Dział Techniczny > X-TYPE (2001-2010)
x-type: kierownica przekręcona lekko w lewo
pawelek11:
:-W Pomyśl przez chwilkę, czy przypadkiem nie zaliczyłeś jakiejś większej dziury w jezdni albo np. krawężnika przy parkowaniu? :-gwizd
Efekt takiego spotkania nie musi być widoczny natychmiast...
Artek123:
--- Cytat: ktr w Grudzień 04, 2012, 15:28:49 pm ---Otóż teraz jest tak, że aby samochód jechał idealnie prosto to kierownię muszę trzymać minimalnie skręconą w lewo.
Gdy kierownica jest idealnie prosto to auto jedzie minimalnie w prawo.
--- Koniec cytatu ---
zaczął bym od sprawdzenia zbieżności... miałem identyczny przypadek w Mondeo. U mnie winowajcą okazała się zła zbieżność...
Bedek:
Miałem to samo pod koniec zeszłej zimy "nagle" zauważyłem że kierownica jest skręcona lekko w lewo, oględziny wykazały zgięty wahacz wzdłużny w tylnym zawieszeniu, jest on dość delikatny ( z napisem FORD), kupiłem cały ze zwrotnicą i łożyskiem za 200 zł zmieniłem i kierownica wróciła na swoje miejsce ale zbieżność i tak ustawiłem.
ktr:
Jedni piszą tu o zbieżności a inni o geometrii. Czy to jest to samo? Jaka jest różnica? Pytam jak laik, ale nie mam tu zbytnio wiedzy.
BlackV6:
Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie). Zbieżność kół mierzy się w milimetrach na wysokość osi ich obrotu przy ustawieniu kół do jazdy na wprost, jednak dane o zbieżności w milimetrach odnoszą się tylko do konkretnych wielkości obręczy kół, co należy uwzględnić, jeśli montowane są obręcze kół o innych wymiarach. Niepoprawna zbieżność sprawia, że oś obrotu koła nie jest prostopadła do kierunku ruchu samochodu opony na tak ustawionej osi nie toczą się w ich osi obrotu, w wyniku czego przenoszą siły boczne podobnie jak na zakręcie. Zjawisko to powoduje zwiększone zużycie opony szczególnie z jednej strony (pomimo poprawnego ustawienia pochylenia), wzrost oporów toczenia, a przez to zużycie paliwa oraz zmniejszenie przyczepności opony. W przypadku bardzo dużych odchyleń od poprawnej zbieżności lub występowania luzów w zawieszeniu zmieniających zbieżność w trakcie jazdy, może dochodzić do nieprawidłowego zachowania się pojazdu przy niewielkich skrętach jak i utrzymywania kierunku podczas jazdy na wprost.
Zbieżność kół jest konieczna do zapewnienia równoległego ich toczenia się podczas jazdy, kiedy na koła działają siły dążące do odchylania na zewnątrz.
pojęcie zbieżności. Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.
Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia (lub nachylenia) kół. Co to takiego? Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy 0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej