Jaguar Mk2 to samochód, który upodobali sobie ludzie stojący po przeciwnych stronach prawa - policjanci i przestępcy
W roku 1959 Jaguar Mk2 (Mark 2) zastąpił w ofercie firmy dotychczas produkowany model Mk1. Był to luksusowy sedan ze sportowym zacięciem, który zgodnie z mottem szefa brytyjskiej wytwórni Williama Lyonsa miał zapewnić maksimum „grace, pace and space” (wdzięku, szybkości i przestrzeni). Użytkownicy otrzymali więc piękne i szybkie auto, które gwarantowało wystarczająco dużo miejsca kierowcy i czwórce pasażerów. Od swego poprzednika Mk2 różniło się lepszym wnętrzem, w którym nie brakowało skórzanej tapicerki i elementów wyłożonych drewnem orzechowym, inną maską oraz większymi przeszklonymi płaszczyznami.
Większa też była gama silników. Pochodziły one z modelu XK. Obok jednostek 2.4 i 3.4 pojawił się najmocniejszy motor o pojemności 3,8 l. Właśnie pojazdy z tym ostatnim silnikiem cieszyły się największym zainteresowaniem i ta wersja, mimo najwyższej ceny oraz najkrótszego okresu produkcji, sprzedała się w największej liczbie egzemplarzy.
W roku 1960 Jaguar kupił firmę Daimler. W tych zakładach Mark 2 produkowany był pod nową nazwą i z nowym silnikiem V8 2.5. Na europejskim rynku samochód znano jako Daimler 2.5-V8, a później Daimler V8-250. Widlasta, ośmiocylindrowa jednostka o pojemności 2,5 l pochodziła z modelu SP250, który początkowo miał się nazywać Dart. To jednak była nazwa zastrzeżona przez Dodge’a i Brytyjczycy po sądowej rozprawie musieli ją zmienić.
Na bazie modelu Mk2 w 1964 roku powstał Jaguar S-Type, którego rozwinięciem był późniejszy Jaguar 420. Rok 1966 przyniósł zmiany, które wpłynęły na obniżenie ceny Jaguara Mk2. Skórzaną tapicerkę zastąpiła wysokiej jakości syntetyczna wykładzina Ambla, a pojazdy na rynek brytyjski pozbawiono standardowych reflektorów przeciwmgielnych. W następnym roku Mark 2 stał się Jaguarem 240 lub 340. Silnik 3,8 l praktycznie nie był już montowany. Te auta od poprzedników różniły się cieńszymi zderzakami.
Jaguarem Mk2 jeździli przede wszystkim przedstawiciele brytyjskiego establishmentu. To auto obok bankierów upodobali sobie także przestępcy, szczególnie ci, którzy rabowali banki. Szybki pojazd o mocy ponad 200 KM i rozwijający prędkość 200 km/h znacznie zwiększał szansę ucieczki po skoku. Niestety, dla złoczyńców nastały złe czasy. Policja również została wyposażona
w takie same Jaguary Mk2. Służyły one jednak głównie do patrolowania autostrad, na których w Wielkiej Brytanii w latach 60. XX w. nie obowiązywał jeszcze limit prędkości.
Znakomite sportowe właściwości Jaguara Mk2 sprawdziły się także na torach wyścigowych. W brytyjskich zawodach za kierownicą tego auta startowali tacy kierowcy, jak Stirling Moss, Graham Hill czy Roy Dalvadori. W 1962 roku mistrzem Europy w wyścigach samochodów turystycznych został Niemiec Peter Nöcker, oczywiście w Mk2 z silnikiem 3.8. Do roku 1967, czyli do czasu zmiany nazwy auta, wyprodukowano 83 976 egzemplarzy Mk2 (2.4 – 25 173, 3.4 – 28 663 i 3.8 – 30 140). W drugim okresie do roku 1969 powstało ich tylko 7246 (240 – 4446, 340 – 2788 i 380 tylko 12). Potem Mark 2 został zastąpiony przez Jaguara XJ6.
W latach 80. i 90. XX w. o Jaguarze Mk2 nie pozwolił zapomnieć popularny kryminalny serial brytyjskiej telewizji „Inspector Morse”. Jego bohater używał właśnie takiego auta, chociaż w oryginalnym opowiadaniu Colina Dextera Endea-vour Morse jeździł... Lancią. Telewizyjny Jaguar (w kiepskim stanie) w listopadzie 2005 roku został sprzedany za ponad 100 tysięcy funtów. Podobne auta w dużo lepszej kondycji można nabyć za połowę tej sumy.
auto-swiat.pl