Reklamowane jako tani sposób na zwiększenie mocy jednostki napędowej montowanie chipa lub układu typu (power)box jest bardziej ryzykowne niż to się wydaje. Grozi nie tylko utratą gwarancji na samochód, ale kosztownym w naprawie uszkodzeniem podstawowych elementów silnika.
Silniki współczesnych samochodów z wtryskiem paliwa sterowane są za pośrednictwem komputerów zwanych ECU (od angielskiego Engine Control Unit). Te wyspecjalizowane moduły elektroniczne cały czas decydują o osiągach samochodu poprzez parametry pracy motoru (sterowaniu zapłonem, zasilaniu paliwem itd.), przestrzegając zaprogramowanych wartości monitorowanych przez czujniki silnika (sposób spalania, czystość spalin, temperatura itd.). Zmianę fabrycznych ustawień producenta pojazdu oraz ingerencję w proces sterowania pracą silnika poprzez trwałą modyfikację elektroniki nazywa się potocznie montowaniem chipa.
Istnieje także możliwość modyfikacji parametrów ECU metodą „nieinwazyjną". Chodzi o tzw. (power)boksy, czyli moduły podłączane do elektroniki silnika bez jej trwałego modyfikowania. W ten sposób można zmienić jednak tylko część parametrów pracy silnika, często poprzez „fałszowanie" wartości dostarczanych przez czujniki silnika i przekazywaniu do ECU wielkości zaniżonych. Oferowane są one głównie posiadaczom aut na gwarancji, ponieważ po demontażu urządzenia teoretycznie nie ma śladów ingerencji w elektronikę silnika, co ma np. na celu utrudnienie późniejszego dowiedzenia przez producenta pojazdu lub dilera, że elektronika auta była modyfikowana.
W czasie testów przeprowadzonych w Dekra Technology Center (jednym z najnowocześniejszych ośrodków badawczych w Europie) eksperci poddali analizie sześć zestawów tuningowych do nowoczesnych silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem do Golfa TDI. Trzy urządzenia z własnymi urządzeniami sterującymi i trzy typu box. Okazało się, że boksy prawie nie spowodowały odczuwalnego wzrostu mocy. Wynosił on od 5 do 7 procent. Lepiej wypadły chipy z własnymi sterownikami. Tu różnica była znaczna, a jedno z przetestowanych urządzeń podniosło wartość maksymalnego momentu obrotowego aż o 26 procent.
Taką poprawę osiągów uzyskuje się poprzez silną ingerencję w sterowanie silnikiem i znaczne zwiększenie ilości wtryskiwanego paliwa oraz ciśnienia sprężania w czasie pracy z pełnym obciążeniem. Jeśli turbina pracuje wówczas ze zwiększoną liczbą obrotów, to powstają zbyt wysokie „szczyty", czyli chwilowe wartości ciśnienia w cylindrach i wtryskiwaczach. Skutkiem tego mogą być przegrzania elementów motoru i uszkodzenia tłoków, łożysk czy uszczelek głowicy cylindrów. Poza tym może wystąpić zwiększone zużycie części silnika lub uszkodzenia skrzyni biegów, turbiny i wałka rozrządu – ostrzega ekspert firmy Dekra Steffen Schmidt. W przypadku nowych samochodów kolejną konsekwencją jest utrata gwarancji na układ napędowy.
Dlatego rzeczoznawcy firmy Dekra odradzają montowanie elektronicznych zestawów tuningowych, za pomocą których daje się tanio zwiększyć moc i moment obrotowy seryjnych samochodów. Testy 6 zestawów tuningowych wykazały, że takie ingerencje w elektronikę silnika mają wątpliwy sens. Chiptuning na ogół prowadzi do wzrostu zużycia paliwa i zwiększenia zanieczyszczeń w spalinach, z ewentualnymi problemami w czasie kontroli czystości spalin, ale przede wszystkim połączony jest z przeciążeniem silnika i niebezpieczeństwem jego poważnego uszkodzenia.
Decydując się na chiptuning warto zastanowić się czy rzeczywiście go potrzebujemy. Nierzadko przyrost mocy i momentu obrotowego uzyskiwany przy wysokich obrotach okupowany jest bowiem gorszymi właściwościami przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Osoby nie wyciskające z jednostki napędowej pełnego potencjału możliwości, tzn. nie „wkręcające" motoru niemal do czerwonego zakresu obrotów, zanim zaczną montować chipy lub boksy powinny najpierw wypróbować mocniejsze wciskanie pedału przyspieszenia lub jazdę na niższym biegu. Jeśli natomiast ktoś decyduje się na tuning, to powinien zastanowić się nad kompleksową modyfikacją całego układu spalania w wyspecjalizowanej w tym kierunku firmie, oferującej na swoje usługi gwarancję.