Autor Wątek: ON - Kompendium wiedzy o oleju napędowym premium  (Przeczytany 6333 razy)

Aleksander M

  • Gość
ON - Kompendium wiedzy o oleju napędowym premium
« dnia: Marzec 08, 2012, 14:23:02 pm »
Postanowiłem opisać Paliwa Premium
Temat podzieliłem na kilka istotnych spraw.
-dostawcy paliw
-magazynowanie
-dodatki

Dostawcy Paliw

Statoil
dostawcą jest rafineria Lotos kontrakt podpisany do końca 2013r

Bp
Zarząd Polskiego koncernu naftowego Orlen S.A.w dniu 01.01.2012 zawarł roczna umowę z BP EUROPA i będzie sprzedawał benzynę i olej napędowy w okresie od 01.01.2012 do 31.12.2012

Lukoil
Od 01.01.2012 do 31.12.2012 dostawcą jest Orlen S.A.

Shell
Dostawca Grupa Lotos S.A.

Magazynowanie

wszystkie koncerny magazynują paliwa w tych samych magazynach a często nawet w tych samych zbiornikach na bazach Operatora Logistycznego Paliw Płynnych OLPP
Wzmocnione paliwa poszczególnych koncernów powstają poprzez dodanie pakietów dodatków dozowanych już przy załadunku paliwa na autocysterny które je rozwożą na koncernowe stacje paliw.
Przyczyną zakupu paliw u krajowych producentów przez koncerny zachodnie są głównie spowodowane kosztami logistycznymi.
Czym zatem różnią się paliwa gold,v-power,ultinate
Sekretem jest stosowanie przez poszczególne koncerny dodatków do paliw,rygorystycznych kontroli

Olej napędowy-podstawowe informacje o paliwie

Olej napędowy jest paliwem przeznaczonym do silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym (silników diesla),którego parametry zostały opisane w normie europejskiej EN590 i jej polskiemu odpowiednikowi PN-EN590.
Olej napędowy jest mieszaniną węglowodorów parafinowych,naftenowych i aromatycznych,wydzielonych z ropy naftowej w procesach destylacyjnych.

Destylaty oleju napędowego mają temp.wrzenia znacznie wyższe (180-350 stopni) niż destylaty benzynowe.
Skład i proporcje węglowodorów zawartych w olejach napędowych są różne w zależności od charakteru przerabianej ropy oraz procesów technologicznych zastosowanych przy ich produkcji.
Olej napędowy dostępny w Polsce jest w większości przypadków produkowany z dość mocno zasiarczonej ropy naftowej pochodzącej z Rosji.''jedna z najlepszych ze względu na bardzo dobre właściwości smarne'' czyt.tłusta.

9 podstawowych komponentów oleju napędowego

-nafta
-lekki olej napędowy
-średni olej napędowy
-ciężki olej napędowy
-hydrorafinowany olej napedowy
-olej napędowy z hydrokrakingu
-olej napędowy z krakingu katalitycznego
-dodatki poprawiające właściwości zimowe
-dodatki uszlachetniające

W naszej strefie klimatycznej temp.zablokowania zimnego filtra wynosi:

-dla oleju napędowego letniego 0 stopni.sprzedawany od 16 kwietnia do 30 września
-dla oleju napedowego przejściowego -10 stopni.sprzedawany od 1 marca do 15 kwietnia
-dla oleju napędowego zimowego -20 stopni.sprzedawany od 16 listopada do końca lutego

Dodatki i depresatory

Dodatki dzielimy na grupy
1.dodatki poprawiające przeładunek
2.dodatki poprawiajace pracę silnika
3.dodatki odpowiadające za stabilność paliwa
4.dodatki kontrolujace poziom zanieczyszczeń

Dodatki ułatwiające przeładunek
-dodatek przeciw pienieniu paliwa stosowany w sytuacjach kiedy naturalna tendencja oleju napędowego do pienienia staje się uciążliwa podczas załadunku.
-depresatory poprawiające właściwości zimowe i obniżajace temp. zablokowanego zimnego filtra.

Tutaj muszę wyjaśnić co to jest temp.mętnienia gdyż jest on najważniejszym parametrem i nie zobaczycie go na atestach:

Temp.mętnienia w przeciwieństwie do temp.zablokowanego zimnego filtra jest najwazniejszym parametrem oleju napędowego i ma kluczowe znaczenie dla jego mrozoodporności.
Temp.mętnienia określa nam temp.przy której paliwo zaczyna mętnieć i po jej przekroczeniu rozpoczyna się proces krystalizacji parafiny

Reasumujac
Temp.mętnienia nie można poprawić poprzez dodania depresatora.Jest to parametr który zostaje ustalony podczas produkcji oleju napedowego w rafinerii.
Temp.blokady zimnego filtra można obniżyć stosując depresator.
w praktyce wyglada to tak jeśli mamy paliwo przejsciowe o temp.mętnienia -9 stopni a temp.zimnego filtra została obniżona przez dodanie depresatora do -20 stopni to i tak przy -15 wytrąci nam się parafina.

Dodatki poprawiajace pracę silnika
-dodatek poprawiający liczbę cetanową stosuje się,gdy zachodzi konieczność użycia komponentów oleju napędowego pochodzącego z krakingu katalitycznego aby dodać mocy olejowi napędowemu.
Stosuje je Lotos Dynamic,Verva,V-Power,Gold,Ultimate

Dodatki detergentowe (czyszczące)
zadanie ich polega na przeciwdziałaniu gromadzenia się osadów w układach wtryskowych
-dodatki smarnościowe
są stosowane ponieważ współczesne oleje napędowe są zaawansowanymi ekologicznie paliwami zawierającymi coraz mniej siarki,aromatów,cięższych frakcji i posiadają negatywny wpływ pogarszając smarność paliwa

Co zrobić aby paliwo nie zamarzło

1.starać się jezdzić na pełnym baku i utrzymywać w miarę wysoki poziom paliwa w baku,ogranicza to parowanie a nastepnie skraplanie się pary wodnej na ściankach zbiornika
2.zatankować 50% paliwa o wzmocnionej mrozoodporności (czytaj temp.mętnienia) paliwa typu gold, ultimate
3.używać depresatora choć on obniża tylko temp.zablokowanego zimnego filtra.
4.regularnie wymieniać filtr paliwa

Uwaga:
Żaden depresator nie rozpuści wytrąconej juz parafiny.Jeśli juz do tego dojdzie odholować auto do ciepłego pomieszczenia i starać się dogrzewać przewody paliwowe,wymienić filtr paliwa i czekać aż dodatnia temp.rozpuści parafinę.

To byłoby na tyle jeśli chodzi o paliwa premium.

maras

  • Gość
Odp: ON - Kompendium wiedzy o oleju napędowym premium
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 08, 2012, 20:44:14 pm »
Bardzo ciekawe.

kubus66622

  • Gość
Odp: ON - Kompendium wiedzy o oleju napędowym premium
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 08, 2012, 23:52:23 pm »
Bardzo przydatne info.
 :-clap :-clap
Pozdrawiam !

Norbias

  • Gość
Odp: ON - Kompendium wiedzy o oleju napędowym premium
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 09, 2012, 22:44:16 pm »
Dobra robota :) wszystko w pigułce. Z jednym małym ALE V-Power Racing jest sprowadzany z Niemiec ale to mowa o benzynce 100 oktanowej. VP Diesel tak jak napisane wyżej, dostawcą jest Grupa Lotos.

Co do wytrącania parafiny.  Hmmm myślę że nic nie pobija ekologicznej myśli technicznej. Wystarczy -10 stopni i bioester zaczyna się żelować ( Stacja Bliska ) ale z tego co wiem chyba Jaguary nie są przystosowane do 100% rzepaku.

Morał z tego jaki a no taki, że skoro dostawca ten sam po co takować na innych stacjach? Myślę że dużo tu robi renoma i wyrobiona marka i pozycja na rynku.