pm »
Lejesz to co producent zalecasz czy inna lepkość?
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline niewaskieauto

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.725
  • piêkno¶æ dnia postrach nocy
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #25 dnia: Kwiecień 02, 2015, 23:12:58 pm »
a co każe producent bo leje 5w 30
by³a zielona bestia 300km s type 4.2  V8
by³ saab 95 2.3 turbo 220km
by³ citroen c5 3.0 V6 207 km
jest alfa romeo 166 2.5 V6 190 km
i kilka jaguarów do serwisu
bêdzie x350 super V8 400KM

Offline Niunia

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 400
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #26 dnia: Kwiecień 02, 2015, 23:22:49 pm »
Dzieki za info szanowni koledzy.
Kosci zostaly rzucone - wymienie olej po poltora roku przy przebiegu okolo 8000 kms.
Mialem zrobic to w maju - zrobie w listopadzie.

Ostro to ja jezdzic nie moge...a to z dwoch powodow.
Pierwszy to to ze pelno u mnie w okolicy radarow (stalych i lotnych) oraz policji na drogach.
Drugi powod ze moja zielona polbestia to tylko 2;1 l. v6 - w rekach emeryta.
Przeciez mi nie wypada sie scigac z jakimis dupkami...poprostu nie wypada!

Taka prawda !     :-tylko


Offline aro

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 705
  • s-type 2000 manual lpg
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #27 dnia: Kwiecień 03, 2015, 00:28:28 am »
moze to nie na temat ale ciekaw jestem opini fachowca...kolego Driv3rrrr jaka jest Twoja opinia co do tego ze wiele marek aut osobowych zaleca wymiane co kilkadziesiat tys km,a cieżarowe ponad 100 tys km na jednym oleju...jak sie to ma do trwałosci silnika,celowy zabieg zeby servisy miały zajęcie?

ghrh

  • Gość
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #28 dnia: Kwiecień 03, 2015, 09:41:02 am »
Silniki ciężarówek to zupełnie inne bestie. Mimo bezpośrednich wtrysków, common raili itp wynalazków robią miliony kilometrów bez awarii. Tymczasem w osobówkach silnik po 300kkm jest już zajeżdżony.

Offline grzechch

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 663
Odp: Olej 5w30 ale co ze specyfikacją
« Odpowiedź #29 dnia: Kwiecień 03, 2015, 09:50:49 am »
Wymiana oleju co 30 tys. km to nie jest dobre rozwiazanie chociaz tak zaleca producent. Częściej wymienisz dłuzej pojeździsz. Było wiele przypadków, że ludzie nigdy nie wymieniali oleju i tylko dolewali i samochody robiły po 800 tys. ale to były inne samochody.