Autor Wątek: Silesian Greenpower Vehicle - z Coventry do Gliwic  (Przeczytany 3620 razy)

micky

  • Gość
Silesian Greenpower Vehicle - z Coventry do Gliwic
« dnia: Luty 25, 2011, 23:21:43 pm »
Greenpower to wyścig samochodów elektrycznych, który poraz pierwszy odbył się w Anglii w 1999 roku przy współpracy z Institute of Mechanical Engineers. Powstał, aby promować inżynierię oraz technologie przyjazne środowisku, zachęcając w ten sposób młodych ludzi do podjęcia studiów technicznych.

Projekt Silesian Greenpower Vehicle Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki (Politechnika Śląska) ma swoje korzenie w Jaguar Land Rover, w której pracował jeden ze studentów Politechniki Śląskiej przebywający na wymianie studenckiej w Coventry University. Dołączył tam do zespołu młodych inżynierów, biorących udział w projektowaniu i budowie pojazdu elektrycznego na coroczny wyścig The Greenpower Corporate Challenge (GCC).


Podczas corocznego konstruowania pojazdu uczestnicy poszerzają wiedzę z zakresu inżynierii mechanicznej, elektronicznej, aerodynamiki, a także zdobywają doświadczenie niezbędne w dalszej karierze. Jest to również znakomita zabawa, pobudzająca fantazję i kreatywność. Pozwala rozwinąć umiejętność pracy w grupie, ducha walki oraz chęć rywalizacji. W wyścigu mogą brać udział drużyny ze szkół średnich, uczelni wyższych oraz firm motoryzacyjnych.

Na bazie zdobytego doświadczenia oraz wiedzy, powstała koncepcja stworzenia pojazdu elektrycznego na Politechnice Śląskiej z zamiarem wzięcia udziału w przyszłorocznym wyścigu GCC. W tym celu doszło do połączenia sił studentów z trzech wydziałów:

Automatyki Elektroniki i Informatyki
Inżynierii Środowiska i Energetyki
Mechanicznego Technologicznego

Efektem tego interdyscyplinarnego projektu będą również cztery prace dyplomowe.

micky

  • Gość
Studencki bolid "Silesian Greenpower" wystartuje na torze Silverstone
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 27, 2011, 01:14:50 am »
Studencki bolid "Silesian Greenpower" wystartuje na torze Silverstone



Bolid "Silesian Greenpower" skonstruowany przez studentów Politechniki Śląskiej 1 maja wystartuje w zawodach "The Greenpower Corporate Challenge". Wyścig odbędzie się na brytyjskim torze Silverstone, znanym z zawodów Formuły 1.

"Bardzo chcielibyśmy stanąć na podium. Jest ono całkowicie realne, ale z drugiej strony mamy m.in. Bentley'a, Jaguara i kilka innych firm, które z motoryzacją mają o wiele więcej wspólnego niż Politechnika" - powiedział PAP koordynator projektu dr Jacek Smołka.

Elektryczny bolid w wyścigu uczestniczył już w 2010 roku. Uplasował się wówczas na 6. miejscu na 34 bolidy zgłoszone do rywalizacji, co okazało się najlepszym wynikiem wśród debiutantów. Śląscy studenci pokonali takie zespoły jak: Cambridge University, Jaguar Land Rover czy Bentley - poinformował Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej.

Po zeszłorocznym sukcesie opiekunowie wraz z grupą nowych studentów postanowili kontynuować projekt "Silesian Greenpower" w kolejnej edycji.

"Tegoroczny pojazd został wzbogacony o ulepszone rozwiązania techniczne oraz bardziej aerodynamiczny kształt" - wyjaśnia Włodarczyk. "Jest świetnie zrównoważony, ma nisko osadzony środek ciężkości i jest bardzo stabilny. Wszystkie zakręty można brać na maksymalnej prędkości, co udawało się nam już na torze w Poznaniu - na którym testowano bolid - a on jest bardziej kręty niż w Silverstone" - dodaje dr Smołka.

W tym roku pojazd zyskał również kamerę, dzięki której przebieg zawodów będzie można śledzić na żywo za pośrednictwem strony internetowej projektu: www.sg.polsl.pl. Podobnie jak poprzednio ekipę stanowią studenci trzech wydziałów: Automatyki, Elektroniki i Informatyki; Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz Mechanicznego-Technologicznego.

Wyścig, choć odbędzie się na tym samym torze, co zawody Formuły 1, przebiega nieco inaczej. Studenci podczas czterogodzinnego wyścigu muszą wykonać jak najwięcej okrążeń toru, mając do dyspozycji ograniczone źródło zasilania. Każda z drużyn używa silnika elektrycznego oraz akumulatorów samochodowych tego samego typu.

Za swój bolid polscy studenci otrzymali już "The Best Engineered Car" - prestiżową nagrodę przyznawaną przez Institution of Mechanical Engeeners - organizację inżynierów mechaników w Wielkiej Brytanii. Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za zaprojektowanie i przygotowanie bolidu przyznał zespołowi "Silesian Greenpower" nagrodę z okazji Dnia Ziemi.

Tegoroczny wyścig rozpocznie się 1 maja o godz. 13.

PAP - Nauka w Polsce

micky

  • Gość
Odp: Silesian Greenpower Vehicle - z Coventry do Gliwic
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 02, 2011, 15:36:27 pm »
Skonstruowany przez studentów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach elektryczny bolid "Silesian Greenpower" zajął drugie miejsce w niedzielnym wyścigu "zielonych pojazdów" zorganizowanym na słynnym torze wyścigowym Silverstone w Wielkiej Brytanii.

Cykliczne wyścigi The Greenpower Corporate Challenge, w których rywalizują zbudowane z materiałów wtórnych i napędzane silnikiem elektrycznym bolidy, organizuje brytyjska organizacja Greenpower. Uczestnikami są głównie brytyjskie szkoły średnie, uniwersytety oraz firmy motoryzacyjne.

Inaczej niż w typowych wyścigach, w zmaganiach Greenpower o zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania - trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzysta z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.

W drugiej połowie wyścigu bolid z Gliwic prowadził, ostatecznie - na dwóch ostatnich okrążeniach - o włos uległ pojazdowi Simple Trug zespołu Electroad. Śląscy studenci przejechali ok. 193 km - tyle samo okrążeń (73), co zwycięzcy. Osiągnęli też w wyścigu najlepszy czas jednego okrążenia - 2 minuty i 58 sekund. Trzeci zespół był o pięć okrążeń gorszy.

W tym roku studenci z Gliwic uczestniczyli w wyścigu po raz drugi. W ub. roku ich bolid zajął szóste miejsce na 34 zgłoszone pojazdy (najlepszy w historii wynik debiutantów). Pokonał wówczas m.in. zespoły: Cambridge University, Jaguar Land Rover, Bentley czy Prodrive; został też wyróżniony za najlepszą konstrukcję.

Pomysł na udział śląskiej uczelni w organizowanej od 1999 r. ekologicznej rywalizacji Greenpower przywiózł z wymiany studenckiej jeden ze studentów Krzysztof Slósarczyk. Pracował tam w firmie motoryzacyjnej Jaguar Land Rover i uczestniczył w przygotowywaniu sygnowanego przez nią bolidu właśnie pod kątem tego wyścigu.

Slósarczyk w 2009 r. zajął się integracją gliwickiego projektu, do którego włączyło się jeszcze czterech studentów wydziałów inżynierii środowiska i energetyki, automatyki, elektroniki i informatyki oraz mechaniczno-technologicznego. Efektem ich pracy była m.in. nagroda "The Best Engineered Car" - przyznana przez brytyjską organizację inżynierów mechaników.

W tym roku nad konstrukcją bolidu pracowało już czternaścioro studentów. Jak informował przed tegorocznym startem Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej, w bolidzie ulepszono rozwiązania techniczne oraz aerodynamikę tak, aby wszystkie zakręty toru Silverstone mógł pokonywać przy maksymalnej prędkości.

Choć konstrukcyjna część projektu spoczęła w większości w rękach mężczyzn, przy wyborze czterech osób kierujących bolidem zachowano równowagę płci. Wobec kryterium jak największej odległości do pokonania przy ograniczonym źródle zasilania potrzebni są niewiele ważący i sprawni kierowcy; dlatego są nimi często właśnie kobiety.

Czterech członków ubiegłorocznego zespołu Silesian Greenpower zostało laureatami konkursu Fiata i Politechniki Śląskiej na najlepsze motoryzacyjne prace dyplomowe w 2010 r. Ich pojazd został też wyróżniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, który przyznał zespołowi nagrodę Zielony Czek 2011.