Autor Wątek: 2.0D - sprawdzenie pompy wtryskowej i turbiny  (Przeczytany 3948 razy)

Fiorino

  • Gość
2.0D - sprawdzenie pompy wtryskowej i turbiny
« dnia: Czerwiec 08, 2014, 11:48:29 am »
Witam. Czy ktoś mógłby mi potwierdzić informację, że pompę wtryskowa w tym aucie można zdiagnozować dobrym komputerem, sprawdzić jej wydajność i czy nie rzuca opiłkami?
chciałbym mieć pewność, przed regeneracją wtrysków, że pompa jest dobra.

I jeszcze jedno pytanie, w jaki sposób sprawdzić stan turbiny? Też przez komputer?
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2014, 13:28:46 pm wysłana przez Choina »

eMWuGSM

  • Gość
Odp: 2.0D - sprawdzenie pompy wtryskowej i turbiny
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 08, 2014, 14:28:45 pm »
Pompy Delphi nie sprawdzisz elektronicznie, bo dawkowań nie określisz dokładnie na podstawie danych z czujnika temperatury paliwa i czujnika ciśnienia w listwie wtryskowej. W pompie masz ponadto element wykonawczy (regulator ciśnienia - zawór IMV). Możesz wykręcić IMV (dwie śruby na Torx 25) i zobaczyć co się wyleje i czy będą w tym opiłki.

Żeby sprawdzić pompę powinieneś ją wymontować i dać do sprawdzenia na stole pobierczym (najlepiej z wydrukiem danych z testu).

Z "wartości mierzonych" z ELM czy innych diagnoskopów za dużo się nie dowiesz, zobaczysz tylko jakie są ciśnienia paliwa na wolnych obrotach (powinno być w okolicy 250Bar) i na max obrotach (ok 1000Bar) ze skokiem w granicach +/- 5%

Obligatoryjnie zalecam wymontować pompę, wyczyścić WSZYSTKIE przewody paliwowe i wymienić filtr paliwa na DELPHI (oryginalny Delphi, nie Knecht, Mann, Filtron, Bosch tylko DELPHI!). Przy zabawie z pełną regeneracją wtrysków (ok 3000-4000zł) koszt rzędu 1000zł za wymontowanie i sprawdzenie jest dość zasadnym. Pamiętaj montując pompę o wymianie śrub mocujących koło pompy do piasty na nowe (koszt w AS ford 10zł za komplet 4 szt), te sruby lubią się przeciągać!

Fiorino

  • Gość
Odp: 2.0D - sprawdzenie pompy wtryskowej i turbiny
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 08, 2014, 18:03:57 pm »
Zamierzać oddać wtryskiwacze do regeneracji, prawdopodobnie poszły jak zawsze zawory przelewowe (na próbie przelewowej średnio 90ml) więc mam cichą nadzieję, że w 1600zł się zamknie.

-A w momencie kiedy pompa daje opiłki jest to równoznaczne z śmiercią wtrysków czy opiłki zatrzymują się gdzieś wcześniej?
-Jak sprawdzić turbinę? Można jakość z wartości mierzonych przez ECU ?

eMWuGSM

  • Gość
Odp: 2.0D - sprawdzenie pompy wtryskowej i turbiny
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 08, 2014, 19:13:56 pm »
Opiłki częściowo się zatrzymują w filtrze (z przelewów paliwo leci też do filtra), a częściowo też na "sitku" zaworu IMV, i proporcjonalnie odkładają się w szynie paliwowej i na turbinkach i zaworkach we wtryskiwaczach.

Sama pompa DELPHI niestety ale prędzej czy później sypnie opiłkami, czy to z powodu wyrobienia lożyska, czy to poprzez łopatki od pompy wstępnej (lubi sobie padać) lub pompy wysokiego ciśnienia. Najrzadziej padają głowiczki (tylna czarna cześć pompy). Poprawione jakościowo (usuniete wady materiolowo-konstrukcyjne) są pompy od 2006r. index zaczynający się od 6SQ7 z tego co pamiętam. Pompy rożnią się nieco wnętrznościami i są dużo lepiej wykonane jakościowo.  Te pompy najczęściej spotkasz w 2.2D lub ostatnich 2.0D, od razu piszę, w 2.0D (130PS) i 2.2D (145-155PS) JEST TA SAMA POMPA. Te same wydajności. Inna jest na pewno w 2.0 90PS, ale nie mam zamiaru robic tutorilu i rozbierać kolejnej pompy.

Wymiana samych zaworków to najczęściej wywalenie pieniędzy w błoto (90% przypadków), bo jednak wtryskiwaczom także zużywają się turbinki oraz końcówki. A jeśli wymienimy te elementy konieczne jest liczenie kodów IMA, zasadniczo w przypadku wymiany samych zaworków też by to było zalecane, ale i tak Ci tego nikt nie zrobi przy cenie 400zł / szt.

Co do turbiy to tylko zmierzycz ciśnienie doładowania i MAP. Wyciągnij, zobacz jakie luzy ma wirnik i czy nie jest zarzygana olejem od środka (zawsze bedzie lekko od odmy).

W razie czego mam 2 pompy 6SQ7 po wymianie łożyska, przejrzeniu i sprawdzeniu na stole pobierczym z wydrukiem (1350zł brutto / szt + zwrot starej pompy lub 1500zł brutto bez zwrotu).