Autor Wątek: Nowy diesel  (Przeczytany 3736 razy)

golden jag

  • Gość
Nowy diesel
« dnia: Grudzień 30, 2008, 15:50:31 pm »
Jaguar Land Rover otrzyma lepszy 3.litrowy silnik Diesla, który ma zastąpić dotychczasową jednostkę 2.7 V6. Jaguar z nowym silnikiem będzie dostępny w 2009 r.
Nowa jednostka będzie miała 240 KM, ale pojawi się także 275 KM model "S". Obie wersje spalą średnio 6,7 litra/100km przy emisji CO2 na poziomie 170g/km. Są to o 10% lepsze wskaźniki niż w modelu z silnikiem 2.7.


zkar

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 30, 2008, 17:26:35 pm »
http://www.wysokieobroty.pl/auto/1,48316,6105177,Jaguar_XF_Diesel_S.html?skad=rss

Tutaj coś jest napisane na ten temat.

Osobiście jestem pod wielkim wrażeniem. W klasie diesli jest już czym konkurować z BMW, Audi i Mercedesem. Ciekawe czy to całkiem nowy silnik czy modyfikacja 2,7. Ale te 275 km i 600Nm robią wrażenie. Common Rail III generacji zapewne robi tutaj "swoje".

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 01, 2009, 19:49:17 pm »
nowy silnik nosi nazwe AJ-V6, w wersje S wlasnie posiada sekwencyjny sterowany biturbo, pierwszie takie
rozwiazaniie w tej klasie. To bedzie nalepszy obecny diesel na swiecie. Tak jak tradycja chce, nowy XF z
tym silnikiem nie bedzie jechal szybcej niz 250 km/h mimo ze mogl ....

common rail oraz bezposredni wtrysk z cisnieniem ok 2000 bar, 5 wtryskow na cykl, to jest po prostu cuda.
nowy silnik jest wlasna produkcja a w porownaniu do dotychczasowego diesla, ktory jaguar nadal
dokopuje od peugeota pali ok 12 procent mniej a ma 30 procent wiecej mocy.

nowy automat 6-biegowy z domu ZF (byly zaklad po zeppelinach w niemczach) umozliwia sprint 0-100 w 6,4 sec...

diesel? oszczedny? formula1?

to jest ewenement, to jest cuda. jaguar pokaze, co jest mozliwy.

gdyby rudolf diesel sie o tym dowiedzial ....

artleks

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 01, 2009, 23:00:56 pm »
diesel ma potencjal  :-za

macho

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 02, 2009, 06:43:28 am »
nigdy nie byłem i nie będę zwolennikiem silników Diesla. To dobrze że są coraz lepsze, ale nie ma to jak benzynka

barbie

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 02, 2009, 15:56:22 pm »
diesel ma potencjal 
Tak, ale czy zwróciliście uwagę, ilu starań trzeba dołożyć aby ten potencjał wykorzystać?
Common Rail, instalacja ultrawysokociśnieniowa, dwie sprężarki oczywiście elektronicznie sterowane itp., itd. Do tego zapewne dodatkowe wyważenie momentów II rzędu (V6!), wyrafinowane  mocowanie zespołu napędowego i wytłumienie hałasu...
Jednym słowem - aby żyć z dieslem trzeba sporo dołożyć, aby zbliżyć się do osiągów XF z silnikiem benzynowym V8 bez doładowania. A jestem przekonany, że kultura pracy starego V12 jest i tak wyższa (bo nawet analiza naturalnego wyważenia itp. na to wskazuje).
Silniki z zapłonem samoczynnym są świetne w konkurencji zużycia litrów/KM/godz ale najlepiej pracują przy stałych obrotach. Wynika to z samej zasady sterowania ilością paliwa w ładunku (w uproszczeniu ilość powietrza zawsze jest taka sama), a nie mieszanki paliwowo/powietrznej (tak jest w silnikach z zapłonem iskrowym). A to rodzi problemy przy zmianie obrotów.
W silniku okrętowym, albo wielkiego TIR'a nie są one zbyt istotne, ale w samochodzie osobowym już na sprawne zmiany obrotów trzeba zwracać sporą uwagę. I stąd te wysiłki konstruktorów i superwyposażenie w "pomagajki". A to kosztuje i to sporo. Jednak ludzie pytają "Panie, ile to pali?" nie zwracając uwagę na inne koszty. Samo posiadanie nowego Jaguara (jak stoi) to ok. 100 000 zł/rocznie (spójrzcie na ceny na Allegro). A to na okrągło 25000 litrów paliwa czyli 312 tankowań Jagusia (codziennie z wyjątkiem niedziel) i 140 000 km przebiegu rocznego (przy średniej 18 l/100 km).

No ale rynek żąda - producent musi.
Audi i Peugot wiedzieli co robią posyłając swe diesle (V12!) do LeMans. To wyścig długodystansowy prawie stworzony dla tego silnika.

Czapki z głów za konstrukcję - pytanie po co się tak męczyć pozostaje...

zkar

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 02, 2009, 20:37:11 pm »
Jag ma niesamowity zbyt na Diesle. A w szczególności klasa XFa będzie ich potrzebować. W Fifth Gear nawet mówili, że najbardziej rozchwytywaną wersją XFa będzie Diesel (jak pamiętamy po wciśnięciu diesla do S-typa został on przez Top Gear ogłoszony limuzyną roku) i raczej się nie pomylili.
Wielki szacun dla inżynierów Jaguara.

P.S. Nie żebym faworyzował diesle. Też bym chciał żeby gama silników w Jagach była jak najszersza, a kończyła się na V12 (najlepiej Rolls-Royce Merlin 2070KM, tylko jest kapkę za duży  ;D )

barbie

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 03, 2009, 13:03:14 pm »
Nie żebym faworyzował diesle. Też bym chciał żeby gama silników w Jagach była jak najszersza, a kończyła się na V12 (najlepiej Rolls-Royce Merlin 2070KM, tylko jest kapkę za duży  ;D )
Merlina w Jagu nie widziałem - za to Jaguarowskie V12 w replice Spitfire TAK! I w dodatku to latało!

http://v12jag.the-lair.info/otherapplications.html


Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2009, 18:31:02 pm »


zdj: motorzeitung.de

golden jag

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 14, 2009, 18:36:18 pm »
Jaguar wprowadza na rynek model XF z nowym dieslem. 3,0-litrowa jednostka kryje w sobie sporo technologicznych nowinek. Taki napęd to kolejny dowód na to, że nawet w dobie mody na hybrydowe auta, nadal pozostaje sporo do unowocześnienia w klasycznych silnikach spalinowych.
Jaguar z dieslem? To już znamy od kilku lat. Spośród ostatnich paru modeli brytyjskiej marki, tylko sportowy XK jak dotąd nie został skażony "plebejskim paliwem". Wysokoprężne silniki napędzają zarówno najmniejsze X-Type'y (czterocylindrowe 2.0 i 2.2) jak i nobliwe XJ-y (sześciocylindrowy 2.7). Pośrodku gamy modelowej Jaguara plasuje się model XF, który do tej pory także mógł być wyposażony w diesla. V6 o pojemności 2,7 l było wspólną konstrukcją koncernów Ford i PSA. Taką samą jednostkę montowano z powodzeniem w Peugeotach (407 Coupe i 607), Citroenach: C5 i C6 czy Land Roverach (jego zmodyfikowaną wersję znajdziemy w Discovery i Range Roverze Sport). Silnik należał do bardzo udanych, ale jego kariera pod maskami Jaguarów powoli dobiega końca. Zmiennikiem zostanie 3.0 V6, które dzięki przewadze technologicznej, przebija dotychczasowy motor w dziedzinie wszystkich parametrów.

Nowy silnik o oznaczeniu AJ-V6D Gen III to napęd szybki i oszczędny. Spełniając normę czystości spalin Euro 5 (która wchodzi w życie dopiero od 2011 roku), zapewnia równocześnie nieprzerwany ciąg mocy i momentu obrotowego. 24-zaworowa jednostka napędowa będzie dostępna w dwóch wariantach. Słabszy dysponuje 240 KM, a mocniejszy osiąga 275 KM i potężne 600 Nm momentu obrotowego. Druga wersja zapewnia Jaguarowi XF przyspieszenie do 100 km/h w 5,9 sek. i prędkość maksymalną elektronicznie ograniczoną do 250 km/h. Co ważne, nowy silnik w obydwu wariantach legitymuje się, w porównaniu do dotychczasowej wersji 2.7, zmniejszonym o 10-12 % średnim zużyciem paliwa.

Aby łatwiej zobrazować, jak duże są postępy w osiągach nowego motoru wystarczy powiedzieć, że już przy 1500 obr./min. zapewnia on 61 % więcej momentu obrotowego niż jego poprzednik. Także na tle powszechnie wychwalanych jednostek diesla stosowanych w BMW (np. w X3 lub X5), V6 Jaguara wypada bardzo dobrze. 3,0-litrowy napęd z Monachium, uważany obecnie za szczyt osiągnięć w dziedzinie silników wysokoprężnych (286 KM mocy i 580 Nm momentu obrotowego), osiągami jest bardzo zbliżony do nowego motoru montowanego w XF. Jak zatem udało się osiągnąć tak wspaniałe parametry? Oto garść technicznych nowinek zawartych w dieslowskim V6 Jaguara.

Kluczem do dobrych osiągów jest system podwójnego doładowania. Nie są to jednak, jak w przypadku wielu innych silników V6, dwie sprężarki obsługujące po jednym rzędzie cylindrów. Tutaj znajdziemy sekwencyjne turbodoładowanie. A co to oznacza? Okazuje się, że wcale nie to, do czego przywykliśmy do tej pory. Sekwencyjne doładowanie kojarzy nam się z pracą dwóch sprężarek: małej i dużej. Zazwyczaj mniejsza dzięki niewielkiej bezwładności pracuje już od niskich obrotów, a większa włącza się w miarę dalszego "rozkręcania" silnika. I tu zaskoczenie, bo w nowym napędzie Jaguara jest na odwrót.

Duża turbina ze zmienną geometrią łopatek samodzielnie obsługuje silnik do 2800 obr./min. W tym czasie druga sprężarka pozostaje odłączona. Aby zaoszczędzić na stracie ciśnienia gazów wydechowych i dolotowych mniejsze turbo jest wtedy odcięte przy pomocy specjalnych zaworów. Gdy przekraczane jest magiczne 2800 obr./min zawory otwierają się i silnik w ciągu 300 milisekund "łapie drugi oddech". Podczas strojenia charakterystyki działania turbosprężarek skupiono się na zlikwidowaniu "dziury turbinowej". Efektem jest 500 Nm dostępnych już po 0,5 sek. od wciśnięcia gazu, przy silniku pracującym na wolnych obrotach! Cóż, taki diesel nie powinien nikomu zgasnąć przy ruszaniu...

Ważnym elementem konstrukcyjnym poprawiającym parametry nowego silnika Jaguara XF jest system Common Rail trzeciej generacji. Wyposażony jest on w piezoelektryczne wtryskiwacze pracujące pod ciśnieniem 2000 barów, osadzone głębiej dla lepszego wyciszenia jednostki. Nowy system wtrysku w przeciwieństwie do poprzednich generacji, podaje precyzyjnie wymierzone dawki paliwa w odpowiednich momentach. Dzięki temu nie ma zjawiska "zalewania" paliwem wtryskiwaczy, a co za tym szło, wzrostu temperatury paliwa, które musiało być później z powrotem schłodzone.

Diesel Jaguara wyposażony jest w unowocześniony system recyrkulacji spalin (EGR). Zawory sterujące przepuszczaniem gazów wylotowych umieszczono bliżej kolektora wydechowego w celu szybszej ich reakcji. Blok silnika wykonano ze specjalnego stopu żeliwa (CGI), a głowice z aluminium. Pokrywy zaworów oraz miskę olejową (z dwuwarstwowej stali) zaprojektowano tak, aby jak najlepiej tłumiły wibracje i hałas pracującego motoru.

Jak widać nowy diesel V6 jest bardzo zaawansowaną konstrukcyjnie jednostką. Ciekawe rozwiązania i doskonałe parametry z pewnością stawiają go w czołówce obecnie oferowanych jednostek wysokoprężnych. Jaguar na razie nie poszedł drogą hybrydowej przyszłości limuzyn wyższej klasy, ale w dobie obecnie obowiązującej mody wydaje się to już tylko kwestią czasu.

http://www.autogaleria.pl/news/index.php?id=1740

golden jag

  • Gość
Odp: Nowy diesel
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 14, 2009, 18:39:56 pm »