Autor Wątek: Elektroniczny System Antykorozyjny  (Przeczytany 28042 razy)

Pipcyk

  • Gość
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #60 dnia: Marzec 13, 2009, 08:44:52 am »
Nie chodzi o żaden kondensator, prąd w układzie nie zmienia zwrotu.

Ochrona katodowa działa całkiem skutecznie i to na dużych powierzchniach.
W ten sposób chronione są kadłuby statków, rurociągi, stalowe zbiorniki itp.
Tu jest link( bardzo ogólne tłumaczenie ):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ochrona_katodowa

Generalnie chodzi o to aby powstrzymać reakcje utleniania Fe do Fe 2+ poprzez połaczenie chronionego elementu z metalem o niższym potencjale elektrochemicznym lub sztucznie wywołać potencjał pomiędzy tymi elementami.

Cynowanie nadwozi jest pierwszym takim przykładem – cynk jest metalem o niższym potencjale w stosunku do żelaza ( Fe ) który jest głównym składnikiem stopowym blach z których zbudowane są nadwozia.
Jeżeli powłoka zabezpieczająca ( lakier ) ulegnie zniszczeniu  w pierwszej kolejności będzie korodował cynk.

Druga metodą to sztuczne wywołanie potencjału. Tutaj elektrody mogą być wykonane s tego samego materiału, tyle że pomiędzy nie wpinamy źródło prądu stałego , chroniony element łączymy z biegunem ujemnym a przeznaczony do korodowania z biegunem dodatnim.

Tu jest dobry artykuł.

http://netra.ig.pwr.wroc.pl/instrukcje/korozja.html


Pipcyk

  • Gość
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #61 dnia: Marzec 13, 2009, 14:52:18 pm »
O, przypomniało mi się jeszcze jedno.
Bardzo dobry przykład z życia na ochronę katodową.
Każdy z nas chyba widział zaśniedziałe klemy akumulatora. Zawsze znacznie bardziej zaśniedziała jest dodatnia klema. To właśnie świetny przykład działania ochrony katodowej.
Obie klemy wykonane są z tego samego materiału – ołów. Na powierzchni akumulatora zawsze obecna jest bardzo niewielka ilość kwasu siarkowego – elektrolitu który jest higroskopijny. Tak wiec mamy idealne środowisko do korozji elektrochemicznej.
Na biegunie dodatnim będą zachodziły reakcje utleniania, a na ujemnym redukcji.
Dlatego też skorodowana jest klema dodatnia a nie ujemna mimo że wykonane są z tego samego materiału.

Sambor

  • Gość
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #62 dnia: Marzec 24, 2009, 23:12:04 pm »
to w koncu jak to instalowac? przeciez nie ma miejsca w aucie gdzie jest caly czas woda oprocz chlodnicy oczywiscie. przeciez jak jest cieplo to w rynienkach sucho. i co wtedy? nie dziala?

Pipcyk

  • Gość
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #63 dnia: Marzec 25, 2009, 14:56:46 pm »
to w koncu jak to instalowac? przeciez nie ma miejsca w aucie gdzie jest caly czas woda oprocz chlodnicy oczywiscie. przeciez jak jest cieplo to w rynienkach sucho. i co wtedy? nie dziala?

Jak jest ciepło i sucho, system nie działa, korozji tez nie ma ( elektrochemicznej )  .
 
Litości

Sambor

  • Gość
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #64 dnia: Marzec 26, 2009, 13:07:14 pm »
aaaa..........

Offline wic1

  • Aspirant
  • Wiadomości: 1
  • Kocham to forum
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #65 dnia: Wrzesień 08, 2019, 22:02:37 pm »
Witam
Pytanie do kolegi prowadzącego testy.
Czy rozumiejąc kwestię ocynku masz na myśli mieszankę metali z których jest blacha auta czy raczej mowa samą warstwę zabezpieczenia ocynkiem?
Wybacz jeśli motam...

Zwyczajnie jak napisałeś o utlenianiu się (schodzeniu) warstwy ocynku z podłączonych elementów pomyślałem, że w tych czasach auta częściowo, całościowo (lub wcale?) są pokryte ocynkiem w celach antykorozyjnych.

Czy ma się rozumieć, że owe zabezpieczenie wpięte do auta ocynkowanego może zacząć rdzewieć na potęgę?
Myślałem, by takie coś zakupić skoro testy się powiodły ale też chciałbym uniknąć nieświadomego zamordowania warstwy ocynku auta a co za tym idzie poleci i lakier i reszta.

No i tu pytania... Do + i - podłączamy urządzenie z którego wychodzą katoda i anoda które mamy przymocować...
1. Czy ma to znaczenie którą końcówkę urządzenia przykręcimy a którą przykleimy?  PS: Jakiej grubości owa taśma dwustronna? Może jakaś montażowa lepsza?
I czy zdzierałeś pod nią jakąś wartwę np lakieru czy tak luzem na lakier?
2. Czy ma to znaczenie (w wypadku montażu) czy i którą stroną montujemy na aucie z częściowym ocynkiem (lub całkowitym) a na aucie bez ocynku?
Pytam tak rozbieżnie bo jak coś to bym montował u siebie (auto ocynkowane ponoć), u rodziców (częściowo ocynkowane) i teściów (prawdopodobnie wcale nie ocynkowane).

Z góry przepraszam za zawracanie gitary.
Zwyczajnie chciałbym uniknąć problemów.
Pozdrawiam!


Offline MicGin

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Sovereign
  • ***
  • Wiadomości: 604
  • JCPF Club Member
Odp: Elektroniczny System Antykorozyjny
« Odpowiedź #66 dnia: Wrzesień 09, 2019, 11:50:59 am »
O archeolog. W nagrodę otrzymujesz złotą łopatę. Tych kolegów już dawno nie ma tym forum więc nie odpiszą.
Był S-type
-pozostaję w rodzinie-
Jest XJR