Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
Grudzień 20, 2014, 13:14:43
Strona główna Pomoc Kalendarz Zaloguj się Rejestracja

www.optre.pl Kliknij baner aby odwiedzić stronę. www.optre.pl

JAGUAR FORUM POLAND  |  Dział techniczny  |  XJ X300, X305, X308, X350 (1994-2009)  |  Wątek: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam) 0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek. « poprzedni następny »
Strony: [1] Do dołu Drukuj
Autor Wątek: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam)  (Przeczytany 8826 razy)
MaciekS
Aspirant
*
Offline Offline

Wiadomości: 5


« : Sierpień 27, 2011, 23:22:43 »

Ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum chciałem się przywitać. W dziale dla nowych użytkowników zaprezentuję zdjęcia swojego nowego nabytku X308 3.2l z 2000r. jak je tylko zrobię  Uśmiech .

W tym poście chciałem ogólnie zebrać i uzyskać kilka nowych informacji dotyczących wymiany oleju w skrzyni zamontowanej w moim kocie. Jest to skrzynia ZF 5HP24 jak pewnie w większości x308.  

Nie zamierzam tu dyskutować czy wymienia się olej w automacie czy nie. Rozważania na ten temat pozostawiam każdemu dla siebie.

Nie jestem na bakier z mechaniką dlatego planuję podjąć się tego zadania we własnym garażu, a po przeszukaniu sieci w tym kierunku nie wydaję się to takie trudne. Dodatkowym atutem jest to że skrzynia była montowana w wielu modelach BMW i Land Roverze co powiększa zakres informacji dostępnych w sieci. Wszystko postaram się wykonać bez udziału ASO bo po co przepłacać Uśmiech

Przedstawię to czego jestem pewien:

- Olej do skrzyni to na pewno Mobil Esso LT71141 (zgodnie z serwisówką ZF dostępną gdzieś na tym forum) nazywa się tak od momentu przejęcia ESSO przez Mobila. Olej jak najbardziej do kupienia poza ASO w cenie ok 50zł/ 1L w opakowaniu detalicznym i ok 25zł/1L w opakowaniu serwisowym ( głównie Alledrogo). Olej ma kolor bursztynowy nie czerwony. Do wymiany potrzeba ok 10l. lepiej mieć zapas.

Dla ciekawych dodam że instrukcja serwisowa z programu Vivid Workshop dopuszcza olej Dexron III do czego nie jestem zupełnie przekonany ale jak ktoś chce to może sprawdzić czy to zadziała.

- Kolejna rzecz to przetłumaczona na język ojczysty instrukcja krok po kroku jak wymienić olej zaczerpnięta z manuala ZF. Przede wszystkim dla tych którzy są na bakier z Angielskim.

INSTRUKCJA:

1.   Wypoziomować pojazd na podstawkach i zaciągnąć hamulec ręczny.
2.   Podłączyć tester do odczytu temperatury oleju skrzyni biegów i prędkości obrotowej silnika.
3.   Przy wyłączonym silniku zalać skrzynię olejem. Używać tylko odpowiedniego typu oleju. Nalewać przez korek  kontroli poziomu oleju do pełna. Zakręcić korek wlewu.
4.   Włączyć silnik ( instalacje obciążające silnik np. A/C powinny być włączone)
5.   Przełączyć skrzynie przez wszystkie biegi przy jałowych obrotach silnika
6.   Wybierz R następnie D wykorzystaj redukcję biegów (manualny zimowy program) aby przejść do 3 biegu.
7.   Przytrzymaj skrzynię przez 3 sek. na każdym biegu poczym włącz bieg P.
8.   Prędkość biegu jałowego powinna wynosić pomiędzy 650 a 950 obr./min w zależności od typu pojazdu.
9.   Temperatura oleju skrzyni zawiera się pomiędzy 30 a 35 oC .
TAK =>  przejdź do pkt:12   NIE=> czytaj dalej
10.   Pilnując odczytów temperatury pozwolić olejowi ostygnąć lub dogrzać się ( włączony silnik !)
11.   W razie konieczności powtórzyć czynności 5 do 7.
12.    Wykręcić korek kontroli poziomu oleju.
13.   Olej wycieka przy temperaturze poniżej 35oC.
TAK=> przejdź do pkt:16    NIE=> czytaj dalej
14.   Poziom oleju skrzyni jest poniżej minimum.
15.   Dolać oleju do poziomu przelania przez korek. W razie konieczności powtórzyć czynności 5 do 7.
16.   Zaczekać aż temperatura oleju wzrośnie do 40oC +/- 10oC.
17.   Temperatura oleju nie może przekroczyć 50oC.
18.   Pozwolić aby nadmiar oleju wyciekł ze skrzyni następnie dokręcić korek kontroli poziomu oleju momentem 35Nm.


 Niezbędny jest mały komentarz. Instrukcja nie zawiera spuszczania starego oleju i wymiany filtra ale opis tych czynności jest chyba zbędny. Pamiętajmy tylko o zdrowym rozsądku, nie miejmy za dużo siły w rękach i dokładnie wyczyśćmy misę i znajdujące się w niej magnesy, dokładnie usuńmy starą uszczelkę i przetrzyjmy rant misy i skrzyni papierem P600, oczywiście nowa uszczelka. Przed wymianą warto wyczyścić obudowę skrzyni aby nie zapaprać piachem po zdjęciu misy. Odnośnie punktu 2. musimy się wyposażyć jedynie w możliwie precyzyjny termometr z czujnikiem takim aby można było zmierzyć temperaturę obudowy skrzyni.
  
Teraz to z czym zwracam się do bardziej doświadczonych kolegów. Firma Mann Filter produkuję coś o nazwie "H2522 x KIT" jest to zestaw składający się z filtra oleju skrzyni, uszczelki misy i o-ringu. Kit przeznaczony jest co prawda do BMW ale skrzynia to to samo czyli 5HP24. Pytanie jest następujące czy ten zestaw pasuję do Jaga bo cena jest zachęcająca 95zł.

Gdyby kit pasował to koszt wymiany oleju w skrzyni wyniósł by ok 400zł.

Mam nadzieję że ktoś rozwieje moje wątpliwości a informację będą przydatne Uśmiech.

Zapisane
hubercik 30
JCP club member
Forumowicz Executive
****
Offline Offline

Wiadomości: 266



« Odpowiedz #1 : Sierpień 27, 2011, 23:25:49 »

Super sprawa jak na pierwszy post respek respek Witamy! tylko w jagu

Nie zamierzam tu dyskutować czy wymienia się olej w automacie czy nie. Rozważania na ten temat pozostawiam każdemu dla siebie.

wymienia się!
Zapisane
MaciekS
Aspirant
*
Offline Offline

Wiadomości: 5


« Odpowiedz #2 : Sierpień 28, 2011, 00:28:33 »

Nie chciałem o tym dyskutować ale nie mogę się powstrzymać przed przedstawieniem swojego stanowiska. 

Zacznę od tego że skrzynia to nie silnik i należy inaczej postrzegać zużycie oleju w skrzyni biegów.

Po pierwsze nie zachodzi w niej proces spalania dlatego olej na pewno nie zużywa się poprzez absorpcję produktów tegoż spalania, co i tak nie jest dla oleju tak szkodliwe.

Skrzynia to w dużym uproszczeniu przekładnia mechaniczna zalana olejem w celu smarowania, sterowania, chłodzenia. Olej w takim mechanizmie może zużywać się poprzez:

-starzenie się oleju rozpad łańcuchów węglowodorów przez co zmianę właściwości i doprowadzenie do nieprawidłowego działania skrzyni

-nasycanie się oleju mikrocząsteczkami ścieranymi z różnych powierzchni w skrzyni. Filtr ma za zadanie wychwycić możliwie jak najwięcej tych drobin jednak nie zrobi tego w 100% i najmniejsze z nich przenikną przez filtr i będą krążyć i kumulować się w układzie. Nadzieja w magnesach wychwycą one jednak tylko substancje magnetyczne czyli wszystkie drobiny nieżelazne dopadają. Jest to najbardziej niebezpieczny proces ponieważ prowadzi do trwałego uszkodzenia skrzyni. Stary zanieczyszczony a w efekcie gęsty olej znajdujący się w skrzyni może być na tyle gęsty że wewnętrzne nieszczelności powstałe w wyniku wycierania powierzchni będą dla niego za małe i skrzynia będzie jako tako działać. Jednak po nalaniu świeżego oleju układ się "przepłucze" i skrzynia przestanie funkcjonować prawidłowo ponieważ olej będzie zwyczajnie przeciekał. Problem ten dotyczy najczęściej układu sterowania skrzyni a więc finezyjnego bloku aluminium z dziesiątkami kanalików, zaworów i elektrozaworów.

- trzeci powód to emulgacja oleju ze skroplinami wody co również zmienia właściwości oleju
- czasem przegrzewanie co w sprawnych przekładniach raczej nie zachodzi

Powód drugi jest to przyczyna powstania opinii że oleju w skrzyni się nie wymienia ponieważ skrzynia ulega uszkodzeniu. Jeżeli ktoś ma skrzynię która przejechała 300k km i nie był wymieniany olej a skrzynia ledwo zipie to radzę zajeździć skrzynię i kupić inną w lepszym stanie. Jednak jeśli ktoś zamierza przełamać stereotypy i jeździć dłużej niż inni polecam wymianę ojeju w automacie co 80- 100tyś km. Nie powstrzyma to normalnego zużycia skrzyni jednak na pewno przedłuży jej żywot. Profilaktyka przede wszystkim Uśmiech
Zapisane
red jaguar
Forumowicz Sovereign
*****
Offline Offline

Wiadomości: 694



« Odpowiedz #3 : Sierpień 28, 2011, 13:50:05 »

Jak się nie wymieni oleju w skrzyni po ok 90 -100 tys km. to po 200 - 250 tys. wymienia się całą skrzynię. Zależy co kto lubi...
Zapisane

XJ6 4,0 1996 X300
jazabek wacław
Forumowicz Executive
****
Online Online

Wiadomości: 488



« Odpowiedz #4 : Sierpień 30, 2011, 21:55:47 »

Koledzy, niedawno kupiłem swojego kota i zamierzam wymienić w nim wszystkie płyny, nie zapominam też o skrzyni biegów.

Mam pytanie, bo widzę że autor tematu zna się na rzeczy :

- czy można sprawdzić na podstawie koloru czy olej w skrzyni jest dobry ?

- czy to że samochód stał prawie 3 lata bez ruch ma wpływ na żywotność oleju ?

Na razie chcę wymienić olej, chyba że powiecie że nie jest to konieczne. Auto byo serwisowane do końca w ASO Jaguar, i wydaje mi się że wszystko było w nim robione na czas, ale lepiej wymienić olej na zapas niż skrzynię po czasie. 
Zapisane

Albert Einstein

Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej.
igorek
Forumowicz
**
Offline Offline

Wiadomości: 34


« Odpowiedz #5 : Wrzesień 13, 2011, 12:49:21 »

Każdy inny kolor oleju, niż czysty, przejrzysty czerwony, oznacza kłopoty skrzyni.
Zapisane
MaciekS
Aspirant
*
Offline Offline

Wiadomości: 5


« Odpowiedz #6 : Wrzesień 14, 2011, 20:20:32 »

Jeżeli masz skrzynię zalaną olejem esso to kolor powinien być bursztynowy. Mniej więcej koloru piwa "dębowe". Jeżeli skrzynie masz zalaną czymś innym to powinien być czerwony.

Olej im bardziej zużyty tym ciemniejszy ale w tym samym odcieniu co nowy. Jeśli olej ma sine zabarwienie lub po dostaniu widać że oddziela się osad wymieniaj jak najszybciej ale to dość niepokojący objaw. Jeśli olej jest mleczny nie przejrzysty, również wymieniaj.

Generalnie nie obejdzie się bez dotykania skrzyni, a jak już coś się przy niej robi to proponuję wymienić olej i filtr przy samodzielnej pracy koszt nie jest powalający. 
Zapisane
MaciekS
Aspirant
*
Offline Offline

Wiadomości: 5


« Odpowiedz #7 : Wrzesień 28, 2011, 22:19:15 »

Aby dokończyć dzieła informuję wszem i wobec że zestaw naprawczy "MANN-FILTER H2522 x KIT" przeznaczony do BMW jak najbardziej pasuje do X308 ze skrzynią ZF 5HP24. Po naprawie zostaje nam jedna uszczelka prawdopodobnie do BMW X5 którą możemy odsprzedać Uśmiech Od siebie dodam iż filtr i uszczelki są bardzo wysokiej jakości (uszczelki gumowo korkowe).
Zapisane
Marcel
Forumowicz
**
Offline Offline

Wiadomości: 46


XJ EXECUTIVE SPORT 4,0 (X308)


« Odpowiedz #8 : Wrzesień 11, 2013, 09:08:08 »

Hej - ciekawy "fotoreportaz" z zakladu ZF z Düsseldorf co prawda odnosnie BMW ale zasada ta sama:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1163744-The-BIG-ZF-transmission-post-all-details-you-want-RIGHT-here!-LONG
Zapisane

droga jest celem...

marcel
pablo21
JCP club member
Forumowicz Daimler
******
Offline Offline

Wiadomości: 1.020



« Odpowiedz #9 : Wrzesień 11, 2013, 13:22:29 »

Super relacja. Powalająca czystość, dbałość o szczegóły. Szkoda, że w Polsce serwisy nie oferują takiego profesjonalizmu. cry
Zapisane

X308 4.0 V8
XJ40 4.0
Michu86
Forumowicz
**
Offline Offline

Wiadomości: 28


« Odpowiedz #10 : Listopad 12, 2014, 10:45:16 »

Ile weszło oleju przy wymianie. Rozumiem ze skrzynia była w aucie. Czyściłeś elektrozawory?
Zapisane
jazabek wacław
Forumowicz Executive
****
Online Online

Wiadomości: 488



« Odpowiedz #11 : Listopad 17, 2014, 14:26:03 »

 Ja we wrześniu wykonałem wymianę oleju wedle instrukcji, w sumie koszt to 500 zł. Mechanik tylko musi jeszcze stary filtr otworzyć i sprawdzić jak wygląda.
Zapisane

Albert Einstein

Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej.
Michu86
Forumowicz
**
Offline Offline

Wiadomości: 28


« Odpowiedz #12 : Listopad 22, 2014, 15:29:24 »

Ja we wrześniu wykonałem wymianę oleju wedle instrukcji, w sumie koszt to 500 zł. Mechanik tylko musi jeszcze stary filtr otworzyć i sprawdzić jak wygląda.


             A ile litrów oleju wymienił ?
Zapisane
jazabek wacław
Forumowicz Executive
****
Online Online

Wiadomości: 488



« Odpowiedz #13 : Grudzień 06, 2014, 22:48:12 »

Kupiłem 10 litrów
Zapisane

Albert Einstein

Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej.
konik
Forumowicz
**
Offline Offline

Wiadomości: 27



« Odpowiedz #14 : Grudzień 07, 2014, 11:33:39 »

I wszystkie 10 wlałeś? Ciekawe Z politowaniem
Zapisane

- pozdrawiam Julian
Strony: [1] Do góry Drukuj 
JAGUAR FORUM POLAND  |  Dział techniczny  |  XJ X300, X305, X308, X350 (1994-2009)  |  Wątek: Wymiana oleju skrzyni biegów X308 ZF 5HP24 ( zrób to sam) « poprzedni następny »
Skocz do:  


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Englishcars.pl

JaguarParts




Polityka Cookies

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!