Autor Wątek: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??  (Przeczytany 2803 razy)

Offline koko88

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 16
obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« dnia: Luty 15, 2017, 22:18:56 pm »
Witam, chcial bym sie Was poradzic co sadzicie o obnizeniu xj40'stki? Podobaja mi sie lekko obnizone klasyki, moim Jagiem bede robil moze 3-4tys km rocznie, moze mniej, wiekszosc czasu bedzie stal i sie prezentowal. Mysle ze najprostszym zabiegiem byla by wymian ori slrezyn na te od xjr'a, maja taka sama srednice a sa znacznie krótsze. Felgi zostaja 16' zmniejszy sie profil opony, zeby nic nie obcieralo. Czy ktos moze robil taki myk juz? Czy mocno obiozy sie komfort jazdy?

Offline Lipa

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 36
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 31, 2017, 23:47:46 pm »
Szkoda, ze nikt sie nie udziela, bo to naprawdę ciekawy projekt. Sam kiedyś myślałem zeby zmienić zawieszenie i położyć trochę kota. Ale juz mi przeszło, chociaż nie do końca jesli temat mnie zainteresował...

Offline Six

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 263
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 01, 2017, 00:58:41 am »
No to ja się wypowiem, bo miałem ostatnio okazję poczytać trochę teorii stojącej za porządnym obniżaniem zawieszenia- żeby poprawić prowadzenie, a nie je zrujnować.
Krótko: trudna sprawa, ze względu na geometrię. Nie chodzi mi o konieczność ustawienia geometrii po przeróbce (bo to oczywiste), tylko o fakt, że powyżej pewnego ugięcia zawieszenia zaczyna się ona dość mocno "rozjeżdżać". A obniżając auto funduje się mu na dzień dobry pewne ugięcie zawiasu. W efekcie im bardziej obniżysz zawieszenie, tym bardziej zakres jego "normalnej" pracy wchodzi w zakres "ekstremalny" fabrycznego ustawienia. Wówczas nawet niewielkie przechyły/nierówności mogą skutkować znacznym chwilowym gubieniem geometrii/zbieżności i psuć prowadzenie.

Ciekawostka: teoretyczna oś, wokół której nadwozie wykonuje obrót przechylając się w zakrętach wynika tylko i wyłącznie z kątów wahaczy, zwrotnic, itp. Im bardziej zawieszenie się ugnie, tym ta oś ląduje niżej. Przy solidnej glebie może dojść do sytuacji, że oś obrotu obniży się bardziej, niż środek ciężkości auta i wtedy ramię siły przechylającej auto w zakręcie rośnie= tak zglebiona fura, mimo niżej położonego środka ciężkości, buja się w winklach bardziej, niż na fabrycznym ustawieniu.

Żeby nie było, że zniechęcam. Obniżanie wygląda super, ale żeby super też jeździło, to opcje są dwie:
1)Wykonać fabryczny upgrade, jeśli był oferowany. Kompletny, czyli wszystkie różniące się elementy- sprężyny, amortyzatory, stabilizatory, felgi (niekoniecznie wzór, ale wymiary, z szerokością i ET włącznie), tuleje. Fabryczni inżynierowie tak to policzyli, żeby było dobrze.
2)Znaleźć ogarnięty warsztat (nie żaden Seba-Tuning skracający sprężyny w Civicach do szpanu pod remizą), który wszystko pomierzy i powie o ile można bezpiecznie obniżyć.

Oczywiście jest jak najbardziej możliwe, że ktoś zglebił auto "w ciemno" i prowadzi się lepiej. Widocznie nie przekroczył granic rozsądku. Dlatego jeśli zdecydujesz się na obniżanie we własnym zakresie, to z umiarem i ważne, żeby krótsze sprężyny były też sztywniejsze (żeby nie dobijało).

P.S. To jest ogólna teoria, nie wiem jak wygląda to w konkretnym przypadku XJ40. Żadna tajemnica, że w Jaguarach nic nie jest normalne. ;D

Offline katar83

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 998
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 01, 2017, 01:12:01 am »
Oczywiscie ze mozna, ale po obnizeniu ciezko bedzie sie pewnie jezdzic po polskich drogach.
Tutaj mozesz obejrzec zdjecia i poczytac o obnizaniu czterdziestki:

http://jaguarxj40project.blogspot.co.uk/

Auto widzialem na zywo, wygladalo swietnie, wlasciciel zadowolony mimo wielokrotnego skrobania asfaltu :)

Offline Six

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 263
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 01, 2017, 07:28:39 am »
Tylko trzeba brać pod uwagę, że egzemplarz z linku ma też bodykit wizualnie dodatkowo obniżający sylwetkę.  ;)

Offline Demo

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 763
  • Jaguar xj40 Sovereign 4.0 1993r
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 01, 2017, 09:26:19 am »
Ja bym sie na to nie pisal, za kazdym razem mam problemy z parkowaniem a dokladniej z dojezdzaniem do kraweznika bo wszystkie sa za wysokie na xj40 wiec zanim zaparkuje to oceniam czy da rade podjechac czy nie, jesli okazuje sie ze nie i nie ma innego miejsca to dojezdzam tyle ile moge a to ze wystaje pol du...y zza krzaka to juz trudno sie mowi :) szczerze mowiac xj40 jest juz i tak bardzo niski, zreszta byl to najnizszy sedan swiata zaraz po Astonie Martinie Lagonda z tego co kiedys wyczytalem.

Offline Lipa

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 36
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 01, 2017, 12:51:28 pm »
Jesli chodzi o to czy jest niski to nie powiedziałbym, ale prześwit ma olbrzymi;)

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ6 1993r
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 03, 2017, 22:04:29 pm »
Przyznaję, że rozumiem kolegę koko88. Fajnie wygląda klasyk na ładnej feldze przy glebie. Mi też się to podoba ale niestety temat odpuściłem. Po pierwsze, najbardziej mi odpowiada regulowany prześwit a to wiąże się co najmniej z pneumatyką, kosztami i niemałą ingerencją w zawieszenie, a na dodatek trzeba dobrze wszystko spasować żeby efekt był powalający (odsadzenie koła, wzór felgi, profil opony oraz szerokość etc).
Sprężyny krótsze i twardsze odrzuciłem ze względu na wygodę, moim zdaniem 40stka i tak jest stosunkowo twarda, a ja lubię w takich autach styl kanapowy.
Przymierzyłem kiedyś 19 z dupowozu (mam 16 w 40stce) i pomijając wzór i wysokość profilu nadkole zdecydowanie lepiej się wypełniło. Ja przede wszystkim dorobię i wstawię dystanse na start. A że z czasem krucho i jak mam czas to wolę jeździć autem - czyli zrobię to po sezonie. Moje zdjęcia nie oddają dokładnie jak będzie wyglądało auto po dołożeniu dystansów, ale powiem tylko tyle, że szczelina między nadkolem a oponą się zmniejszy a auto się optycznie poszerzy. Dystanse będą takie, żeby krawędź opony licowała się z krawędzią błotników. Zobaczymy jak to będzie się sprawdzać w praktyce. Jest to mało inwazyjne, nie zmienia charakteru auta a przywrócenie do wersji oryginalnej to chwila.
Oczywiście optymalnie by było w tej wersji wstawić większe i szersze felgi, zejść z profilu opony, tak żeby była nieco naciągnięta na felgę i rant felgi licował się z krawędzią błotnika. Niestety siądzie na tym komfort jazdy.

I potwierdzam to co Demo napisał, 40stka jest niska, przynajmniej w stosunku do standardowych aut tej klasy. Dajmy na to takie auto którym jeżdżę na co dzień, czyli Opel Insignia. Stojąc 40stką obok Insigni czuję się prawie jak stojąc Insignią obol X6 :). Może nieco przesadziłem, ale 40stka sama w sobie jest bardzo niska, a każdy kto z niej wysiada doświadcza tego namacalnie.
Co do samego prześwitu, to już dla mnie jest całkiem akceptowalne, ale wynika to tylko i wyłącznie z pakiety spojlerów OPC które mam i przez które prawie pod żaden krawężnik nie podjadę przodem :)

Offline katar83

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 998
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 04, 2017, 10:19:08 am »
Tylko trzeba brać pod uwagę, że egzemplarz z linku ma też bodykit wizualnie dodatkowo obniżający sylwetkę.  ;)

I sprezyny nizsze niz w XJRze :)

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.276
Odp: obnizenie, wymiana sprezyn w zwyklym xj40 na te z XJR ??
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 01, 2018, 00:04:40 am »
Cześć,

przyszedł czas na kompleksowe zajęcie się zawieszeniem w moim Daimlerze.

Pytania dotyczą przedniej sekcji:

1. Czy warto wymienić stabilizator na ten z x300 xjr? Czy to ma sens tylko razem z wymianą tylnego stabilizatora?
2. Czy którekolwiek gumki wymienić na poliuretany? Zależy mi na komforcie ale fajnie by było, gdyby auto trafiało w asfalt.
3. Czytałem o modyfikacji polegającej na montażu tylnych tulei sanek od x308. Ponoć są twardsze/wytrzymalsze. Ktoś przeprowadził taką operację? Zauważalna zmiana?

Jakieś inne pomysły na drobne modyfikacje? Obniżające sprężyny odpadają ;)

Dzięki.
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.