Autor Wątek: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza  (Przeczytany 10680 razy)

rodger

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 20, 2012, 11:08:41 am »
Przerwy w zapłonie, początek agonii świec i cewek.

Intruz

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 20, 2012, 12:39:58 pm »
gdyby pykało, to możliwą przyczyna byłoby niedomaganie cewki/cewek zapłonowych...

Paulo

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 21, 2012, 10:09:40 am »
nic nie pyka - szukamy dalej...... :-[

antipathiQue

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 22, 2012, 21:51:33 pm »
Witajcie,

Intruz - Nic nie pyka...
Rodger - świece miałem wymieniane miesiąc temu na nowe Denso (model podawałem w innym poście) i przy okazji sprawdzane były cewki.

Pan Bogdan z Car Service twierdzi, że to najprawdopodobniej nie jest usterka ani cewki, ani przepustnicy, ani przepływomierza... dawałoby to inne oznaki poza tym przy awariach wymienionych wyżej choć na chwile mrygnęłaby kontrolka Check Engine - a u mnie ani na chwilkę nie mrygnęła. Może to być jakaś usterka mechaniczna nie sprzężona z elektroniką. Biegami nie szasta, nie zmienia bez przyczyny...
Konkretna diagnoza będzie postawiona niebawem. Jest już nowy komputer do kota.
Oczywiście jak tylko będę już wiedział co było przyczyną i jak to naprawić (i jakim kosztem) to oczywiście Was powiadomię.

Pozdrawiam,
Jakub.


Intruz

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 23, 2012, 14:18:11 pm »
przy walnietej cewce check sie nie zapala...

Offline makek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 164
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 23, 2012, 17:01:09 pm »
...
Zimny silnik, wszystko działa jak należy. Skrzynia przerzuca biegi płynnie, nic nie szarpie, nie brakuje mocy, żadnych niepokojących dźwięków.
Silnik zaczyna się dogrzewać, ma już prawidłową temperaturę i nagle zaczyna się dziać coś dziwnego...
Na 4 i 5 biegu, tak mi sie wydaję... w przedziale obrotów od 1250 do 2200 obrotu delikatnie falują (o ok. 200-300 RPM).
Dzieje się to przy prędkościach mniej więcej od 60 km/h w górę (czyli 4 i 5 bieg).

Kiedy silnik się nagrzeje zaczynają pracować dwa układy EGR i odsysanie oparów ze zbiornika paliwa. Jeden i drugi działa podczas stabilnej pracy silnika tzn. stała prędkość bez zmian obciążenia. Niewłaściwe działanie (przyssanie powietrza) powinno zostawić ślad w pamięci ECU np. błąd ubogiej mieszanki. Nie napisałeś czy były sprawdzane błędy.

Falowanie ma przebieg sinusoidalny, przy czym skrzynia nie redukuje biegów.

Jaki okres może mieć ta sinusoida?
200, 300 obr/min to nie jest delikatne falowanie, raczej jednak wskazuje na to, że skrzynia miesza biegami. Czy próbowałeś ustawić skrzynię na np. 4  utrzymywać stałą prędkość, taką która zagwarantuje że automat nie będzie redukować i do tego załączyć tempomat?   

Przy falowaniu występuję również (czasem) nieprzyjemny zgrzyt, tarcie, ogólnie dźwięk wskazujący na jakiś mechaniczny problem. Występuje to w dolnym zakresie obrotów.

Jeżeli to problem z wspominanym tu konwerterem, to proponuję upuścić olej i sprawdzić ilość metalowych wtrąceń.
S-type 4.2
Marek 693 440 715

Paulo

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 28, 2012, 11:13:47 am »
ad. antipathiQue - pilnie czekam na rezultat Twojej walki z szarpaniem. Objawy mamy identyczne.....

antipathiQue

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 29, 2012, 12:45:04 pm »

Witajcie,

Makek - błędy były sprawdzane wcześniej, przed pojawieniem się falowania obrotów - nic nie wykazało. Teraz jestem umówiony do CAR Service na podpięcie pod komputer (Pan Bogdan nabył serwisówke, będziemy testować).
Co do okresu sinusoidy - Jadąc 80 km/h przy lekkim przyśpieszaniu wskazówka faluje raz w góre raz w dół nieregularnie przyśpieszając - falowanie jest między 1500 a 2200 RPM z czego pojedyncze wachnięcia nie mają więcej niż 200 RPM. Podkreślam - skrzynia nie szasta biegami (wiadomo, jak nacisne mocno to redukuje). Jadąc ze stałą prędkością (czy samodzielnie czy z pomocą tempomatu) problem nie występuje, jedynie przy lekkim i średnim obciążeniu gdy biegi nie są redukowane.
Do tego występuje niepokojący dźwięk, subiektywnie oceniając słyszę go z tyłu (chrobot, tarcia, rzężenie - nie wiem jak to trafnie określić), pojawia się w dolnym zakresie falowania, zazwyczaj gdy chce sie bardziej zdecydowanie przyśpieszyć jednak bez redukcji biegu.

Intruz - cewki nie wykazywały błędów - zobaczymy jak będzie przy kolejnym sprawdzeniu.

Paulo - masz dokładnie te same objawy? Jak długo to się utrzymuje w Twoim przypadku ?

Dziękuje wszystkim za zainteresowanie tematem.

Pozrdawiam,
Jakub.


Offline makek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 164
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 01, 2012, 06:20:39 am »
A może to jest sprzęgło ryglujące, objawy by się zgadzały, no może poza chrobotaniem..... chociaż nie można wykluczyć. Tak czy inaczej upuściłbym oleju ze skrzyni i ocenił jego stan. Sprzęgło ryglujące działa (zamyka się) gdy olej w skrzyni się rozgrzeje i nie ma zamian obciążenia, do tego jest chyba jakaś różnica obrotów we/wy. Ma to na celu zmniejszenie strat na poślizgu w sprzęgle hydrokinetycznym - obejście konwertera (czasami tak nazywane), kiedy dodajesz gazu ryglowanie puszcza i następuje poślizg więc obroty podniosą się mimo, że auto nie przyśpieszyło proporcjonalnie do wzrostu obrotów. Jeśli minimalnie dodajesz gazu i układ nie działa do końca poprawnie to może na przemian załączać i rozłączać ryglowanie, powodując falowanie obrotów.
S-type 4.2
Marek 693 440 715

Paulo

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 01, 2012, 14:39:22 pm »
antipathiQue - mam to od dłuższego czasu, objawy dokładnie takie jak opisujesz. Łącznie z chrobotnięciem na bardzo niskich obrotach. Mechanik któremu go oddałem będzie jeszcze sprawdzał kwestie związane z ....ładowaniem i sam alternator.

Paulo

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 01, 2012, 14:40:06 pm »
makek - co to jest to "sprzęgło ryglujące" - możesz rozwinąć?


Offline makek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 164
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 01, 2012, 16:06:24 pm »
Sprzęgło ryglujące jest wewnątrz sprzęgła hydrokinetycznego (dotyczy sześciobiegowych ZF, nie wiem czy w starszych jest tak samo). Każde hydrokinetyczne ma pewien poślizg, 2-3% w wykonaniach przemysłowych, poślizg ten jest tym większy im jest mniej oleju, ile jest w takim samochodowym - nie wiem. Oznacza to różnicę obrotów wejściowych do wyjściowych z konwertera, a więc straty, które zamieniane są na nagrzewanie oleju. Aby podnieść sprawność konwertera i ogólnie całej skrzyni biegów zastosowano sprzęgło ryglujące (cierne sterowane hydrauliczne). Sprzęgło to, tak jak napisałem wyżej, załącza się w pewnych warunkach np. stała prędkość, temp. oleju powyżej 40st C (może się mylę), układ dociska tarcze cierne powodując, że moment przenoszony jest z pominięciem sprzęgła hydrokinetycznego - pompa i turbina mają te same prędkości obrotowe, jest to taki sam przypadek jak w klasycznym samochodowym sprzęgle, można wtedy powiedzieć że jest załączone obejście sprzęgła hydrokinetycznego. W takim układzie, przy pewnej prędkości obrotowej silnika auto ma prędkość X, jeżeli sprzęgło ryglujące zostanie rozłączone, lub zacznie się ślizgać to obroty silnika wzrosną mimo, że samochód będzie utrzymywał przez jakiś czas stałą prędkość.  Myślę, że można napisać, że niewłaściwie działające sprzęgło ryglujące da podobny efekt, w klasycznym układzie, jak delikatnie wciskanie i puszczanie sprzęgła jadąc ze stała prędkością - obroty będą falować, z tym że tutaj amplituda będzie stała, zależna od poślizgu na sprzęgle hydrokinetycznym.

S-type 4.2
Marek 693 440 715

antipathiQue

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 01, 2012, 20:24:49 pm »
Makek - to co piszesz ma sens, zdecydowanie.
To będzie pierwsza rzecz którą sprawdzi mi mechanik.
Znudziło mi się słuchanie o cewkach i świecach...
Podałeś twarde i merytoryczne informacje.
Dziękuje.

Paulo

  • Gość
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 02, 2012, 09:18:04 am »
niestety też podejrzewam kwestie skrzyni biegów.  Pytanie do makeka - jak się do tego zabrać ( tak żeby nie dać się zrobić w bambuko ) - jaki może być orientacyjny koszt naprawy? z czym ona się wiąże ( czy trzeba wyjmować skrzynię ) itd.

Pozdrawiam,

Paulo

Offline makek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 164
Odp: Falowanie obrotów - potrzebna diagnoza
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 02, 2012, 09:34:18 am »
...Pytanie do makeka - jak się do tego zabrać ( tak żeby nie dać się zrobić w bambuko ) - jaki może być orientacyjny koszt naprawy? z czym ona się wiąże ( czy trzeba wyjmować skrzynię ) itd.

Pozdrawiam,

Paulo


Trudne pytanie, zwłaszcza jak się nie dać zrobić...
Skrzynię trzeba wyjmować, a koszt .... cena konwertera, robocizna (demontaż/montaż skrzyni), olej, filtr.
S-type 4.2
Marek 693 440 715