Dział Techniczny > XJ-40, XJ-81 (1986-1994)

ładowanie i oświetlenie

(1/3) > >>

sam41:
Witam kolegów. Jest problem w kociaku XJ40 r.87 myślę że pomożecie. Mianowicie:w trakcie przejażdżki w pewnym momencie padło ładowanie wraz z nim oświetlenie. Lewe światło krótkie (od kierowcy)- długie są ,prawy stop (od pasażera)-kierunek i światło jest,prawe przeciwmgielne,światła awaryjne. Dowiedziałem się, że w tym modelu często padał regulator napięcia odpowiadający za ładowanie (znajduje się pod filtrem powietrza,czarna mała puszka połączona jedną wiązką z alternatorem a druga idzie gdzieś w przewody). Zdobyłem ją ,  zamontowałem i  bez zmian. Zacząłem kombinować aż tu nagle połączyłem dwa przewody regulatora bezpośrednio do przewodu prądowego alternatora. Łdowanie wróciło , choć wiem że nie jest to połączenie orginalne tak jak powinno być. Co do świateł wymieniłem moduł przedni i  tylni - jak oświetlenia nie było tak nie ma. Co jest przyczyną, że światła nie ma, gdzie szukać usterki, czy zanik ładowania mógł wpłynąć na brak oświetlenia, jak jeszcze poprawić ładowanie żeby to miąło ręce i nigi . Pozdrawiam 

XJSC:
To co wymieniłeś to load dump module , odpowiedzialny min. za woltomierz na desce rozdzielczej. Na 100 % masz uszkodzony regulator napięcia, a dokładnie zużyły się szczotki. Nie ma sensu kupowanie nowego regulatora , nawet Bosh ( 14,4 V, to taki jest oryginalny), ale dokładnie takiego modelu już nie dostaniesz. Kup za 5 zł oryginalne szczotki Bosh i wymień. Oryginalny regulator napięcia, mimo że jest na 14,4V, ma w momentach bardzo dużego rozładowania akumulatora krótkotrwały skok napięcia na 15V. W krótkim czasie jest w stanie doładować akumulator ( pojawia się charakterrystyczny świst alternatora). Obecnie sprzedawane nie mają tekiej mozliwości, a w jaguarach każdy amper ładowania jest cenny.
O atrakcje związane z wymianą regulatora zadbali konstruktorzy XJ40, chwała im za to. Najwygodniej wymianę zrobić w kanale po uprzednim wyjęciu wiskozy i wewnętrznej osłony chłodnicy ( pamiętaj aby wcześniej odłączyć akumulator). Odkręcamy alternator i wyjmujemy regulator, przy okazji warto wymienić paski klinowe i sprawdzić łożyska w alternatorze i pompie wodnej
Miłej zabawy

XJSC:
Wymieniałem w swoim samochodzie na nowy Bosh ponad rok temu i niestety spalił się. Od fachowców z branży dowiedziałem się że lepiej naprawić stary , bo nowy nie wytrzyma tyle co stary.
Przelutowałem szczotki i mam nowy - stary osiemnastoletni regulator, który w ocenie elektromechaników wytrzyma dalsze 20 lat.
Gdy XJ40 był nowy w 1990 roku, był to relatywnie drogi samochód, który w dodatku był solidniej robiony, niż współczesne.
Obecnie liczy się zrobienie samochodu jak najtaniej, tak aby nie psuł sie zbyt często na gwarancji.
Acha mój regulator zepsuł się przy 400 tys km ( w przeliczeniu z mil) i po 18 latach użytkowania. Ciekawe czy obecne też tyle wytrzymają...czas pokaże.

optre:

--- Cytat: _radzio1 w Marzec 07, 2009, 19:16:54 pm ---tylko co da wymiana szczotek jesli problem tkwi nie w nich a w zbyt niskim pradzie ładowania ??????

--- Koniec cytatu ---
A gdzie masz napisane że problem tkwi w zbyt niskim prądzie ładowania? Jaki powinien być prawidłowy prąd ładowania? Z prawa Ohma wynika że prąd płynący przez obwód jest zależny od źrodeł napięcia i rezystancji obciążenia. Prąd jaki będzie pobierany z alternatora zależy od poziomu naładowania akumulatora i od poboru prądu przez resztę odbiornikow, wentylatory, światla itp. Jeśli dla odbiorników nie wystarczy prądu z alternatora to będzie spadać napięcie. Ja bym uruchomil auto, zmierzyl napięcie na akumulatorze, powinno być powyżej 13V, następnie odlączył akumulator i zmierzył napięcie na odłączonych zaciskach akumulatora, powinno byc powyzej 13V. Włączyl bym wentylatory, radio swiatła i zmierzył znów napięcie powinno byc dalej powyżej 13V. Jeśli alternator nie daje odpowiedniej ilości prądu to silnik moze nawet zgasnąć, z powodu zbyt małego napięcia na cewke i w efekcie na świecy, brak lub za słaba iskra. Jeśli wszytko z napięciami będzie ok. to alternator i regulator napięcia są ok. trzeba szukac przyczyny gdzieś indziej. Dla pewności mozna jeszcze zmierzyc prąd pobierany z alternatora, dla bezpieczenstwa, najlepiej uzyć amperomierza cęgowego. No  oczywiście trzeba tez sprawdzić czy wszystkie połączenia są w pożądku, warto tez jak juz ktoś wspomniał zrobic dodatkowe połączenie z masą auta, napewno nie zaszkodzi amoże pomoże.

 :-tylko

optre:

--- Cytat: _radzio1 w Marzec 08, 2009, 03:28:06 am ---Przy właczonych światłach i ogrzewaniu tylnej szyby prąd ładowania powinien byc miedzy 13.8 a 14.4 V i to jest światowy standard jesli chodzi o instalacje 12 V

--- Koniec cytatu ---
Taki prąd będzie pobierać oświetlenie i ogrzewanie?  mozliwe. Ale akumulator będzie pobierał prąd zaleznie od poziomu jego naładowania, więc 13,8A + prąd pobierany przez akumulator = prąd pobierany z alternatora. Oczywiście w przyblizeniu, ponieważ są inne urządzenia pobierające prąd, np. alarm, komputer pokładowy, itd.

Wie ktoś z was jaki prąd maksymalny może dać sprawny alternator w xj40?

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej