Autor Wątek: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto  (Przeczytany 1120 razy)

Offline maker555

  • Aspirant
  • Wiadomości: 4
  • Kocham to forum
Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« dnia: Czerwiec 05, 2020, 19:39:07 pm »
Dzień dobry;

Jestem z Gdańska. Mam Jaguara X-Type 3.0; 4x4; 2006r. wersja USA. I mam problemy z elektryką.

Szukam fachowca typowo od tego modelu, najlepiej w Trójmieście. Kogoś, kto zna problemy i kto może mieć odpowiednie oprogramowanie.

Auto przywiezione zostało z USA praktycznie jako nowe, cały czas mniej więcej w jednych rękach (w rodzinie). Aktualnie przebieg poniżej 200 tys.km.

Po wizycie w przypadkowym warsztacie zaczęły się problemy z elektryką. Zostały wyeliminowane, ale po pewnym czasie powstał problem z wentylatorami, które kręcą się z pełną mocą od razu po odpaleniu zapłonu.

Kilka lat temu w w/w przypadkowym warsztacie, zasugerowano wymianę automatycznej skrzyni biegów. Skrzynia została wymieniona (niepotrzebnie bo raczej chodziło o sterownik),  i zaczęły się problemy. Powstała teoria, że podczas wymiany skrzyni uszkodzono jakąś wiązkę elektryczną. W innym warsztacie problemy zostały wyeliminowane ale po jakimś czasie zaczęły kręcić się wentylatory. W kolejnym warsztacie zasugerowano przejrzenie instalacji i pozbycie się ewentualnych “obejść”.

Osobiście prowadzę w Trójmieście sklep z częściami motoryzacyjnymi, mam też pod ręką warsztat. Mój mechanik przejrzał wiązki i uważa, że są one w porządku. Sam nie mogę tego stwierdzić. W każdym razie problem ze sterowaniem wentylatorów wciąż jest.

Ostatnio pojawiła się kolejna teoria, że podczas wymiany skrzyni itp. wgrano jakiś inny Soft, który nie zagrał z autem i spowodował zakłócenia instalacji, błąd głównego komputera... Czy jest to możliwe? Zwłaszcza, że wersja jest amerykańska i oprogramowanie może różnić się od europejskiego. Wiem, że takie problemy występują w innych markach.

Tak czy siak, czy jest ktoś kto zna te auta i będzie wiedział gdzie szukać problemów?

Pozdrawiam!
Maker555

Offline sobrus

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 796
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 05, 2020, 22:01:03 pm »
Wentylatory kręcą się niezależnie od temperatury którą pokazuje ECU?
X-Type 3.0, Rover 416Si

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 876
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 05, 2020, 23:28:11 pm »
Tam nie ma rocket science - Wiązka wentylatorów to dwa plusy, minus, wiatraki i jeden przewód idący z ECU.
Na tym przewodzie jest sterowanie PWM - zapewne im większe wypełnienie, tym wyższa oczekiwana prędkość wiatraków. Zapewne też, po odłączeniu tego jednego przewodu, wiatraki nie mają prawa się kręcić. Jeśli się kręcą to świadczy to o uszkodzeniu modułu, który nim steruje.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline sobrus

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 796
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 06, 2020, 08:35:13 am »
Może być jeszcze uszkodzony czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
X-Type 3.0, Rover 416Si

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 876
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 06, 2020, 21:57:26 pm »
sobrus, to by było po wskazaniu widać - to ten sam czujnik.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline sobrus

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 796
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 06, 2020, 22:14:10 pm »
Acha, dobrze wiedzieć.  :-super W Roverze były dwa.
X-Type 3.0, Rover 416Si

Offline szpadel68

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 208
  • DIAGNOSTYKA LandRover Jaguar Fiat Nissan VW TOYOTA
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 20, 2020, 14:29:31 pm »
Tam nie ma rocket science - Wiązka wentylatorów to dwa plusy, minus, wiatraki i jeden przewód idący z ECU.
Na tym przewodzie jest sterowanie PWM - zapewne im większe wypełnienie, tym wyższa oczekiwana prędkość wiatraków. Zapewne też, po odłączeniu tego jednego przewodu, wiatraki nie mają prawa się kręcić. Jeśli się kręcą to świadczy to o uszkodzeniu modułu, który nim steruje.

Laickie pytanie, czy ów moduł można obmierzyć w jakiś sposób i stwierdzić jego uszkodzenie lub nie, oprócz rzecz jasna testu z przewodem?

Pzdr.

P.S. Z czystej elektroniki wynikło by że tak ale to wiadomo...
Jaguar X-Type 2.0 D (115kW) Estate (SPRZEDAM)
Peugeot 407 1.6 HDi (jest)
TOYOTA RAV4 2.0 4x4 SXA10L (jest)
Citroen C8 2.0 HDi Exclusive (jest)
Fiat Barchetta 1.8 16v (SPRZEDAM)
Jeep Grand Cherokee 5.2 (BYŁ)
VW Golf IV GTi 1.8T (162kW) (BYŁ)
...

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 876
Odp: Fachowiec, Elektryk od X-Type - poszukiwany. Trójmiasto
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 20, 2020, 22:43:11 pm »
Wedle mojej wiedzy, to PWM na wejściu, PWM na wyjściu. Podajesz odpowiedni sygnał na wejście, i mierzysz skuteczne napięcie na wyjściu i gotowe. Oczywiście najlepiej też wykonać test pod obciążeniem czyli na samych wiatrakach.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG