FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XE (2014 - obecnie) => Wątek zaczęty przez: filippo w Lipiec 27, 2020, 10:08:23 am
-
Cześć, mam 2 pytania:
1. Czy oprócz głównego akumulatora w bagażniku jest jakiś jeszcze wspomagający w XE 2.0T z systemem start/stop?
2. Czy da sie wymienić akumulator bez specjalistycznych narzędzi i ASO? Chodzi o procedury z elektroniką, czy wszystko sie resetuje itp itd?
-
z serwisówki XE:
8. BATTERY REPLACEMENT
CAUTION:
AGM and Flooded batteries are NOT interchangeable, only specified batteries must be must. Failure to follow this instruction will result in early battery failure.
If it is determined that a battery requires replacement, always refer to the appropriate section of the workshop manual for instructions on removing and installing the battery from the vehicle.
On in service vehicles fitted with a Battery Monitoring System (BMS), the BMS control module must be reset following the installation of a new primary battery. The BMS control module reset procedure must be performed using a Jaguar Land Rover (JLR) approved diagnostic equipment.
-
Tak też myślałem, a co szanowna grupa poleca jeśli chodzi o sam akumulator? Producent?
-
jak musiałem (w poprzednich autach) to zawsze kupowałem Bosch lub Varta (Silver)
do XE zapewne musi być AGM
jak ze start/stop? masz wyłączony na stałe? pytam bo to akurat nic nie kosztuje
-
auto produkcja 2016 modelowo 2017, aku jest OEM od nowości. 3 miesiace temu byl komunikat zeby wlaczyc silnik bo slaby aku, start/stop przestal dzialac. Podladowalem prostownikiem i znow mam to samo. Mysle ze aku juz umiera.
-
dobra rada - wyłącz start/stop na stałe...
jego działanie przyspiesza zużycie nie tylko akumulatora i finalnie kosztuje dużo więcej niż zaoszczędzone paliwo
...tym bardziej że wyłączyć na stałe można samemu za free :)
jakbyś potrzebował instrukcji jak to daj znać
-
podeślij jesli możesz, bo do tej pory mi mowiono ze tylko przez kompa.
-
tu włożyłem opis co i jak:
http://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,41561.0.html
-
Nie chciałem zakładać nowego wątku, więc pozwole się podpiąć pod ten. Wczoraj na wyświetlaczu mojego samochodu (Jaguar XE 20d 180KM) pojawił się komunikat:
"Niski poziom naładowania akumulatora. Proszę uruchomić silnik"
Dziś przejechałem się jakieś 45 minut (start-stop miałem wyłączony) i po przyjeździe na miejsce znów pojawił się ten komunikat. Wygląda, że do wymiany będę mieć akumulator, choć mam tutaj pewne wątpilowści ponieważ samochód to rocznik 2016 (model 2017) i od końca września 2016 roku do dziś zrobił 35500 km. Czyż nie jest to za wcześnie?
Druga rzecz to sam akumulator. Zerknąłem dziś na niego i w bagażniku mam oryginalny o oznaczeniu:
FK72-10655-AD
12 V 70 Ah
760A
Co mnie teraz ciekawi, bo na stronie Varty po podaniu danych mojego samochodu otrzymuję informacje, że polecają następujące akumulatory:
Model 1
Silver Dynamic AGM 580 901 080
Model: 580 901 080
Pojemność: 80 Ah
CCA: 800 A
Szerokość: 175 mm
Długość: 315 mm
Wysokość: 190 mm
Kod skrócony: F21
UK Code: 115AGM
Model 2
Silver Dynamic AGM 595 901 085
Model: 595 901 085
Pojemność: 95 Ah
CCA: 850 A
Szerokość: 175 mm
Długość: 353 mm
Wysokość: 190 mm
Kod skrócony: G14
UK Code: 019AGM
I teraz co zastanawia mnie najbardziej to, że Varta proponuje większe i mocniejsze akumultory L4 (315×175×190mm) lub L5 (353×175×190mm). Ten włożony standardowo jest nawet fizycznie mniejszy ponieważ jego wymiary to L3 czyli 278×175×190mm. Oczywiście po wymierzeniu okazuje się, że nawet L5 wejdzie w otwór.
Czy ktoś jest w stanie wypowiedzieć sie w temacie po pierwsze czy normalnym jest, że po takim czasie i przebiegu fabryczny akumulator już pada? Po drugie Jeżeli tak faktycznie jest to, który akumulator wybrać?
Czy jego ewentualna wymiana jest możlwa samodzielnie? Coś przemknęły mi informacje o jakiejś kalibracji czy adaptacji akumulatora po wymianie...
-
Podłącz porządną ładowarkę na co najmniej 10-12 h i traktuj go prądem 3-4 A wtedy podejmij decyzję o wymianie.
-
Tak zrobię, choć myślę, że nie zda się to na zbyt wiele, bo autem nie robię raczej krótszych odcinków niż 30 km (25 minut).
Czy do ładowania odłączyć klemy?
-
Podłącz pod maską bo tam masz po lewej plus (+) a minus na śrubie od amortyzatora. Plus jest w takiej skrzynce z czerwoną klapką oznaczony +, nie odłączaj klem bo mogą być kłopoty. Jak będziesz (kiedyś) zmieniał akt to też z podtrzymaniem napięcia, są gdzieś tematy o kłopotach po odłączeniu aku.
Też mam ori aku i auto z 2017 tylko mój troszeczkę inny.
Co do ładowarki to ja używam takiej jak na zdjęciu, nie narzekam, robi robotę :-super
-
Co do ładowarki to ja używam takiej jak na zdjęciu, nie narzekam, robi robotę :-super
A co masz narzekać? Lepszej nie znajdziesz. CTEC to klasa sama w sobie.
Czyż nie jest to za wcześnie?
Współczesne akumulatory mają dużą losową awaryjność, wiec nie dziw się, że nowy padnie np. po pół roku lub posłuży kilka lat. Skutki uboczne technologii past ołowianych.
Druga rzecz to sam akumulator. Zerknąłem dziś na niego i w bagażniku mam oryginalny o oznaczeniu:
FK72-10655-AD
Ktoś przyoszczędził, bo do aut ze start/stop potrzebne są większe akumulatory i w innej, droższej technologii. Niestety Jaguar miewa większe i mniejsze kłopoty finansowe i szukanie oszczędności chyba mają opanowane bardziej, niż byśmy chcieli.
-
Ktoś przyoszczędził, bo do aut ze start/stop potrzebne są większe akumulatory i w innej, droższej technologii. Niestety Jaguar miewa większe i mniejsze kłopoty finansowe i szukanie oszczędności chyba mają opanowane bardziej, niż byśmy chcieli.
Myślisz w takim razie, że wybór tego będzie dobry?
Silver Dynamic AGM 580 901 080
Model: 580 901 080
Pojemność: 80 Ah
CCA: 800 A
-
Jak wspomniałem, obecna technologia produkcji akumulatorów jest obarczona skazą losowej awaryjności. Nie ma więc żadnych gwarancji, że będzie lepiej. Ja miałem już dwa akumulatory i trzeci chyba też za jakiś czas będzie do wymiany.
Jeśli robisz trasy po 30 km i nie jest to trasa miejska, to raczej akumulator będzie mieć dobre warunki pracy. Ja niestety robię albo bardzo krótkie (do 20 km po mieście), albo długie trasy, a to nie pomaga.
-
Ja niestety robię albo bardzo krótkie (do 20 km po mieście), albo długie trasy, a to nie pomaga.
Długie trasy nie pomagają?
-
Jak akus dostanie w tyłek na krótkich trasach przez niedoładowanie, to długa tras go jedynie naładuje, ale nie zregeneruje.
Akumulatory do start/stop są droższe właśnie przez zwiększoną odporność na zasiarczanie, przy użytkowaniu niedoładowanego akumulatora, ale praw fizyki się nie przeskoczy.
Częściowe odsiarczenie potrafi zrobić właśnie CTEC, ale trzeba go podłączyć na noc i to tak kilka razy.
Ładowanie w samochodzie ustawione jest na maksymalne napięcie w układzie, co powoduje bardzo niezdrowe szybkie ładowanie akumulatora.
-
Tez uzywam CTEK ladowarki.
Oczywiscie aku AGM ,ladowarka ma ten tryb.
Bateria ma 800 A. Z tym,ze ja mam diesla.Moze benzyna ma mniejszy aku.
Zrobilem maly eksperyment
Jedno podladowanie z podlaczona ladowarka pod maska a drugie bezposrednio do aku.
Moim zdaniem lepiej wypadlo ladowanie bezposrednio do aku.
Rozmawialem o tym z pracownikiem warsztatu i stwierdzil,ze to duza odleglosc od przodu do tylu auta wiec straty pradu sa spore.
Ja mam nowy akumulator od niedawna i byl wymieniony bez podtrzymania.Nie polecam.
Kilka dni problemow z kontrolkami.
Teraz wszystko wrocilo samo do normy i nawet tryby specjalne dzialaja bez zarzutu...narazie :)
-
Ja mam nowy akumulator od niedawna i byl wymieniony bez podtrzymania.Nie polecam.
Kilka dni problemow z kontrolkami.
Teraz wszystko wrocilo samo do normy i nawet tryby specjalne dzialaja bez zarzutu...narazie :)
Dobrze wiedzieć. U mnie na szczęście uspokoiło się. Trochę pojeździłem i nie zobaczyłem już komunikatu o słabym akumulatorze, a nawet start&stop włącz się, gdy zapomnę go wyłączyć, ale spodziewam się, że pewnego dnia po prostu nie odpalę samochodu. W razie czego akumulator mam wybrany i mam też serwis, który ma sprzęt do podtrzymania (taki wpinany w OBD).
W niektórych samochodach po wymianie aku trzeba zrobić jakąś adaptację z komputera serwisowego. Czy w Jaguarze też jest takie zalecenie?
-
Jak o takich samych parametrach to wydaje mi się że nie trzeba.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Nie będzie o takich samych parametrach, bo fabrycznie mam 70 Ah 760A, a planuję zamontować zgodnie z katalogami 80Ah 800A.
-
To może być potrzebna adaptacja bo będzie niedoładowany i szybko go trafi
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
A jak się wykonuje taką adaptację?
-
Nie podpowiem, pewnie komputerem serwisowym.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Przy okazji sprzetu do ladowania akumulatora.To moj CTEK rozni sie od tego, ktory kolega pokazal.
U mnie jest opcja AGM.Z tego co wiem, jest inne napiecie czy cos tam :) ladowania takiego aku.
-
Mój też ma opcje ładowania aku AGM
Taki opis z instrukcji
-
Ach,po prostu zmienili menu ;D
-
Nie bez powodu jest mniejszy, jeśli masz włączony start/stop a z tego co piszesz wynika ze robisz niewielkie przebiegi musisz się liczyć z faktem że większy akumulator będzie stale niedoładowany, niesie to konsekwencje zdecydowanie szybszego mazurzyć akumulatora
Kiedyś tak się nabrałem a kupno większego aku. W efekcie dwa lata i zaczynały się problemy.
Większe aku do diesla i tez niekoniecznie. Roczny przebieg mam w granicy 5-7 tysięcy. czyli małe dystanse ruch miejski.
Gdybym robił trasy tym bardziej nie jest potrzebny większy aku mały i tak się doładuje w trasie
-
Dobrze piszesz, za duży będzie niedoładowany i szybko się zasiarczy.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
w Poprzednim aucie miałem większy silnik, ale akumulator był 65 i w zupełności wystarczał. 80 to wielki klonkier.
Kolejna sprawa że akumulator jest wykorzystywany jedynie do odpalenia silnika i chwilowego podtrzymania systemu oraz oświetlenia.
Grzanie foteli czy szyb, praca klimy to wszystko działa wyłącznie podczas pracy silnika.
Przy działającym systemie start/stop Komputer analizuje parametry zasilania i obciążenia, jeśli napięcie akumulatora spada do odpowiedniej wartości silnik zostanie uruchomiony i zaczyna sie ładowanie Aku.. oraz praca z alternatora.
Ogólnie przy 2L silniku 65/70 jest w zupełności wystarczające, Akumulator tak jest zaprojektowany,ma pracować w skali 12/15V
Niedoładowany lub przeciążany będzie ulegał szybszej eksploatacji