FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: Carvosh w Marzec 25, 2020, 00:01:33 am
-
Witam wszystkich!
Mam problem z wysokim ciśnieniem w układzie chłodzenia. Jaguar X-Type 2,5 benzyna. Wyrzuca płyn chłodniczy przez otwór w zbiorniczku wyrównawczym, który znajduje się od spodu, po lewej stronie zbiorniczka (stojąc przodem do samochodu). Problem zaczyna się pojawiać po rozgrzaniu silnika i tylko podczas jazdy. Im "mocniej" się jedzie tym więcej płynu wyrzuca ze zbiorniczka. Po wyłączeniu silnika słychać syczenie w okolicach korka. W ostatnim czasie wymieniłem zbiorniczek wyrównawczy wraz z korkiem oraz termostat (stary okazał się pęknięty). Olej jest czysty - nie ma "śmietany", ogrzewanie działa poprawnie, w środku nie czuć zapachu płynu, szyby nie parują. Temperatura silnika również utrzymuje się cały czas w normie. Czy ktoś miał podobny problem i wie co może być tego przyczyną? Zastanawiam się czy może być za to odpowiedzialna pompa wody?
-
Odpowietrzałeś układ? Jak odkręcisz korek i dodasz gazu to pojawiają się pęcherzyki w zbiorniczku? Może chłodnica niedrożna? Na wszelki wypadek dla świętego spokoju zrób test CO2. Co do pompy wody - nie jest droga a wymiana jest bardzo prosta (20-30 min pracy), jak Ci się skończą pomysły to możesz wymienić, ale coś mi tu nie pasuje.
Jeżeli dalej będą problemy to warto pomierzyć kompresję na tłokach, bo ona może dużo powiedzieć, w szczególności gdy dwa sąsiednie tłoki będą miały niższą, ale w sumie na sianie defetyzmu jeszcze za wcześnie.
-
Pęcherzyków w zbiorniczku nie widać. W jaki sposób odpowietrza się układ? Gdzieś słyszałem, że odpowietrza się sam. Ja po wymianie termostatu powoli dolewałem płynu aż do momentu, w którym przestał się obniżać poziom w zbiorniczku. Następnie uruchomiłem silnik, pompa zaciągnęła płyn, więc musiałem go jeszcze trochę dolać. Chwilę popracował przy odkręconym korku, po czym go zakręciłem i zostawiłem, aby osiągnął pełną temperaturę.
-
Może to pomoże... https://www.jaguarforums.com/forum/x-type-x400-14/how-bleed-coolant-system-106516/
Pzdr.
-
Dzięki! Odpowietrzyłem zgodnie z instrukcją. Przeprowadziłem też test na obecność CO2 w płynie chłodniczym. Po 10min pracy płyn był nadal niebieski (w reakcji z CO2 powinien zmienić barwę na żółtą lub zieloną), więc wygląda na to, że nie jest to głowica. Zastanawiam się czy może być to kwestia pompy wody? Ewentualnie zatkanej chłodnicy? Tylko czy w przypadku chłodnicy nie byłoby problemu z przegrzewaniem?
-
nie chcę Cię straszyć ale to uszczelka pod głowicą ... też tak miałem - testy nie wykazywały co2, posprawdzana nawet szczelność ciśnieniowo - niestety po kilku miesiącach było coraz gorzej i już nawet testy zaczęły pokazywać co było przyczyną ... :(
-
Miałeś te same objawy co u mnie? Robiłeś od razu obie głowice?
-
Z diagnozą UPG jeszcze bym się wstrzymał, choć pomiar kompresji na tłokach może trochę rozjaśnić sytuację. Jak robić głowice to obie, albo wcale. Ja właśnie jestem w trakcie kapitalki :P
-
tak jak pisał kol. Sztandi - jak robić to od razu dwie ... chyba że na sprzedaż ;) ... ale jak dla siebie to lepiej ogarnąć od razu wszystko .A z objawami to zaczęły mi węże strzelać ... najpierw ten dolny od zbiorniczka ... potem przy chłodnicy .Była chwila przerwy i znowu wycieki - no i już poszło
-
A czy silnik się grzeje? Możliwa jest jeszcze sytuacja że kończy się pompa wody
-
Pisał kolega w pierwszym poście, że temperatura jest w normie :)
-
A przed wymianą zbiorniczka wyrzucał też plyn? Może korek jest wadliwy i nie upuszcza? Załóż stary korek i sprawdź. "Medycyna już zna takie przypadki.. "
-
Silnik się nie grzeje, temperatura cały czas trzyma się w normie. Wentylatory chłodnicy są sprawne (nie załączają się zbyt często). Przed wymianą zbiorniczka również wyrzucało płyn.
Mam wrażenie, że po wymianie termostatu jest trochę lepiej. Pod zbiorniczkiem nadal jest mokro, ale ubytki płynu są znacznie mniejsze. Też zastanawiałem się nad korkiem. Nowy zbiorniczek, który kupiłem (zamiennik) jest z nowym korkiem. Zastanawiam się, czy nowy korek (zamiennik) może być wadliwy? Chodzi mi po głowie zakup nowego, oryginalnego korka.
-
po objawach wychodzi ze jednak UPG a ten test to jak juz robic to tylko z odpowiednim adapterem bo w tym zbiorniczku jest kanał ktorym wylewa własnie nadmiar płynu wiec przez taki stozek nie jestes w stanie sprawdzic poprawnie.
-
Jak uszczelka się przepali między cylindrami to tester CO2 też niespecjalnie to pokaże.