Autor Wątek: Oznakowanie lamp  (Przeczytany 28820 razy)

micky

  • Gość
Oznakowanie lamp
« dnia: Grudzień 30, 2009, 16:09:33 pm »
Na kloszach reflektorów i lamp tylnych znajdują się znormalizowane kombinacje liter i cyfr. Zawierają one ważne informacje o przeznaczeniu produktu oraz jego jakości. Oznaczenia te łatwo rozszyfrować, jeśli wiemy co poszczególne oznaczenia opisują.

Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE



Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego



Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych



Przykłady:





Przykład Reflektor

Weźmy najbardziej rozpowszechnioną, standardową lampę przednią na żarówkach H4. Ma ona na szybie napis "HC/R 25 E1 02A 44457". Kod HC/R mówi o wersji reflektora: H to halogen, C to światło mijania, a R światło drogowe. Ukośnik pomiędzy C i R oznacza, ze świateł mijania i drogowych nie można włączyć jednocześnie (reflektory H4).

Liczba referencyjna 25 dostarcza nam informacji o intensywności świetlnej reflektora. Zwykle mieści się ona w tym zakresie: 10; 12,5; 17,5; 20; 25; 27,5; 30 i 37,8. Liczba referencyjna 75 oznacza maksymalne wartości, która nie może zostać przekroczona, kiedy wszystkie reflektory samochodu zostaną włączone jednocześnie.

Symbol E1 oznacza, ze reflektor został zatwierdzony zgodnie z odpowiednimi przepisami ECE (E) i że odbyło się to w Niemczech (1). 02A oznacza, ze w zespole reflektora zawarte jest światło pozycyjne (postojowe - litera A), a przepisy dotyczące niego zostały poprawione dwukrotnie od czasu publikacji (02).

Cały zestaw kodowy zamyka 5-cyfrowy numer homologacyjny (44457), przydzielony przy dopuszczeniu każdej wersji reflektora.

Przykład tylna lampa

Jej numer to RS1 IAF 02 E1 ->31483. Kod RS1 IAF wskazuje wersję: R to światło tylne pozycyjne, S1 światło stopu, IA światło odblaskowe, a F tylne światło przeciwmgłowe. Wszystkie te funkcje są zintegrowane w tylnej lampie zespolonej. E1 mówi nam, iż lampa ta została dopuszczona w Niemczech zgodnie z przepisami ECE. Strzałka pokazuje stronę montowania lampy, zawsze na zewnętrz pojazdu. Jeśli nie ma żadnej strzałki, lampę można montować z tylu po lewej lub prawej stronie, także i ten kod kończy się pięciocyfrowym numerem homologacyjnym (31483).

Podsumowanie

Te zestandaryzowane kody dokumentują autentyczność oraz jakość produktów. Jeśli nie znajdziemy ich na szybie reflektora lub kloszu tylnej lampy, bardzo prawdopodobne jest, iż mamy do czynienia z produktami podrabianymi. A wbrew pozorom nie jest to błahostka. Lampy takie mogą być o wiele niższej jakości i nie zapewniać bezpieczeństwa. Dlatego oznakowania te pomagają serwisom i dilerom części zamiennych bronie się przed piractwem i reflektorami z niedostosowanymi do naszego ruchu.