Autor Wątek: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów  (Przeczytany 12007 razy)

Squier

  • Gość
X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« dnia: Grudzień 21, 2013, 15:05:14 pm »
Witam posiadam Jaguara xj8 3,2 z automatyczną skrzynią biegów, kotka nabyłem z uszkodzona skrzynią biegów w naprawdę okazyjnej cenie. Problem polegał na tym że auto ledwo startowało na pierwszym biegu, początkowo sądziłem że mogą być to linki ewentualnie wadliwy zawór. Lubie wyzwania i postanowiłem zabrać się za naprawę, przesiedziałem godziny szukając informacji co może być nie tak, aż zabrałem się do roboty.

- Próby podłączenia pod diagnostykę przebiegły z niepowodzeniem, komputer czytał auto a urywał połączenie ze skrzynią. nie jestem specjalistą komputerowym wiec stwierdziłem że najlepszą metodą jest rozłożyć i sprawdzić stan w środku.
- po spuszczeniu oleju (wydawał się już trochę zużyty, zamówiłem nowy!!! 10L :)) i odkręceniu miski ujrzałem płytę z zaworową.
- zrobiłem pomiary zaworów, oporności itp, wartości wydawały się w normie.
- kolejny etap wyjęcie płyty, muszę przyznać prawdziwe babranie się w oleju. Po wyjęciu płyty zacząłem ją rozkręcać ostrożne żeby wyczyścić wszystkie elementy. Jeśli ktoś z was to robił wie że trzeba uważać na wszystkie kuleczki i sprężynki w środku, jeżeli planujecie rozbiórkę to UWAŻAJCIE!!! Mi się udało nic nie pomieszać ;)
- w trakcie rozbiórki ujrzałem niespodziankę

widoczną na zdjęciu. Jedna z płyt była uszkodzona pęknięta i to był gwóźdź do trumny.

Miałem do wyboru zakup drugiej skrzyni, ewentualnie naprawić lub znaleźć tą część (to drugie racze nie realne). Z zawodu jestem spawaczem wiec wyczyściłem porządnie aluminium i pospawałem

Pozostanie mi teraz poskładać wszystko do kupy, zalać olej i sprawdzić co się będzie teraz działo.

Jak na razie nurtuje mnie pytanie co mogło być przyczyną tego pęknięcia??????????????????????????

Po świętach będę kończył naprawę, przeczyszczę płyty, zawory i postaram się zdać relację z mojej pracy

Dotychczasowe koszta: w granicy 500 zł za olej i nowe łożysko tylnego koła.

Jeśli ktoś ma ciekawe informacje porady dla mnie byłbym wdzięczny.

tomek1212

  • Gość
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 21, 2013, 15:36:37 pm »
Jaka tam jest skrzynia, ZF 5HP ile ?
Raczej wątpię aby po samym tym pospawaniu skrzynia chciała działać poprawnie.

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.078
    • www.jaguar.org.pl
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 21, 2013, 16:58:11 pm »
Witaj na naszym forum. Bardzo ciekawa relacja. W tym samochodzie masz skrzynię biegów ZF5 HP24. Miałem bardzo podobne pęknięcie. Spawanie tego elementu jest bezcelowe, bo zachodzi duże prawdopodobieństwo, że zaspawałeś lub zmieniłeś średnice kanalików olejowych. Poza tym pęknięcie płyty sterującej nie odpowiada za to że samochód ledwo jedzie, odpowiada za to kosz sprzęgłowy forwardu, który masz zapewne popękany. Zalanie samochodu nowym olejem nic nie zmieni, bo przy kolejnym remoncie będziesz musiał zalać kolejny raz nowym olejem, ponieważ nadal w obiegu będą pływały opiłki metalu, po urwanym koszu. Kosz powinieneś kupić nowy wzmocniony. Obudowę płyty sterującej również powinieneś kupić nową. Podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego zmieniłoby bardzo dużo. Można tam sprawdzić działanie całej skrzyni biegów. Także elektrozaworów, czy działają, kiedy się otwierają itd.
Powodzenia w naprawie.  :-tylko
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

tomek1212

  • Gość
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 21, 2013, 19:45:22 pm »
Dodatkowo proponowałbym regeneracje konwertera i obowiązkowo wymianę pompę oleju.

GrzesiekWroc

  • Gość
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 21, 2013, 21:25:52 pm »
A ja proponuję  zakup drugiej skrzyni ,to najprostsze, najtańsze i najszybsze rozwiązanie. Staraj się  kupić skrzynie z auta które je szcze jezdzi

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.078
    • www.jaguar.org.pl
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 21, 2013, 22:09:18 pm »
Kupno używanej wychodzi dużo taniej. Ale w 5hp24 to tylko kwestia czasu, żeby koszt pękł, więc kupno używki nieco odwleka w czasie zmianę kosza na nowy wzmocniony.
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

Squier

  • Gość
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 13, 2014, 21:50:34 pm »
Witam ponownie, jak mówiłem po świętach biorę się do roboty. Sytuacja wygląda tak.

Rozebrałem wszystkie płyty, przeczyściłem (choć powiem szczerze że wyglądały jak nowe, zero osadów) posprawdzałem zaworki które są w płytach czy nie są pozacierane. Wszystko idealne. Skrzyni nie wyjmowałem żeby przeglądnąć stawiałem na to. Wszystko zostało poskręcane, pozalewane olejem i jazda próbna.

Oczywiście na wstecznym to mało jajek nie urwie ;) D załapał ciąg dodałem lekko gazu sprzęgło wpadło w uślizg odpuściłem i przejechał chwile jak wpadł w tryb Gearbox Folty. Jeszcze było kilka prób, auto na błędzie rozpędza się oczywiście jak by chciało a nie mogło ale się rozpędza, przy prędkości 80km/h wbiłem N zgasiłem silnik i zapłon skrzynia bez błędy auto jedzie normalnie ale na 5 biegu wciskam gaz mocniej redukuje na 4 i pół na pół się ślizga, ale czuć że łapie normalnie bieg.

Wróciłem na warsztat i dla pewności jeszcze raz czy czegoś nie pogmatwałem, Sprawdziliśmy z kolega elektrozawory które po podaniu niewielkiego prądu ładnie reagują. Podpięliśmy pod komputer (kolega zajmuje się elektroniką samochodową głównie dieslami, tak wiec wyciągnął swoją szafę kabli i jazda) Jedyny sprzęt jaki czytał auto to "Launch x431" wszystko z silnika ładnie przeczytał. W skrzyni widział parametry jej ale przy odczytywaniu błędów skrzyni zrywał połączenie. Jedyny błąd jaki pokazał bo było P1722 ale to wyczytał po komunikacji z silnikiem.

Pytanie na które nie mogłem znaleźć odpowiedzi:

Czym najlepiej diagnozować Jaguara xj8 x308??,
Czym diagnozować skrzynię z poziomu serwisowego??

Poskładałem auto zalałem jeszcze raz olej i niestety musiałem zwolnic podnośnik i zabrać auto do siebie. Mieszkam 220km od miejsca gdzie stało auto. Wracając zauważyłem że na błędzie auto pochłaniało paliwo a ledwo muskałem gaz. Natomiast jak go resetowałem podczas jazdy i jechałem na trybie normalnym to autu spaliło tyle co nic jak na V8. Przez ta całą trasę mogę powiedzieć że skrzynia po resecie rusza z pierwszego biegu ale uślizguje się na nim. Jak wskakuje 2 czuć ewidentne kopytko ale jak przesadzę z gazem to sprzęgło zaczyna szarpać, uślizgiwać, 3 bieg nie hasa po prostu ślizga się, 4 tak samo jak 2, na piątce już leci sobie.

Cała ta zabawa jest robiona hobbistycznie tak wiec nie mam może jakiegoś wielkiego pojęcia na temat, dlatego opisuje to wszystko na tym forum. Jak do tej pory osobiście mam wrażenie że spada ciśnienie oleju na poszczególnych biegach i albo załapią albo nie, ale to tylko moje gdybanie. Padł też pomysł że problem tkwi ze sterownikiem skrzyni, wyczytałem gdzieś że wymagały wgrywania programu do skrzyni.
Chwilowo jestem pozbawiony warsztatu żeby móc wywalić skrzynie z auta i po prostu ja rozebrać w drobny mak.

Pablo21 dzięki za informację o modelu skrzyni, powiem szczerze że nie do końca byłem pewien która mam. Spaw położony na tej płycie był tylko powierzchowny własnie z tego względu żeby nie zaszkodzić kanalikowi bo tylko jeden był pęknięty, ale jak widać nie pomogło do końca. Zastanawia mnie pytanie dlaczego pękło???

Olej; Przy pierwszym spuszczeniu oleju nie zauważyłem ani drobinki proszku aluminiowego, na magnesach tez nic nie było, olej wydawał się na jeszcze oryginalny, po ponownym spuszczeniu oleju to samo. Filtr czysty.

Kosz sprzęgłowy przyznam że też to podejrzewałem acz kolwiek chciałbym wiedzieć. Jakie są objawy uszkodzonego kosza sprzęgłowego?? bo tez nigdzie tego nie mogłem wyczytać a to mogło by mnie nakierować.

Tomek1212: Pompa oleju coś w tym jest ale pompa nie działa na zasadzie turbiny?? Co tam może się popsuć skoro jest w oleju, konwerter hmm zapytam jak laik gdzie to i z czym to się je.

GrzesiekWroc: Nowa skrzynia tutaj sądzę że mogę kupić coś co jeździło i było zajeżdżone, chybił trafił. Wydaję się że moja nie jest w takiej złej kondycji, nie czuć żeby była spalona.

Czekam na jakieś podpowiedzi, rady i dzięki za dotychczasowe!!!!!

GrzesiekWroc

  • Gość
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 13, 2014, 23:27:25 pm »
nie kasujcie tego proszę ... " bo czuć ewidentnie kopytko "


« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2014, 01:00:01 am wysłana przez GrzesiekWroc »

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.078
    • www.jaguar.org.pl
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 14, 2014, 23:26:07 pm »
Na prawdę nie wiem co mam Ci napisać... jeżeli dobrze zrozumiałem, to wyłączyłeś zapłon przy 80 km/h? Może jednak zostawię komentowanie..
Odpowiadając na Twoje pytanie.
Jaguara można zdiagnozować IDS-em z podłączonym interfejsem VCM, bądź SDD przez kabel VCM lub Moongose. Jest tam możliwość zbadania parametrów skrzyni biegów. Załączenie Lock Up-a, Praca elektrozaworów i regulatorów ciśnienia(włączanie, wyłączanie, napięcie itp.) Można to zrobić podczas jazdy, jak też na postoju. Jest jeszcze parę innych rzeczy do zbadania. Oprócz tego można dokonać adaptacji skrzyni biegów, ale nie we wszystkich modelach, zazwyczaj dla silnika AJ27.
Uszkodzenie kosza skrzyni 5hp24 objawia się dokładnie tym co masz obecnie. Wcale nie musi być opiłków w misce. Objawy dokładnie takie jak piszesz.
Proponuję Ci abyś wymienił kosz sprzęgła na nowy wzmacniany. Robiąc zgodnie ze sztuką powinieneś zregenerować jeszcze sprzęgło. Obowiązkowo nowy olej i filtr. Twoja płyta nadaje się do wyrzucenia. Kup jakąś używkę 5hp24. Zwróć uwagę na kolory elektrozaworów, aby były identyczne z tymi, które masz. Powodzenia.  :-V
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

Kaloteck

  • Gość
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 15, 2014, 12:40:32 pm »
nie kasujcie tego proszę ... " bo czuć ewidentnie kopytko "
co takiego :) ?

Offline Tango

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 204
    • Podkładki z Twoim zdjęciem
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 24, 2017, 08:00:12 am »
Dooobry!

Wracając ze zlotu wyskoczyły błędy - P0734, P1722
Skrzynia w trybie awaryjnym - pozostał tylko jeden bieg + wsteczny.
Ktoś przerabiał temat co siadło?

PS
U kogo dobrego w Poznaniu/Koninie można zrobić automat? Zaufany i dobry oczywiście...
Paweł/ XJ 308/ 3.2/ 2001

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.078
    • www.jaguar.org.pl
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 24, 2017, 14:53:17 pm »
Klasyka gatunku.
Urwany kosz sprzęgłowy.
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

Offline Skiciu

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 573
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 24, 2017, 15:01:11 pm »
słyszałem, że się urywają i zapewne mnie też, to kiedyś spotka ale nasuwa się pytanie gdzie, to naprawić ?  ??????
XE Portfolio 25d AWD 18'
X308 4.0 Sovereign 00'
X-Type 2.0d 07'
-----------------------
Why drive any other car when you can drive a Jaguar?

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.276
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 24, 2017, 15:46:12 pm »
W dobrym warsztacie.

Warto kupić nowy kosz - wzmocniony.

Ale i tak 5-6k zł trzeba wydać.
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.

Offline Tango

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 204
    • Podkładki z Twoim zdjęciem
Odp: X308 Naprawa automatycznej skrzyni biegów
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 24, 2017, 18:32:03 pm »
No jesli ta kwota daje gwarancje dożywotniej jazdy na tej skrzyni to jestem za...
Paweł/ XJ 308/ 3.2/ 2001