Wyniki testu opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45R17 - jakie opony są polecane przez fundację ADAC na rok 2010
Kolosalne różnice między ogumieniem wiodących marek, a produktami z Dalekiego Wschodu wykazał test niemieckiego automobilklubu ADAC i fundacji Warentest, w którym sprawdzono 17 modeli ogumienia typu 225/45 R17 W/Y. Podobnie jak w przypadku testu opon 185/65 R15H wygrała opona Pirelli Cinturato, z tym że był to model P7 (wobec P6 w mniejszym rozmiarze). Ogumienie to było najmniej hałaśliwe w teście (przy prędkości 80 km/h), co czyni ją optymalną nie tylko do wyciszonych limuzyn, ale także aut sportowych i kabrioletów. Na długich dystansach hałas generowany m.in. przez opony wpływa na komfort jazdy, nasze samopoczucie i zmęczenie.
Testy opon letnich ADAC 2010
Najwyższą rekomendację (szczególnie polecana) uzyskało 5 modeli: Pirelli Cinturato P7, Dunlop SP Sport Maxx TT, Continental SportContact 3, Michelin Pilot Sport 3 i Bridgestone Potenza RE050 A. Z powodu większego zużycia paliwa w grupie tej nie znalazła się Goodyear Eagle F1 Asymetric – najlepsza opona w stawce na mokrej nawierzchni. Poza nią jeszcze sześć produktów uznano za godne oceny polecana: Vredestein Ultrac Cento, Hankook Ventus S1, evo, Kumho Ecsta LE Sport (KU39), Uniroyal RainSport 2, Firestone Firehawk SZ90µ i Maloya Futura Sport W.
Aż 5 modeli opon określono jako nie polecane: Nankang Noble Sport NS-20, Sava Intensa, Goodride Neza200 M+S, Wanli S-1063 i Sunny SN3800 M+S. Zdecydowały o tym kiepskie właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Do tego doszło w dwóch przypadkach do oblania testu przyspieszonego zużycia bieżnika według standardu ADAC, ostrzejszego niż przemysłowa norma DIN. Świetne wyniki za małe zużycie paliwa i trwałość (małe zużycie) bieżnika w takiej sytuacji tracą praktycznie na znaczeniu, ponieważ uzyskano je kosztem bezpieczeństwa. Jak wiadomo, dobre właściwości na mokrej jezdni i małe zużycie paliwa rzadko kiedy "idą w parze".
Zalecenie ADAC bazuje na ocenie łącznej, wyliczanej z ważonych ocen w poszczególnych kategoriach. Jeśli jednak produkt wypada jednej z kluczowych dziedzin (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika i test przyspieszonego zużycia) poniżej oceny łącznej to następuje obniżenie zalecenia o jeden albo więcej poziomów. Progi oceniania podano w tabeli, a noty, które obniżyły zalecenie ADAC zaznaczono w tabeli kolorem czerwonym. Z kolei na zielono zostały wyróżnione najlepsze oceny w poszczególnych dziedzinach. Kolejność opon z tym samym zaleceniem nie jest przypadkowa i wynika z (dokładnie wyliczonej) wyższej oceny łącznej. Wyniki opon w poszczególnych kategoriach oraz wartości progów oceniania dla poszczególnych zaleceń ADAC znajdują się w tabeli. Zachowano oryginalne noty, gdzie niższa wartość oznacza lepszy wynik.
W przypadku opon do aut z mocnymi silnikami nie należy szukać pozornych oszczędności i mieć na uwadze, że samochód na ogumieniu chińskim tańszym o 20 euro/szt. na mokrej nawierzchni potrzebuje do zatrzymania się z 80 km/h nawet o 40 metrów więcej, a przy większych prędkościach różnica będzie jeszcze większa. Poza tym nawet świetny trakcyjnie samochód przestanie wybornie się prowadzić, jeśli na jego koła założy się kiepskie opony. Różnice w cenie tego samego produktu w Polsce są mniejsze niż w Niemczech, gdzie w przypadku Vredestein Ultrac Cento rozbieżności sięgały nawet 70 procent, ale zawsze warto porównywać oferty, ponieważ można zaoszczędzić 1/5-1/3 ceny.
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45 R17
Pirelli Cinturato P7
Zalety: wszechstronna opona letnia, dobra na suchej i na mokrej jezdni, stosunkowo małe zużycie paliwa, małe zużycie bieżnika, najmniej hałaśliwa opona w teście
Wady: (brak)
Dunlop SP Sport Maxx TT
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na mokrej nawierzchni, dobra także na suchej jezdni
Wady: (brak)
Continental SportContact 3
Zalety: wszechstronna opona letnia z najlepszą oceną na suchej nawierzchni, dobra także na mokrej jezdni
Wady: większe zużycie bieżnika
Michelin Pilot Sport 3
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na suchej jezdni, dobra także na mokrej nawierzchni
Wady: (brak)
Bridgestone Potenza RE050 A
Zalety: wszechstronna opona letnia, szczególnie dobra na suchej jezdni
Wady: (brak)
Goodyear Eagle F1 Asymetric
Zalety: najlepszy wynik na mokrej nawierzchni, dobra także na suchej jezdni, małe zużycie bieżnika
Wady: stosunkowo duże zużycie paliwa, co obniżyło zalecenie ADAC
Vredestein Ultrac Cento
Zalety: dobra na suchej jezdni, stosunkowo małe zużycie paliwa
Wady: słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC
Hankook Ventus S1 evo
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: słabsza od najlepszych na mokrej jezdni, co obniżyło zalecenie ADAC
Kumho Ecsta LE Sport (KU39)
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: duże zużycie bieżnika
Uniroyal RainSport 2
Zalety: dobra na suchej jezdni
Wady: spore zużycie bieżnika
Firestone Firehawk SZ90µ
Zalety: dobra na suchej nawierzchni
Wady: nieco słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo duże zużycie paliwa, dość duże zużycie bieżnika
Maloya Futura Sport W
Zalety: (brak wyraźnych mocnych stron)
Wady: nieco słabsza na mokrej nawierzchni, hałaśliwa, dość duże zużycie bieżnika
Nankang Noble Sport NS-20
Zalety: (brak wyraźnych mocnych stron)
Wady: słaba na mokrej jezdni, co obniżyło zalecenie ADAC, dość duże zużycie paliwa
Sava Intensa
Zalety: najmniejsze zużycie paliwa, najmniejsze zużycie bieżnika
dobra na suchej nawierzchni
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, dość hałaśliwa
Goodride Neza200 M+S
Zalety: bardzo małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, bardzo słaba na suchej jezdni, najbardziej hałaśliwa opona w teście
Wanli S-1063
Zalety: małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC, bardzo słaba na suchej jezdni, opona nie zdała testu przyspieszonego zużycia wg standardu ADAC
Sunny SN3800 M+S
Zalety: małe zużycie bieżnika
Wady: bardzo słaba na mokrej i na suchej nawierzchni, opona nie zdała testu przyspieszonego zużycia wg standardu ADAC