FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: romek w Sierpień 10, 2011, 12:41:24 pm

Tytuł: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: romek w Sierpień 10, 2011, 12:41:24 pm
Koledzy, mam mały problem. Otóż mój kotek (XJ40 4,0) osiąga temperaturę dopiero po 15-25 min jazdy. Podejrzewam ze termostat poprostu jest cały czas otwarty. Czy możecie mi opisać jak sie do tego zabrać?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: kogutki w Sierpień 10, 2011, 17:43:30 pm
hej, wymiana termostatu to nic wielkiego.

najpierw odpusc plyn chlodnicy, odkrecz 2 sruby (jak widac na fotce), wyjmuj termostat, wyczyszcz wszystko
i zamontuj nowego (na nowym termostacie powinno byc napis "TOP" gdzie jest gora), uwywajac nowej
uszczelke. powodzenia!

(http://i47.photobucket.com/albums/f169/kogutki/thermo1.jpg)

(http://i47.photobucket.com/albums/f169/kogutki/thermo2.jpg)
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: moryc25 w Sierpień 10, 2011, 20:12:17 pm
Zanim wymienisz termostat to sprawdź czy faktycznie nie jest sprawny, sprawdź temperaturę przewodu wodnego prowadzącego do chłodnicy czyli górny w kilka minut po uruchomieniu silnika lub po zakończeniu jazdy. Jeśli jest ciepły to oznacza ze nie domyka termostat.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: romek w Sierpień 11, 2011, 13:45:00 pm
Rewelka! :-thank
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 17, 2013, 19:04:55 pm
Nie będę zakładał nowego wątku tylko ten trochę odkopię  ;)
Dziś pojechałem xj40 do roboty. Przy powrocie zauważyłem że po włączeniu mocno nawiewów (klima) zaczęła rosnąć temperatura. Po wyłączeniu nawiewu tem. się zatrzymała i po pewnym czasie zaczęła spadać. Gdy byłą w normie ponownie włączyłem nawiew i to samo tem leci do góry.
Pod maską mam 4,0 z 92r z jednym wentylatorem.
Waż idący od termostatu do chłodnicy po ok 40 minutach od wyłączenia auta był gorący.
Czy wszystko co wyżej wymieniłem wskazuje na termostat czy ewentualnie jeszcze coś może nawalać ?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 17, 2013, 22:19:12 pm
Włącza ci sie ten mały wiatrak z przodu ?
Prawdopodobnie problemem jest już wysłużone sprzęgło wiskotyczne wentylatora. Tez to przerabiałem.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 17, 2013, 22:25:26 pm
 Tak wentylator chodzi, bo jak przyjechałem do garażu i wyłączył silnik to było słychać wentylator.
Na razie zamówiłem termostat jak to nie bedzie ten problem to zamówię wiskoze.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 17, 2013, 22:28:10 pm
Ja u siebie skręciłem wisko na stałe, w sumie miało to byc tymczasowe rozwiązanie a jeżdżę już tak z trzeci miesiąc. Przynajmniej klima trochę lepiej chłodzi, choć i tak jest słabo. Też tak masz u siebie ?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 17, 2013, 23:08:11 pm
Klime mam nabita jakieś 3 miesiące temu i działa całkiem dobrze.
Możesz w kilku słowach powiedzieć jak skreciles wisko na stale? Przed tym zabiegiem wentylator kręcił Ci się bez najmniejszych oporów albo w ogóle nie było można go ruszyć?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 17, 2013, 23:22:43 pm
No ale klima jest na stary gaz w naszych rocznikach, a skoro mówisz ze nabijałeś 3 miesiące temu to na pewno nabili ci nowym, czyli r134a. Też tak mam, nabita, szczelna itp, a jednak chłodzi marnie. Kompresor sprawny, ciśnienia w normie, wszyscy mówią ze to kwestia samochodu który powinien chodzić na starym gazie, na nowym nigdy nie będzie już tak dobrze chłodzić.

No u mnie wisko jako tako działało, jednak przy wiekszych upałach stojąc w korku temperatura rosła. W tej chwili zblokowałem je na stałe, tak że wiatrak kreci się równo z obrotami silnika. Ma to swoje zalety, motor nigdy sie nie przegrzeje, jednak wadą jest hałas przy wyższych obrotach no i też odczuwalny spadek mocy silnika.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 18, 2013, 06:08:31 am
Zmartwie Cię znalazłem fachową który nabór mi Klime starym gazem :-)

Mam jeszcze pytanie, jak technicznie wykonać blokadę wisko? Bo jeśli okaże się wisko problemem to nie kupię od razu bo trochę kosztuje, wiec chwilowo bym zablokował to cudo tylko jak :-)
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 18, 2013, 21:59:41 pm
Zdemontowałem stare, odkręciłem wiatrak i w samej wiskozie nawierciłem trzy otwory w które wkręciłem wkręty. Żadna filozofia.
W ubiegłym roku próbowałem je naprawić, to była już większa sztuka. Wywierciłem jedną dziurkę przez którą wstrzykiwałem gęsty olej (najlepszy był motodoktor), rzeczywiście pomagało, jednak wisko było już na tyle nieszczelne ze ów specyfik z czasem wydostawał sie na zewnątrz i pięknie zasyfił całą osłonę wentylatora i wszystko co w okolicy. Ale przez jakis czas było dobrze. 
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 18, 2013, 22:05:36 pm
U mnie nie widać żeby coś się z tamta wydostawalo, wiatrak i obudowa są czyste. Samo kręcenie się wiatraka też wygląda na ok. Tak więc mam nadzieję że to tylko termostat.
Bo według tego co ktoś kiedyś napisał jeśli rura między termostatem a góra chłodnicy jest gorąca (u mnie tak właśnie jesr) to uszkodzony jest termostat.
Jeśli jego wymiana nie przyniesie skutku to będę chciał przeczytacie chłodnice i na końcu jak coś wymienić wiskoze.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 18, 2013, 23:05:15 pm
No jeśli od razu robi sie ciepły to tak. Jednak oznacza to ze termostat jest cały czas otwarty, nie ma to wpływu na przegrzewanie sie silnika tylko co najwyżej niedogrzanie (odczuwalne zimą). Raczej wątpie aby Tobie pomogła wymiana termostatu, ale zmienić go i tak nie zaszkodzi, zwłaszcza zimą odczujesz pozytywne tego skutki.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: kogutki w Czerwiec 19, 2013, 00:07:10 am
Jezeli temperatura rosnie po wlaczeniu klimy to raczej nie problem termostatu. Wizkoza to dobry trop, do jakich
temperatur rosnie temperatura po wlaczanie klimy? Minimalny wrost, zwlasca w wysokich temperaturach jest
normalny, wiadomo ze klima odprowadza dodatkowy cieplo.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 19, 2013, 08:55:10 am
Temperatura rośnie mocno tj. gdy zbliżala się go czerwonego pola to wyłączyłem nawiew.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: romek w Czerwiec 19, 2013, 13:37:53 pm
Obstawiam problem z chłodnicą. Wymiana termostatu nie zaszkodzi ale raczej nie rozwiązuje twój problem. Przy
okazji wypłukaj cały system, nowy płyn itd. Wiatrak elektryczny włącza się bez problemu? Często, rzadko?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 19, 2013, 17:24:08 pm
Wywalilem termostat i zamontowane układ bez niego. Odpalilem auto gdy silnik się rozgrzał załączyłem klima na max, i tak zostawiłem jaguara. Po 15 minutach postoju temperatura ok po 18minutach lekko wzrosła. Dziś jeszcze założę nowy termostat i w piątek zrobię próbę na mieście.
Wiatrak elektryczny ten między zderzaki a chłodnica włączył się po ok 5 min od rozgrzanym auta, przez te 5 min klima chodziła na 100%
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 20, 2013, 23:50:36 pm
Od byłem jazdę próbną, na dworze ok 25st. jedyne co na razie zrobiłem to nowy termostat. Auto złapało temperaturę robocza i odpaliłem klime na maxa. Poruszałem się średnio z prędkością ok 80/90 i temperatura w normie. Gdy jechałem wolniej ok 40/50 temperatura podskoczyła o jedną działkę, gdy przyspieszyłem spadła do normalnego poziomu. Po zatrzymaniu się w garażu temperatura powoli skoczyła o dwie działki i tak została. Wentylator elektryczny pracował.
Jak myślicie gdzie będzie leżał problem? Słaba wydajność chłodnic czy jednak wisko do wymiany?
Przez weekend mnie nie ma więc po weekendzie przeczyszcze układ chłodzenia tylko czym? Woda że środkiem do odkamieniania np. czajników?I
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 21, 2013, 00:06:46 am
Wisko.
 Skoro w czasie jazdy jest lepiej oznacza to że pęd powietrza schładza chłodnicę, pęd który na postoju powinien wymusić wentylator. Gdyby chłodnica faktycznie była przytkana to i w czasie jazdy też temperatura była wysoka, nawet jeszcze wyższa bo na obrotach silnik wytwarza więcej ciepła.

Zrób prosty test, otwórz maskę, odpal silnik, zagrzej do takiej temperatury gdy wskazówka wychodzi już ponad połowę, a następnie zgaś silnik, tak żebyś widział cały czas śmigło wiatraka głównego. Przy sprawnym wisko powinien się zatrzymać praktycznie od razu po zgaszeniu silnika. Jeżeli się jeszcze kręci przez moment oznacza to że wisko masz do wymiany.

Ten elektryczny wiatrak z przodu praktycznie nic nie daje, sam nie jest w stanie schłodzić silnika, raczej służy jako pomocniczy.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Norbert Rybarczyk w Czerwiec 21, 2013, 00:07:23 am
A układ na pewno jest dobrze odpowietrzony?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Leszek312 w Czerwiec 21, 2013, 00:15:26 am
Przez weekend mnie nie ma więc po weekendzie przeczyszcze układ chłodzenia tylko czym? Woda że środkiem do odkamieniania np. czajników?I

Swego czasu autko grzało mi się trochę za mocno, kupiłem płyn do płukania chłodnic , postawiłem auto dziobem do dołu, wlałem ten płyn do zbiorniczka wyrównawczego, rozgrzałem silnik do normalnej temperatury pracy (duży obieg) , pochodził w tej temperaturze 15 minut, zagrzałem następnie na pierwszy bieg wentylatora, potem odkręciłem chłodnicy i przepłukałem wszystko lejąc gorącą wodę do zbiorniczka wyr., leciał cały szlam, kamień czy co tam było, płukałem tak długo aż poleciała czysta woda. Po ostygnięciu wszystkiego zalałem układ płynem i od tej pory aż do dziś nie mam żadnego problemu z układem chłodzenia. To był Prestone cośtam.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Tyskiejag w Czerwiec 21, 2013, 00:17:59 am
http://www.dipp.pl/preparat-do-plukania-chlodnicy-450ml-radiator-flush-kleen-flo.html (http://www.dipp.pl/preparat-do-plukania-chlodnicy-450ml-radiator-flush-kleen-flo.html)
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Czerwiec 21, 2013, 08:05:22 am
tomek1212 nie jestem pewien na 100% ale na 99% wentylator na wiskozie nie zatrzymuje się od razu po wyłączeniu auta tylko jeszcze powiedzmy ok 5 - 10 sek się kręci. Poniedziałek wtorek będę czyścić układ chłodzenia i jak coś to zamawiam i jak to nie pomoże zamawiam wisko i wymieniam.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Leszek312 w Czerwiec 21, 2013, 17:13:44 pm
To był Prestone cośtam.

To ten: http://www.prestone.pl/produkty/uklad-chlodzenia/prestone-plukacz-do-chlodnic.html
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Czerwiec 21, 2013, 18:41:57 pm
No to wisko ewidentnie do wymiany.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Lipiec 08, 2013, 18:38:15 pm
Zamierzam w weekend przepłukać układ chłodzenia.
Zamierzam zrobić do bez termostatu i mam jedno pytanie czy między jedną a drugą części obudowy powinna być uszczelka jakaś czy coś? Jak wymieniałem termostat to uszczelki tam nie było a uszczelnienie było zrobione na jakimś silikonie. Teraz mam tak samo, ale jeśli powinna być tam uszczelka to wolał bym sobie ją zakupić i mieć tak jak fabryka nakazuje.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Lipiec 08, 2013, 20:35:10 pm
Tam chyba przychodzi oring jeśli dobrze pamietam.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Lipiec 08, 2013, 21:11:08 pm
zgadza się oring jest na termostacie, ale mi chodzi o te elementy obudowy które skręca się dwoma  śrubami. Jak założyłem nowy termostat z nowym oringiem i skręciłem to dwoma śrubami to po odpaleniu auta zaczął wyciekać płyn z okolic dolnej śruby. Jako że przy rozbieraniu widziałem że całość była uszczelniona silikonem rozkręciłem ponownie obudowę dałem silikon i skręciłem.
No i mam pytanie czy tam nie powinno być jednak jakiejś uszczelki ?
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: tomek1212 w Lipiec 10, 2013, 22:37:49 pm
Na rysunku widać ze powinien być sam oring. Widocznie płaszczyzny nie były na tyle równe i się pociło, oryginalnie składane to było na samym oringu.

(http://img849.imageshack.us/img849/9557/jpin.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/849/jpin.jpg/)

Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Ojciec w Lipiec 24, 2013, 12:11:14 pm
Na dniach będę działał z układem chłodzenia no i mam pytanie czym go zalać?
Jedni mówią że G12 jak najbardziej może być,  mechanik starej daty polecił mi dynagel.
Może ktoś z was mi cos dobrego poleci.
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: Kulikowski w Lipiec 24, 2013, 13:03:20 pm
"G12" to norma VW, "Dynagel" to marka, która produkuje m.i. płyn Dynagel 2000 który spełnia normy "G12"
Tytuł: Odp: Termostat XJ40 4,0 - Instrukcja wymiany
Wiadomość wysłana przez: pabllo30dfx w Sierpień 10, 2014, 02:24:49 am
podłączę się pod wątek

czy ktoś ma pomysł gdzie szukać przyczyny jeśli ogrzewanie raz pracuje a raz nie??
jakiś termostat czy ewentualnie przekaźnik czy jeszcze coś innego...

zachowuje się tak że kiedy ustawię wysoką temp to grzeje, gdy jest za ciepło i ją zmniejszę a po ochłodzeniu wnętrza znów podniosę to już tylko dmucha zimnym
autko odstoi noc i rano znów ta sama sytuacja: jak tylko zmniejszę temp to po ponownym podniesieniu już nie grzeje