FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => X-TYPE (2001-2010) => Wątek zaczęty przez: sobrus w Lipiec 24, 2018, 09:49:33 am

Tytuł: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 24, 2018, 09:49:33 am
Moje auto od kwietnia zaczęło miewać dziwne silne wibracje od wału napędowego, które następują dopiero po przejechaniu kilkunastu kilometrów.
Wibracje potrafiły być tak silne, że wał uderzał w podłogę przy przyspieszaniu na małych prędkościach (!).
Po wymianie podpory wału na nową, oczywiście już nie uderza, drgania przenoszą się za to na całe auto.

Wał jest do wyważenia (wibracje 90-140 są zawsze), ale to raczej jest jakiś inny problem.

Przez pierwsze kilkanaście km auto do 90 jedzie super. Co więcej, nawet po przejechaniu dłuższego dystansu objawy potrafią całkowicie zniknąć na jakiś czas.
Mam wrażenie że cykle przyspieszania / hamowania silnikiem mają na to wpływ - jeśli auto jedzie na tempomacie może jechać ile chce i nic się nie dzieje.
Tak jakby coś gdzieś się od tego hamowania gdzieś przestawiało albo przesuwało (?)

Auto jest regularnie serwisowane, wszystko przepatrzone, w marcu było wymienione sprzęgło więc wszystko było rozbierane i składane do kupy.
Ale ciężko diagnozować problem, który występuje jedynie po przejechaniu dłuższego dystansu.

Transfer case (wersja z wiskozą) nie wydaje żadnych niepokojących odgłosów ani nie cieknie, ale czytam właśnie że ma jakąś poduszkę:
https://www.jaguarforums.com/forum/x-type-x400-14/transfer-box-bushing-vibration-201245/
ten trop wiedzie do części C2S38951 ew. jednak któreś łożysko tam jednak leci.

Wyczytałem że łożyska od strony wału to
2ea. P/N HM88510 (bearing race, NTN brand)
1ea. P/N HM88542 (tapered roller bearing, NTN brand)
1ea. P/N HM88547 (tapered roller bearing, NTN brand)
(źródło : https://www.jaguarforums.com/forum/x-type-x400-14/transfer-case-prop-drive-shaft-bearing-p-ns-60135)
Gość zmieniał je parę godzjn, więc chyba nie jakieś rocket science, wibracje ustąpiły.

A może po prostu znowu wał do wymiany (zobaczę co powiedzą w zakładzie który wyważa i regeneruje wały, ale to za parę tygodni).

Ktoś ma jeszcze jakiś pomysł co to może być?


Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Lipiec 24, 2018, 10:24:29 am
Sprawdź kielich przegubu wewn. prawej półosi - będą objawy jak u Ciebie - w zależności jak się ułoży. Inną opcją są już zużyte przeguby wału
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 25, 2018, 08:48:16 am
Dzięki, dobry trop na to bym nie wpadł  :-super
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Lipiec 25, 2018, 12:48:47 pm
Przegub może być wywalony tak jak pisał q_nerk ale czy wtedy chyba nie powinieneś czuć wibracji na kierownicy ??
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 25, 2018, 12:51:03 pm
Trzęsie całą budą.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Lipiec 25, 2018, 15:38:25 pm
To szukałbym problemu w wale a nie półosi.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Lipiec 25, 2018, 20:50:17 pm
Zdziwilbys się
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Lipiec 25, 2018, 21:12:08 pm
W tym aucie nic mnie nie zdziwi. Ja borykam się z wyciem i drganiami na kierownicy od pół roku. W tym czasie prostowałem i wyważałem wszystkie koła (2 komplety) wymieniłem podporę, wyważyłem wał, wymieniłem piasty z łożyskami z tyłu, wstawiłem używaną skrzynię kątową i wymieniałem obie półosie, wstawiałem drugi dyfer, zrobiłem całe zawieszenie - dalej wyje. Winna okazała skrzynia kątowa (używka była w takim samym stanie jak moja poprzednia), więc teraz już się nie pierdzieliłem tylko rozebrałem całą kątówkę i wziąłem się za kompleksową regenerację, czyli wszystkie łożyska, uszczelniacze półosi zewnętrzne jak i wewnętrzne oraz uszczelniacz wału.  Koszt takiego zabiegu 1500+. Na koniec także oddam obie półosie do regeneneracji, żeby sprawę zamknąć na amen (czyli kolejne 1000zł). Ale będzie przynajmniej spokój :)
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 26, 2018, 09:03:41 am
Też się skłaniam ku regeneracji kątówki, ale tylko tej części od strony wału (4 łożyska). Półosie przednie wymieniłem obie, zero luzów miały na przegubach. Ale może nie do końca są takie super.
Ale po kolei, najpierw wyważenie wału - niech przynajmniej wiem że wał jest OK.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: zdrapka w Lipiec 26, 2018, 09:36:10 am
Miałem identyczne objawy i mniej więcej w tym przedziale prędkości przy przyspieszaniu. Pewna diagnoza- winna prawa półoś przednia ( nie wiem czy długa , krótka, czy inna jej nazwa - nie znam się na tym ). Obstawiam po jej gabarytach, że to chyba krótka. Do rzeczy, okazało się , że była za krótka o ok. 1 cm. Stąd przy złym ułożeniu w przegubie pracowała na granicy-krawędzi przegubu i stąd był taki efekt. Wymiana kosztowała mnie rok temu  ok. 200 zł. Problemu znikł. Na marginesie, mechanik powiedział mi, że w tym modelu są dwa warianty tej części i różnią się właśnie długością. Ja miałem krótszą i dlatego tak się działo. Pamiętam , że jakiś czas przed opisanym problemem, kiedy zmieniałem olej i auto podnoszono na podnośniku , przy luźno wiszących kołach, nagle słuchać było jeden głośny stuk . Wtedy nie mogliśmy ustalić  co go spowodowało. Po czasie okazało się, że najprawdopodobniej było to wysuniecie się owej osi pdo ciężarem luźno wiszącego zawieszenia.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Lipiec 26, 2018, 09:56:50 am
Hmm mam manuala a półoś z automatu może coś jest na rzeczy. Dzięki za info!

Jaką masz skrzynię biegów? I czy wiesz jaką półoś wsadził mechanik? W necie nie widze dwóch rodzajów, jedynie C2S29729. Aczkolwiek widzę różnicę w długości na róznych stronach o parę mm.
https://allegro.pl/polos-prawa-jaguar-x-type-2-5-v6-4x4-awd-4wd-nowa-i6986838682.html
Tu jest 969mm a C2S29729 ma 965mm
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: zdrapka w Lipiec 27, 2018, 20:45:35 pm
Mam manualną skrzynię biegów. Co do parametrów półosi, o której pisałem w poście niestety nic więcej nie potrafię powiedzieć. Mechanik wytłumaczył mi w czym tkwił problem, pokazał oś i tyle. Problemu od ponad roku nie ma, a nie ukrywam, że owo stukanie przy przyspieszaniu było bardzo irytujące, no i pojawiły się realne obawy i bezpieczeństwo jazdy.   
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: Mski w Lipiec 30, 2018, 15:47:32 pm
Miałem to niedawno. Wcale wał to nie był tylko prawa półos wewnetrzna. Po regeneracji problem znikł.

Ps. U mnie ten problem rowniez wystepowal progresywnie.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Sierpień 02, 2018, 17:03:22 pm
Mechanik który robił mi geometrię zawieszenie potwierdził luz na przegubie wewnętrznym prawej półosi. Lewa OK.

Mam zamiar po urlopie kupić całą nową półoś BRV (550zł na allegro z linka powyżej).
Skoro problem jest powszechny kupowanie używki mija się z celem, nawet za 100zł.
Chyba że regeneracja, ale nie bardzo wiem kto w Lublinie robi takie rzeczy i czy moja półoś pochodząca z automatu na pewno jest dobrym kandydatem do regeneracji.
BRV jest o 5mm dłuższa niż C2S29729, więc może będzie odpowiednio długa i parę lat pojeździ :-gwizd  :-nuts
Ktoś ma jakieś opinie o BRV?
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Sierpień 02, 2018, 17:18:14 pm
Ja założyłem,  zwróć uwagę na rowek pod pierścień osadczy,  czy jest w takiej samej odległości od wewn końca polosi,  u mnie przesunięty był o 1,5 mm i poloska wyskakiwala. Podtoczylem i jest ok
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Sierpień 03, 2018, 08:47:36 am
Też mam dylemat czy oddawać do regeneracji czy kupować nową półoś. Regeneracja przegubu wewnętrznego to koszt około 400zł, całą półoś BRV tak jak kolega pisał 550zł, ale podobno są z nimi problemy i nie do końca się sprawdzają. Chętnie bym posłuchał jeszcze jakiś opinii na ten temat.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: Mski w Sierpień 06, 2018, 13:48:04 pm
Miałem ten sam dylemat. Mój mechanik powiedział ze jego zdaniem lepiej zregenerowac albo kupic oryginał. Bazujac na jakims tam doswiadczeniu nie do konca ufa zamiennikom. Tak mi powiedział.
Tak wiec mam zregenerowana i jest git. Na jak długo-sie okaże.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Sierpień 14, 2018, 11:22:49 am
Wróciłem z urlopu i zamówiłem półoś BRV. Z monetami allegro wyszło ~460zł.
Opinie o tych półosiach na allegro są dobre, do x-typów też je kupują, więc zaryzykowałem.
Sprzedawca powiedział, że będzie pasować do mojego auta (manual).

Po wymianie podzielę się wrażeniami.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Sierpień 23, 2018, 10:38:58 am
I jak ta półoś BRV się sprawuje ?
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Sierpień 24, 2018, 09:30:44 am
Chyba dobrze, byłem jeszcze wczoraj na wyważaniu kół.

Wibracje do 90km/h praktycznie całkowicie zniknęły, auto jedzie jak po maśle i mam nadzieję że tak zostanie :)
Przejechałem może ze 100km więc chyba za wcześnie żeby oceniać, ale poprawa jest.

Natomiast w przedziale 90-140 wibracje wciąż są, ale dużo mniejsze. Przedział też się "zmniejszył" teraz wygląda raczej na 100-130.
Największe przy 110-120 i czuć je na kierownicy i czasem przy hamowaniu.

W sumie być może to nic dziwnego, bo się okazało że dwie felgi mam ciut jajowate. Poszły na tył, ale to sprawy nie rozwiązuje.
:(

Jeśli musiałbym zmieniać jakąś inną półoś tym razem też wziąłbym BRV, bo w drugiej używce właśnie poszła osłona przegubu i w poniedziałek do naprawy.
Nowe to nowe.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Sierpień 29, 2018, 21:02:49 pm
Jednak wibracje nie ustąpiły w całości.
Owszem, jest lepiej, dużo lepiej ale nie idealnie.
Wibracje mniejsze, ale wciąż są, dziś musiałem ruszyć mocniej z kołami skręconymi w lewo i znów "wał" zastukał.
W ogóle wydaje mi się ze skręcenie w prawo je zmniejsza, w lewo - zwiększa.

Obawiam się, że nowa półoś ma również "nie tak" coś z tym rowkiem pod pierścień osadczy, jak pisał q_nerk i z czasem problem będzie się nasilać.
Chyba czeka mnie rzeźba, ale pacjentem najpierw będzie oczywiście stara półoś.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Sierpień 30, 2018, 12:52:27 pm
 A ja dziś właśnie zamówiłem półoś sugerując się, że u Ciebie jest cacy :(
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sztandi7 w Sierpień 31, 2018, 14:28:17 pm
A jaka powinna być długość półosi prawej w automacie 3.0 ? BRV ma 969mm i 23/27 zębów, ale moja poprzednia całościowo od końca do końca ma 1010mm.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Wrzesień 02, 2018, 17:37:40 pm
Tak jak napisałem gdzieś wyżej C2S29729 ma 965mm.
To coś długą tą półoś masz.
Ja żałuje, że przy pierwszej wymianie półosi nie zostawiłem sobie oryginalnych.
Miałbym teraz do porównania z nowymi.
Ale kto wiedział że z tymi półosiami takie cyrki
Ja założyłem,  zwróć uwagę na rowek pod pierścień osadczy,  czy jest w takiej samej odległości od wewn końca polosi,  u mnie przesunięty był o 1,5 mm i poloska wyskakiwala. Podtoczylem i jest ok
Czy możesz rozwinąć tą wypowiedź? Co założyłeś, od czego mierzyć przesuniecie? Podejrzewam, że to może być rozwiązanie i aktualnie jedyny ratunek.
Jak będę w domu spróbuje zrobić zdjęcie końcówki półosi (chyba że @sztandi ma BRV u siebie i może też zrobić) to może byśmy zaznaczyli na nim co i jak trzeba poprzerabiać.
Ew może nawet ocenić czy półoś ze zdjęcia ma rowek w dobrym miejscu.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Wrzesień 02, 2018, 20:15:27 pm
Półoś można mierzyć różnie - w zależności od tego jak półoś zewnętrzna w przegubie wewnętrznym siedzi - jest to ruchome.
A co do podtoczenia: powiedzmy że od końcówki półosi rowek zaczyna się np. 5mm, w brv którą kupiłem było to powiedzmy 6,5mm, w skutek czego półoś nie wchodziła do końca i pierścień nie rozprężył się blokując półoś w mechaniźmie różnicowym. Podszlifowanie końcówki załatwiło sprawę.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Wrzesień 03, 2018, 08:57:39 am
Czy to dawało jakieś objawy przy montażu półosi?
Tzn nie dało się jej zamontować, czy montaż przebiegł niby OK ale były problemy/wibracje podczas jazdy?

Mój mechanik nie skarżył się na nic przy montażu.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Wrzesień 03, 2018, 12:41:31 pm
Przy montażu wydawało się że półoś się zapięła w skrzyni, natomiast można było lekkim szarpnięciem ją wyciągnąć.
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Wrzesień 06, 2018, 21:13:37 pm
@q_nerk, a Ty masz manuala czy automat?

Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: q_nerk w Wrzesień 06, 2018, 21:18:11 pm
Manual
Tytuł: Odp: Wibracje od wału przy niskich prędkościach
Wiadomość wysłana przez: sobrus w Wrzesień 25, 2018, 07:10:47 am
Mojemu autku trochę się ostatnio poprawiło.
Nie to żeby było idealnie, bardzo możliwe że prawą półoś trzeba będzie jednak dotoczyć, ale i tak jest o niebo lepiej niż było.
Mam dwie nowe półosie BRV z przodu i nową podporę wału (nowe w sensie fabrycznie nowe).

Teraz nowe koła.