Dział Techniczny > Technika ogólna, Literatura

Jaka instalacja LPG do mojego JAGA

<< < (6/6)

filar12:

--- Cytat: lysyyy w Luty 10, 2013, 16:24:08 pm ---A wymieniałeś świece po założeniu gazu? Najlepiej dedykowane pod LPG oczywiście.

--- Koniec cytatu ---

Kolego powiedz mi jakie to są te "dedykowane" do LPG??
Czym mają się różnić??

Świece maja być takie jakie producent motoru przewidział nie jakieś bajery tylko w 100% sprawne.

lysyyy:
Najlepiej zapytać producentów świec zapłonowych, dlaczego robią świece dedykowane do LPG...


Cutując np. (Wojciech Mackiewicz, źródło: Bosch ):
(...)Sytuacja zmienia się, gdy silnik zasilany jest autogazem. Mieszanka gazowo-powietrzna, w porównaniu do powietrzno-benzynowej, charakteryzuje się podwyższoną opornością elektryczną (o ok. 30%). Do przeskoku iskry wymagana jest zatem większa energia wyładowania, która powoduje szybszą erozję obu elektrod świecy zapłonowej. Inaczej przebiega także proces spalania, który jest wolniejszy i generuje wyższą temperaturę w komorze spalania.

„Zastosowanie paliw gazowych ma duże uzasadnienie ekonomiczne, wiąże się jednak z trudniejszymi warunkami pracy świecy zapłonowej niż ma to miejsce w przypadku benzyny. Wymienić tu można: wyższą temperaturę spalania, bardziej agresywnie oddziałujące spaliny, czy wyższe zapotrzebowanie na wysokie napięcie, co zwiększa obciążenie instalacji wysokiego napięcia i samej świecy” - mówi Radosław Fleszar z firmy Bosch, która jako pierwsza na świecie wprowadziła do silników spalinowych świece zapłonowe."




Stosowanie specjalnych materiałów charakteryzujących się mniejszą erozją iskrową powoduje zwiększenie trwałości świec zapłonowych. Ponadto ułatwiają one jonizację mieszanki pomiędzy elektrodami. Rozwiązania te są stosowane szczególnie w świecach dedykowanych do silników zasilanych LPG
Świece na przestrzeni wielu lat przechodziły kolejne modyfikacje zwiększające ich efektywność i trwałość. Konstruktorzy poprawili zdolność świec do samooczyszczania elektrod i uzyskania mocniejszej iskry. Modyfikacje najczęściej dotyczą użycia innych niż zwykle materiałów oraz kształtu i liczby elektrod. Coraz popularniejszym rozwiązaniem stają się świece z elektrodami platynowymi lub częściej platynowo-irydowymi. Gwarantują one prawidłową eksploatację i niezawodność często dwukrotnie przekraczającą ich tradycyjny odpowiednik.

Samochody z instalacja gazową zalicza się do grona „bardziej wymagających” i z myślą o nich wiodący producenci wprowadzili do swej oferty świece platynowo-irydowe. Według specjalistów firmy Bosch, do układów gazowych najlepiej nadają się świece zapłonowe jednoelektrodowe, dlatego też wszystkie świece platynowo-irydowe Bosch z linii Platin-Ir dedykowane do LPG posiadają jedną elektrodę masową.


 

Stop platynowo-irydowy zapewnia większą odporność świecy na wysokie temperatury i działanie erozyjne spalin. Ponadto w elektrodach masowych znajduje się rdzeń miedziany w celu obniżenia i prawidłowego rozkładu temperatury. W związku z możliwością wypadania zapłonów, w silnikach działających na mieszankach gazowych wszystkie świece programu Platin-Ir mają fabrycznie ustawiony odstęp między elektrodami 0,7 mm, a średnica elektrody środkowej wynosi zaledwie 0,6 mm.

Czym charakteryzują się się świece z rdzeniem platynowo-irydowym? Do najważniejszych zalet zaliczyć należy podwyższoną odporność na erozję, trwałość określoną jako minimum 30 tys. km, większą skuteczność zapłonu dzięki iskrze o wysokiej energii, a także szybkie osiąganie temperatury samooczyszczania."




--- Cytat: filar12 w Luty 10, 2013, 22:12:12 pm ---Świece maja być takie jakie producent motoru przewidział nie jakieś bajery tylko w 100% sprawne.

--- Koniec cytatu ---

Przecież producent motoru nie przewidział zasilania go LPG  ??????

filar12:
[
Stop platynowo-irydowy zapewnia większą odporność świecy na wysokie temperatury i działanie erozyjne spalin. Ponadto w elektrodach masowych znajduje się rdzeń miedziany w celu obniżenia i prawidłowego rozkładu temperatury. W związku z możliwością wypadania zapłonów, w silnikach działających na mieszankach gazowych wszystkie świece programu Platin-Ir mają fabrycznie ustawiony odstęp między elektrodami 0,7 mm, a średnica elektrody środkowej wynosi zaledwie 0,6 mm.

Czym charakteryzują się się świece z rdzeniem platynowo-irydowym? Do najważniejszych zalet zaliczyć należy podwyższoną odporność na erozję, trwałość określoną jako minimum 30 tys. km, większą skuteczność zapłonu dzięki iskrze o wysokiej energii, a także szybkie osiąganie temperatury samooczyszczania."




--- Cytat: filar12 w Luty 10, 2013, 22:12:12 pm ---Świece maja być takie jakie producent motoru przewidział nie jakieś bajery tylko w 100% sprawne.

--- Koniec cytatu ---

Przecież producent motoru nie przewidział zasilania go LPG  ??????
[/quote]

Kolego wielu producentów aut przewiduje zasilanie lpg gpl i sterowniki a np renault i np. fiat mają miejsca w kolektorach na wkrętki do gazu fabrycznie w niektórych typach silników.

Kolego silnik jaga aj-v6 czy aj-v8 nigdzie nie pojedzie(straci wolne obroty)  jeśli mu  ustawisz przerwę na wspomniana w artykule  0,7mm.

Sprawdź jaka maja fabryczne świece do tych motorów przerwę i zobacz jaki to jest procen różnicy w przerwie.

lysyyy:
Kolego ja tego nie pisałem... Cytowałem tylko mądrzejszych ode mnie w tej dziedzinie.
Co do silników i przerwy na świecach - nie wypowiem się w sprawie silników AJ-V6 ani Aj-V8 bo nigdy takiego nie miałem.
Wypowiedzieć się za to mogę w sprawie silnika AJ16 (dokładnie AJ16S), a przecież taki masz w swoim aucie (AJ16). Pół roku temu zamontowałem świece NGK BKR7EIX o przerwie 0,6mm. Powód - dość mocno już silnik szarpał na wolnych obrotach, z powodu popękanych cewek zapłonowych. Założyłem wcześniej nowe BKR7E i poprawy nie było. Po założeniu świec irydowych silnik zaczął równiutko pracować  :-V Tym samym odłożyłem wymianę cewek na "kiedyś".
Na swoim przykładzie sprawdziłem, że lepsze świece potrafią sobie poradzić z pogorszonymi warunkami zapłonowymi - w moim przypadku są nimi "zmęczone" cewki. Skoro zasilanie silnika LPG to także trudniejsze warunki pracy świecy zapłonowej, to może rzeczywiście warto zastanowić się nad lepszymi świecami.
Rozmawiamy tu o silniku Jaga AJ16, a nie Renault i Fiat...
Oczywiście zrobisz, jak uważasz, po prostu wyrażam swoją opinię i swoje doświadczenia z lepszymi świecami.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej