Autor Wątek: elektryczna regulacja kierownicy - x300  (Przeczytany 3249 razy)

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 25, 2016, 11:17:01 am »
Witajcie panowie. Znowu odgrzewam...  :-wstyd

Jako że ukręcił się ten pręt który zrobiłem, postanowiłem pochylić się nad tą nieszczęsną regulacją.  ::)
I na coś wpadłem!

I właśnie, nie wiem, czy tak jest też u Was, ale u mnie silnik okazał się być nie w osi z tą śrubą.
Tzn, jest w osi równoległej i jest ona przesunięta w górę względem osi śruby o jakieś 2-3mm.

Efektem czego ta linka musi się ukręcać przy wyjściu ze śruby, co innego gdyby rozpiłować tą przelotkę w plastikowym uchwycie silnika, może naprężenia linki rozchodziły by się na większej powierzchni?  :- pojecia
No i sztywny pręt turkocze właśnie dlatego, że toto nie jest osiowe.

Nie mniej jednak postanowiłem coś porzeźbić.

Potrzeba przenieść o te 3mm silnik bliżej kolumny:

https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-cGZOSTJjSWozaGc
Przed piłowaniem

https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-eno3R29EVkFuaEU
Po spiłowaniu. Tylko że całe mocowanie zrobiło się dużo bardziej wiotkie...

Zebrałem aż tyle materiału:
https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-SHFhZ3p5LVZiSzg

Po ściśnięciu tak to wygląda z nowym prętem z nierdzewki:
https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-NkFOZW1KOUpKbjQ
https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-b0ZSMXFMTFUxRXc
Teraz pręt jest osiowo w otworze tego uchwytu, a wcześniej nie był...  ::)

No to dalej. Składamy toto.

https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-TF9UeUlmSmliRUk
Teraz silniczek z całym mocowaniem trzeba dociągnąć do kolumny zipem, żeby się nie chwiał i był osiowy.

No i teraz test w osi. A tak to na filmie działa:
https://drive.google.com/open?id=0B_w2Wg7AhFq-NXdIQ1U3Zl9VZk0

Polecam jeszcze usunąć tego czarnego zipa, który mocuje kable silnika. Jakiś czas po poskładaniu zaczęło mi turkotać i okazało się że turkocze nakrętka tej śruby o tego zipa właśnie. Teraz jest ok.
Aha i silnik może się opierać o obudowę śruby, ale nie może być wtedy tego czarnego zipa.

Zobaczymy ile to podziała. A jak padnie to zrobię odpowiedni wałek z przegubami. Jak coś takiego zrobię to się pochwalę.  :-V
« Ostatnia zmiana: Maj 25, 2016, 12:17:28 pm wysłana przez truten23 »
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline tomek1212

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 579
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 07, 2016, 18:17:00 pm »
Ja już kiedyś myslałem nad zastosowaniem tam dwóch przegubów kardana (takich jak z zestawu kluczy nasadowych na 1/4), ale po chwili namysłu doszedłem do wniosku ze by to było przekombinowane.

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 08, 2016, 11:01:31 am »
Hej Tomek.
Te kardany z kluczy się nie nadają, bo są za duże i osie osie ich obrotów nie są w tym samym miejscu. Szarpało by to strasznie.
A ja myślałem o ośkach od modeli RC.
Bawię się trochę w RC. Ośki tych modeli przenoszą ogromne siły, pomimo bardzo małych rozmiarów.

Myślę o czymś takim:

Albo takim:


Spawamy gołe ośki do siebie i z obu końców mamy kardany. Jedyny problem to zrobienie czworokąta na końcach.

Albo można zdobyć same kardany i zamontować je na zrobione wcześniej wałki...
Te mają średnicę zewnętrzną 11mm, czyli były by ok.


Co myślisz?

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2016, 12:41:50 pm wysłana przez truten23 »
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline tomek1212

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 579
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 12, 2016, 15:11:34 pm »
Krzysiek, to dopiero będzie przekombinowany patent. Ja zostaje przy tym czworokątnym drucie.

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 12, 2016, 23:40:45 pm »
Ale może będzie na dłużej   :-V
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 22, 2018, 10:22:53 am »
Odgrzebuję temat.
Truteń23 oglądałem twój film. I tak sobie myślę, czy zamiast spiłowywać mocowanie silnika nie lepiej usunąć, powiększyć tą plastikową tuleję przez którą pręt przechodzi. Jeśli dobrze oglądam film, to pręt wychodzi z mocowania silnika (kwadrat, przechodzi przez plastikową tuleję przy obudowie silnika, i wchodzi w śrubę. Problemem było to że silnik z tą obudową i tą plastikową tuleją nie były w osi silnik - śruba, ociera chyba o tą plastikową tuleję.
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 23, 2018, 16:30:30 pm »
Hej, no nie do końca. Silnik właśnie jest pod kątem względem śruby. Jest  tak jakby "zadarty" do góry. Różnica, to nie wiem: 3 stopnie może?
Przy czym ten jakby tunel był chyba w osi śruby. Nie pamiętam już.
Zrobiłem na szybko schematy, żeby było widać o co chodzi.
Na czerwono zaznaczone są osi przebiegu wałka i śruby.
A na niebiesko przebieg linki napędowej.

Jedno, że ta linka łamie się przy śrubie, z powodu przebiegu tej krzywizny, a drugie, że kiedy zastosujemy stały wałek, to trzeba zrobić tak, żeby silnik pochylić w kierunku kolumny.
Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi?
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 23, 2018, 16:45:04 pm »
Dzięki za odpowiedź.
W takim razie jeśli dobrze kumam to zbierać materiał trzeba tylko od strony śruby, tak by silnik pochylił się powiedzmy w dół, (patrząc na twój schemat).
Na razie montuję drut jeszcze jaga nie rozbierałem. Jak się dobrać do parapetu i zegarów? Po zdjęciu osłon dolnych jest dostęp do wkrętów?
A jak głęboko wchodzi pręt w przegub silnika i śruby? Wystarczy kilka milimetrów?
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2018, 20:50:24 pm wysłana przez MicGin »
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 24, 2018, 12:37:32 pm »
Do parapetu i zegarów jest dostęp do śrub od dołu.
W śrubę pręt wchodzi na jakieś 10mm, a czworobok w silniku jest przelotowy.
Aha, jak będziesz montował to wszystko to pamiętaj, że silnik ma swoje skrajne położenia. Tzn, zatrzymuje się sam, kiedy maksymalnie wsuniesz i wysuniesz kierownice. Musisz to zgrać z faktycznym położeniem kierownicy. Ale to akurat łatwo zrobić.
Dżojstikiem regulacji "wsuń" kierownicę aż silniczek się zatrzyma, potem wkrętakiem pokręć śrubą tak, aż kierownica będzie wsunięta, ale zostaw może ze 2 gwinty luzu. A potem wsadź wałek. Powinno wszystko ładnie chodzić.
Btw, nadal jestem zdania, że najlepszym patentem będą ta kardany o których pisałem wcześniej. U brata w XJR postaram się to stworzyć. Jak się uda, to pokażę.
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline sphinx_20

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Kocham to forum
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #24 dnia: Maj 04, 2018, 23:18:59 pm »
Proponuje przypiąć jako poradnik
x300 4.0R6 Sovereign W124 2.5D

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 16, 2018, 17:32:53 pm »
Naprawiłem swoją kierownicę. Trochę męczarni z demontażem deski. Poza tym, jak w opisie powyżej. Jedynie co mnie zaskoczyło, to małe łożysko na krańcu śruby, które u mnie się wysypało. Jest ono w pewien sposób ogranicznikiem obrotów, ale nawet uszkodzone nie przeszkadza w pracy śruby.
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #26 dnia: Maj 17, 2018, 10:04:28 am »
Jest to łożysko oporowe, zdaje się że ono miało koszyczek z kulkami, raczej nie powinno Ci się rozsypać.
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #27 dnia: Maj 17, 2018, 10:38:18 am »
Rozsypało, a raczej ja mu pomogłem. Ustalając punkt graniczny zmieliłem to łożysko. Miękki materiał i kulki się posypały.
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline truten23

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • XJ x300 sovereign
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #28 dnia: Maj 17, 2018, 14:51:40 pm »
Ale ono nie działa jako ogranicznik obrotów. Przy okazji, naprężenie tego łożyska realizowane jest przez tą nakrętkę od strony silnika. Może ona popuściła i łożysko się rozluźniło i zgubiło kulki? Teraz pewnie masz luz wzdłużny na kierownicy?
>lepiej głupio zapytać, niż coś mądrze sp...lić<

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 326
Odp: elektryczna regulacja kierownicy - x300
« Odpowiedź #29 dnia: Maj 17, 2018, 14:59:13 pm »
A muszę to sprawdzić, na razie objaw, jaki zauważyłem, to taki, że przy przesuwie kierownicy musi obrócić tak ze dwa obroty i potem przesuwa się już normalnie.  Tak jakby mieliło bez gwintu, potem łapie gwint i przesuwa się normalnie. Druga sprawa jak to rozmontować? Bo właśnie próbując to wykręcić, nie mogłem usunąć resztek pręta, na maksymalnym wysuwie  najpierw zmieliło łożysko, a potem lekko odłupało plastik na tej prowadnicy na końcu śruby.
xj6 4,0 Sovereign 1996