Autor Wątek: Elektryka  (Przeczytany 5611 razy)

Offline Generał Lee

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XJ40 4.0 '93
Elektryka
« dnia: Lipiec 26, 2017, 22:41:42 pm »
Witam serdecznie.

Wziąłem się troszkę za dopieszczanie wnętrza swojego XJ'a. Docelowo chciałbym, żeby absolutnie wszystko w nim działało (każda żaróweczka, przełącznik itp.). Niestety lista braków w tej kwestii jest dość długa, a i nie obyło się po drodze bez komplikacji, ale już przechodzę do rzeczy:

1. Nie działa podgrzewanie siedzeń. Bezpieczniki wszystkie są ok, a więc zakładam, że wina leży gdzie indziej. Wertując wykładzinę pod dywanikiem kierowcy zauważyłem jedną niepodpiętą wtyczkę, której zdjęcie załączam. Myślicie, że to może być przyczyna niedziałającego podgrzewania? Jeśli tak to gdzie ją podpiąć? W skrzynce sterowania fotelem nie ma już wolnych gniazd :/

2. Nie działają żaróweczki w przyciskach (światła awaryjne, przeciwmgłowe, przełącznik oświetlenia kabiny itp.). Udało mi się dostać do żarówek w przełączniku świateł awaryjnych i ją wyjąć. I tutaj mam kolejne pytanie - czy w reszcie przycisków są takie same żarówki, czy inne? A w panelu sterowania klimatyzacją?

3. Zdjąłem tą osłonę pod kierownicą, bo niestety "latała" tam "rura" od nadmuchu na nogi kierowcy. Czy ona nie powinna być do czegoś przykręcona? Rozglądałem się i nie mam pomysłu do czego powinna być przymocowana. Jakieś sugestie?

4. Przy przekręcaniu kluczyka do pozycji zapłonu słychać było "brzęczenie" z okolic nóg pasażera. Po zdemontowaniu osłony znalazłem taki mini nadmuch. Ktoś wie do czego on służy? Spotkał się ktoś z takim "brzęczeniem"? Jakieś sugestie co z tym zrobić? :)


Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 255
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 27, 2017, 09:20:03 am »
Nie grzejace siedzenia to najczesciej przerwana mata grzewcza w siedzisku, da sie to polutowac po znalezieniu przerwy.
Co do zarowek to w zaleznosci od ptypu przycisku sa rozne zarowki, w panelu ogrzewania to juz wogule sa z 3 rozne zarowki. Ogulnie typow zarowek jest w XJ40 multum. Ja ogolnie dobieralem podpasowywalem, lutowalem, takze temat jest dosc trudny.

Co do latajacej rury, to z tego co pamietam, to powinna byc ona przytwierdzona do oslony ktora sciagasz.

Ten mini nadmuch to czujnik temperatury, jeden z wielu czujnikow klimatronika.

Offline Generał Lee

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XJ40 4.0 '93
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 27, 2017, 13:31:38 pm »
W takim razie od czego moze byc ta wtyczka? Nadmiarowa? ;)

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 255
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 27, 2017, 21:01:54 pm »
W takim razie od czego moze byc ta wtyczka? Nadmiarowa? ;)

A gdzie ta wtyczka jest? Przy progu? Pod ta pokrywa przy folelu? Zrob zdjecie przycisków od foteli.  Pewnie jest od jakiegos modulu, typu pamiec foteli ktorej nie posiadasz. Ktory to rok auta, wtyczki wygladaja jak po 93 roku.


Offline Generał Lee

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XJ40 4.0 '93
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 27, 2017, 22:57:22 pm »
Wtyczka jest przy progu od strony kierowcy. Pamięć fotela kierowcy jest i nawet działa. Ten przycisk odsuwania fotela do wysiadania też działa. Jedyne co nie działa to podgrzewanie foteli, dlatego myślałem, że to moze byc od tego. Rok produkcji to styczeń '93.

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 255
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 27, 2017, 23:09:50 pm »
To odkrec dwie srubki z przodu siedziska, podnies je do gory i bedziesz miec dostep do wtyczek podgrzewania fotela, starczy sprawdzic czy napiecie dochodzi, oraz mozna omomierzem sprawdzic opor mat grzewczych, powinien sie zawierac w opornisci bliskiej zeru. Maty siedziska i oparcia sa polaczone szeregowo, jesli ktoras sie przepali nie dzialaja obie.

Offline jarek-jerryjag

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 279
  • Ja kochaminienawidze Jaga to jest jedno słowo
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 29, 2017, 04:29:21 am »
 Ja  jak biorę sie za elektykę to nie zgaduj etylko ogladam schemat:
http://www.jagrepair.com/images/AutoRepairPhotos/XJ6%20VDP%201993%201994%20Elec%20Guide.pdf
 strona 21 ogrzewanie siedzeń.
  aby znać wszystkie schematy   ot trzeba być geniuszem . Co prawda  schematy angielskie były łatwe . Prawie zawsze kolor przewodów był taki sam czy to MG czy Jaguar.
 Nie da się ukryć ze to schematy ponad 20 letnie miały błędy ale sens jest ok.
 Jak problem macie z tymi schematami  walcie śmiało . to jedne z łatwiejszych schematów.
I love and hate Jaguars

Offline Generał Lee

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XJ40 4.0 '93
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 05, 2017, 18:23:38 pm »
Dzięki za schematy, są bardzo pomocne. ;)

co do żarówek w przyciskach to niestety nigdzie nie mogłem ich dostać, ale wpadłem na inny pomysł. Kupiłem diody led 3mm i pasują idealnie (takie zwykle, bez obudowy). Niestety, zeby nie bylo tak kolorowo, to nie wzialem pod uwagę, że żarówka daje swiatlo żółte co w połączeniu z niebieskim filtrem na przycisku daje podświetlenie zielone. Diody, które kupiłem dają światło białe, a więc mam niebieskie podświetlenie przycisków. Druga sprawa - kupiłem diody o kacie swiecienia 35 stopni i przyciski sa podświetlone nierównomiernie. Ale.ogólnie jest ok, kwestia dobrania lepszych diod. ;)

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 255
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 05, 2017, 22:00:59 pm »
Strczy kupic zarowki przeznaczone do lutowania, takie z wasami, wasy zlozyc na pol na koncach i wlozyc na miejsce, i po problemie. Tak mam u siebie zrobione od ponad roku. Podswietlone jak w oryginale.

Offline jarek-jerryjag

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 279
  • Ja kochaminienawidze Jaga to jest jedno słowo
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 08, 2017, 08:37:51 am »
Generał Lee Ja tez staram się stosować ledy -diody ale  staram sie dostać rozproszone . jedynie muszę instalować oporniki  bo te co kupuje nie sa dostosowane do V12
 głownie do starych jaguara  radii  . Niestety zwykłe żaróweczki szlag trafia . Diody to #1 .
I love and hate Jaguars

Offline Generał Lee

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XJ40 4.0 '93
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 11, 2017, 15:24:41 pm »
Perypetii z Jagiem ciąg dalszy ;)

Dzisiaj postanowiłem wziąć się za diagnozę grzania foteli (a raczej niegrzania) ;)
Zdjąłem siedzisko fotela i ku niemiłemu zaskoczeniu zauważyłem, że w moich fotelach nie ma nawet przewodu do maty grzewczej (a więc zakładam, że pochodzą z wersji, gdzie grzanych siedzeń nie było) :/ wtyczka w której pojawia się napięcie po włączeniu przycisku od podgrzewania foteli jest po prostu do niczego nie podłączona.
Ponadto pod fotelem kierowcy znalazłem coś, co wygląda jak czujnik nacisku (zdjęcie poniżej). Intuicja inżyniera podpowiada mi jednak, że czujnik ten powinien być w fotelu pasażera (bo i po co w fotelu kierowcy?).
Powoli doszedłem do wniosku, że fotele w moim Jagu pochodzą z anglika i w związku z tym pojawia się pytanie - z której strony foteli powinny być przyciski od pompowania odcinka lędźwiowego oparcia? Od wewnątrz (u kierowcy po prawej, u pasażera po lewej) czy odwrotnie?
Nadal nie wiem też od czego może być dodatkowa wtyczka przy progu drzwi. Ktoś ma jakieś pomysły?

Pytanie bonusowe - do czego jest przycisk w schowku z opisem "security system"?

Pozdrawiam ;)

Offline Janeks13

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 32
  • Kocham to forum
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 11, 2017, 15:57:43 pm »
A ja z innej beczki zapytanie do Ciebie  czy masz podświetlane przyciski np. szyby el i tych z regulacji fotela ?

Offline Generał Lee

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XJ40 4.0 '93
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 11, 2017, 16:02:32 pm »
Też czekam, aż ktoś się wypowie w tym temacie w wątku, który założyłeś ;)
Osobiście nie mam podświetlonych przycisków od szyb i lusterek, ale nie wiem czy tak powinno być. Nie rozbierałem jeszcze tych paneli.

Offline Demo

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 768
  • Jaguar xj40 Sovereign 4.0 1993r
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 11, 2017, 18:12:16 pm »
Pompowanie u kierowcy po lewej stronie a u pasazera po prawej. Co do podswietlania przyciskow szyb to nawet sam nigdy nie zwracalem uwagi na to :D

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 255
Odp: Elektryka
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 12, 2017, 00:41:51 am »
Perypetii z Jagiem ciąg dalszy ;)

Dzisiaj postanowiłem wziąć się za diagnozę grzania foteli (a raczej niegrzania) ;)
Zdjąłem siedzisko fotela i ku niemiłemu zaskoczeniu zauważyłem, że w moich fotelach nie ma nawet przewodu do maty grzewczej (a więc zakładam, że pochodzą z wersji, gdzie grzanych siedzeń nie było) :/ wtyczka w której pojawia się napięcie po włączeniu przycisku od podgrzewania foteli jest po prostu do niczego nie podłączona.
Ponadto pod fotelem kierowcy znalazłem coś, co wygląda jak czujnik nacisku (zdjęcie poniżej). Intuicja inżyniera podpowiada mi jednak, że czujnik ten powinien być w fotelu pasażera (bo i po co w fotelu kierowcy?).
Powoli doszedłem do wniosku, że fotele w moim Jagu pochodzą z anglika i w związku z tym pojawia się pytanie - z której strony foteli powinny być przyciski od pompowania odcinka lędźwiowego oparcia? Od wewnątrz (u kierowcy po prawej, u pasażera po lewej) czy odwrotnie?
Nadal nie wiem też od czego może być dodatkowa wtyczka przy progu drzwi. Ktoś ma jakieś pomysły?

Pytanie bonusowe - do czego jest przycisk w schowku z opisem "security system"?

Pozdrawiam ;)

Tak to czujnik zajetosci siedzenia. Jest w obu fotelach. Sluzy tylko do wlaczania kontkolki niezapietych pasow. Przyciski w fotelach znajduja sie od strony drzwi z obu stron.

Wszystkie przyciski w drzwiach sa podswietlane. Zarowki wymiania sie bajecznie latwo.

Pod drewnem na okolo przyciskow (drewno zakreca w dol) i tam wyciaga sie czarna zaslepke z imitacji skory. Pod tym jest sruba. Odkrecasz drewno. Sciagasz i masz dostep do zarowek. Sa to takie niebieskie prostokaty. Wyciagasz go do gory i na ten silikonowy prostokat masz nawinieta zarowke. Wszystko co pisze dotyczy rocznikow 93 tych z nowszym wnetrzem.

Przycisk w podlokietniku to cos od alarmu. Miewiem jak to dziala i poco to jest. Mam instrukcje od Jaga po niemiecku, wiec jutro postaram sie odnalezdz cos o tym przycisku i postaram sie wrzucic to ktos z Was pewnie przetlumaczy.

Regulacje fotela tez sa podswietlane.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 12, 2017, 01:04:11 am wysłana przez sebek1111 »