Autor Wątek: Tata Motors jednak chce przejać FSO?  (Przeczytany 6490 razy)

micky

  • Gość
Tata Motors jednak chce przejać FSO?
« dnia: Marzec 28, 2011, 14:51:59 pm »
Indyjski dziennik gospodarczy "The Financial Express" donosi, że mniej niż trzy lata po przejęciu brytyjskich marek Jaguar i Land Rover za ponad 2 mld dolarów, Tata Motors rozważa kolejne przejęcia w Europie.

Jak wynika z ustaleń gazety, chodzi właśnie o polską Fabrykę Samochodów Osobowych z warszawskiego Żerania. To miałoby wzmocnić pozycję koncernu na rynkach wschodnioeuropejskich.

Gazecie nie udało się ustalić dokładnej wyceny transakcji, ale źródła poinformowały, że Tata Motors przeznaczył 1 mld dol. na „małe przejęcia” w Europie.

To właśnie z tej puli pieniędzy ma być sfinansowane przejęcie polskich zakładów.

FSO jest obecnie w dramatycznej sytuacji i rozpaczliwie szuka ratunku i wsparcia zagranicznych inwestorów.

Zainteresowane nabyciem zakładów było już hinduska Mahindra i chińska Cherry, ale rozmowy nie zakończyły się istotnymi postępami.


konrib

  • Gość
Odp: Tata Motors jednak chce przejać FSO?
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 03, 2011, 15:50:26 pm »
No i już koniec zakładów na Żeraniu. Informacja dla tych, którzy jeszcze o tym nie wiedza. Właśnie trwa wyburzanie budynków po FSO i przygotowywanie gruntów dla nowego właściciela..... będziemy mieli super bazar.

Udało sie Skodzie, udało sie Dacii, ale u nas...

Jesienią 1994 w warszawskiej fabryce FSO przygotowano jedną z najważniejszych uroczystości po 1989 roku - uruchomienie produkcji Astry. Otwarcie to zaszczycił wówczas premier Waldemar Pawlak. Zgodnie z rozpowszechnianymi przez siebie twierdzeniami, że urzędnicy państwowi powinni jeździć polskimi samochodami, podjechał w kolumnie Polonezów, a powitany przez przedstawicieli szefostwa fabryki i GM uroczyście otworzył linię montażową.

Jednak kilka miesięcy później przyjaźń GM i FSO została mocno nadwątlona. GM traktowała fabrykę jako firmę mającą przynosić pracownikom i właścicielowi zysk. Jednak potrzeba wielu działań naprawczych, nie była po myśli związków zawodowych i dyrekcji. Stąd też FSO zaczęło rozglądać się za nowym inwestorem. Wybór padł na Daewoo, które nie miało ambicji budowy prężnego zakładu o walorach europejskich i godził się na atrakcyjny dla załogi pakiet socjalny. Większa współpraca z Daewoo wymusiła od GM decyzję o odejściu z Żerania. Ten "prztyczek w nos" dla inwestora chyba jednak nie był zbyt dotkliwy gdyż postanowiono zbudować nową fabrykę Opla w Polsce.

Skubi

  • Gość
Odp: Tata Motors jednak chce przejać FSO?
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 03, 2011, 16:13:04 pm »
Podziękujmy związkom zawodowym, także VW chciał przejąć FSO ale nieroby nie zgodzili się na redukcje zatrudnienia, więc VW poszedł do Czech.

red jaguar

  • Gość
Odp: Tata Motors jednak chce przejać FSO?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 03, 2012, 12:55:09 pm »
http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Mini-i-Infiniti-beda-powstawac-na-Zeraniu,wid,14893072,wiadomosc.html?ticaid=1f1a4

Po zakończeniu produkcji Chevroletów przyszłość FSO stanęła pod znakiem zapytania. Teraz fabrykę przejmie nowy inwestor - kanadyjska Magna. PAP poinformował, że w Warszawie maja powstawać samochody marek Mini i Infiniti. Nie jest też wykluczona produkcja modelu auta dostawczego.

Magna, jeden z największych producentów części i komponentów samochodowych na świecie ma jeszcze we wrześniu 2012 r. podpisać stosowną umowę z ukraińskim AwtoZAZ-em. Inwestycja ma wartość ok. 1 mld zł. W wyścigu o nią polska fabryka pokonała Austrię i Węgry. W pierwszym etapie do pracy ma być przyjęte 2-3 tys. osób, a docelowo ok. 7-8 tys. Decyzja Magny nie była jednak oczywista. Kanadyjska firma chciała, aby polski rząd dopłacił do inwestycji 90 mln zł i zwolnił zakład z podatku dochodowego. Ministerstwo finansów nie zgodziło się na takie warunki, jednak mimo to polska oferta okazała się najbardziej atrakcyjna - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Eksperci są pełni optymizmu, gdyż uważają, że decyzja Magny pokazuje, iż Polska jest bardzo atrakcyjnym miejscem do inwestycji dla branży motoryzacyjnej. "DGP" informuje, że aktualnie prowadzonych jest 27 projektów inwestycyjnych związanych z motoryzacją, które mają zapewnić 13,6 tys. miejsc pracy, a łączna ich wartość to 2 mld euro. Produkcja samochodów w Polsce jest tańsza niż w wielu innych krajach europejskich, a jej jakość wyższa.

Produkcja aut w FSO mogłaby ruszyć w drugiej połowie 2013 roku. Podobno odbyła się tam już próbna produkcja niektórych elementów. (źródło: PAP, Dziennik Gazeta Prawna)

FilipXJ12

  • Gość
Odp: Tata Motors jednak chce przejać FSO?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 03, 2012, 17:28:39 pm »
Nie podzielam optymizmu tych "ekspertów"...

robek1965

  • Gość
Odp: Tata Motors jednak chce przejać FSO?
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 03, 2012, 15:37:48 pm »
Pewnie znowu związki zawodowe powiedzą "nie"