Autor Wątek: Napęd 4x4 - szczegóły  (Przeczytany 207588 razy)

Wiking

  • Gość
Napęd 4x4 - szczegóły
« dnia: Kwiecień 20, 2011, 17:56:47 pm »
Szukam po forum, ale nie znalazłem - jeśli słabo szukałem to z góry przepraszam.

Z tego co wiem, to napęd 4x4 w x-type jest:
- stały, realizowany za pomocą sprzęgła wiskotycznego,
- dyfry w obu mostach są otwarte, tzn. żaden nie ma szpery,
- praktyczną "namiastką" szper jest elektronika (czyli tzw. elektryczny przegrzewacz hamulców ;-)), ale tylko w niektórych egzemplarzach,
- po drodze od silnika (umieszczonego poprzecznie) do kół jest jeszcze tzw. skrzynia kątowa.

Jeśli się gdzieś powyżej pomyliłem, bardzo proszę o sprostowanie/wyjaśnienie/uzupełnienie.

Poza tym, seria pytań:
1. Gdzieniegdzie piszą tu o "reduktorze". Jak dla mnie, reduktor (w prawdziwych terenówkach albo w wolnossących Subaru) to taki dynks, uruchamiany przyciskiem albo wajchą, który zmniejsza przełożenie danego biegu. Tutaj też coś takiego jest, czy w kocim slangu ta nazwa oznacza coś innego?
2. Jeśli tak, to czy we wszystkich typach skrzyń i "o ile" redukuje"?
3. Czy ktoś może ma doświadczenie/wiedzę w zakresie montowania szper do Jaga...? Tzn. domyślam się, że na rynku tuningowym, zwłaszcza w GB, da się coś takiego dokupić, ale czy ktoś tu ćwiczył takie coś w praktyce?
4. Czy system przeniesienia napędu jest taki sam w x-typach 2.5 i 3.0, manual i automat?
5. Czy skrzynie kątowe są awaryjne: a) jak cholera, b) jak to skrzynie kątowe, czyli często..., c) wyjątkowo rzadko, acz jak ktoś ma pecha to i w drewnianym kościele mu cegła na łeb spadnie... (spotkałem się z dość dramatycznymi statystykami dot. Volvo AWD, gdzie hula chyba zbliżony mechanizm)?
6. Jeśli powyżej a) lub b), to ile mniej więcej trzeba mieć peelenów w odwodzie?
7. Czy z napędem 4x4 Jaga wiążą się jeszcze jakieś inne potencjalne kłopoty, o które nie zapytałem?

Przy okazji - w którymś wątku, który przed chwilą przeglądałem, padło słowo którego bardzo nie lubię - mianowicie "dwumas". Czy toto występuje we wszystkich skrzyniach, czy tylko w niektórych? I czy rodzi problemy, a jeśli tak, to czy się je w miarę łatwo leczy?

Z góry dzięki wszystkim, którym zechce się skrobnąć coś na temat  8)

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 20, 2011, 18:01:57 pm wysłana przez Wiking »

Wiking

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 21, 2011, 13:05:48 pm »
Tygrysie, dzięki za przeniesienie - na przyszłość obiecuję większą przytomność przy zakładaniu wątków ;-)

A co do meritum - nikt, nic...?

Każde info czy sugestia mile widziane, także cząstkowe (nie oczekuję, że ktoś od razu walnie mi hurtem kompleksową odpowiedź - acz jeśli, to czemu by nie ;-)).

Z pewnych względów, jakość działania tego 4x4 jest dla mnie ważna, jako element decyzji o wyborze auta...

 :-help

pryjom

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 21, 2011, 17:52:06 pm »
no ja moge tylko powiedzieć że wał napedowy osi tylnej kosztuje około 3 tyś zł i łożysko podpory wału jest niewymienne tak więc trzeba cały wał wymienić a wiem to z tąd że coś mi piszaczało w zime przy prędkościach pomiedzy 40 a 50 km/h i myślałem że to właśnie to łożysko ale jak się okazało to piszczy mi cos gdzies w mechanizmach przy skrzyni biegów dokoładnie nie wiem co bo za duzy chałas z silnika idzie gdy sie jest pod samochodem i nie da sie zlokalizować bez rozbierania pozdrawiam

zadek07

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 21, 2011, 18:51:40 pm »
wszystko sie da jak sie chce :D ja wymienilem lozysko 60zl i troche zabawy ze zlozeniem tego do kupy

Wiking

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 22, 2011, 17:16:51 pm »
wał napedowy osi tylnej kosztuje około 3 tyś zł i łożysko podpory wału jest niewymienne
To bez tragedii - do Suzuki Ignis AWD 2 tys.  (też niewymienne, wszyscy producenici coraz cwańsi, po co wymienić jeden mały elemencik, skoro można od razu ćwierć auta)... Jeśli inne rzeczy do Jaga 3.0 kosztowałyby też "Suzuki 1.3 razy 1.5", to bardzo by mi to odpowiadało  :-za



rafi77

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 06, 2011, 14:37:46 pm »
Z tego co wiem, to napęd 4x4 w x-type jest:
- stały, realizowany za pomocą sprzęgła wiskotycznego,
1. Gdzieniegdzie piszą tu o "reduktorze". . Tutaj też coś takiego jest, czy w kocim slangu ta nazwa oznacza coś innego?

Masz rację "reduktor" to niepoprawna nazwa w kocim slangu "skrzyni rozdzielczej" czyli mechanizmu rozdzielającego napęd. Nie ma to nic wspólnego z reduktorem stosowanym w samochodach terenowych, maszynach budowlanych lub rolniczych.
A co do sprzęgła wiskotycznego, to sam jestem ciekaw co tam siedzi!
Ale wg. mnie jest tam przekładnia mechaniczna coś w stylu "torsen" np.w Toyocie
Nikt nie rozbierał skrzynki rozdzielczej w Jagu?  ;D

BlackV6

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 06, 2011, 12:33:29 pm »
wszystko sie da jak sie chce :D ja wymienilem lozysko 60zl i troche zabawy ze zlozeniem tego do kupy

Heh a własnie miałem pytać czy ktoś wymieniał same łożysko na podporze ,jakie tam pasowało bo mam zamiar się za to zabrać  :)

ps Dzieki wielkie za napinacz dziala jak nówka  :-thank

Konradop

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 07, 2011, 12:57:20 pm »
No wlasnie Zadek, napisz dokładnie co i jak robiłeś z ta podpora bo mnie chyba tez to czeka. Jak jest cieplo to OK ale jak jest mróz to juz lubi po ruszeniu chwile popiszczec ...
Z gory dzieki

zadek07

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 07, 2011, 19:29:27 pm »
No nic no co rozcialem wal na pol, zbilem stare lozysko chyba 6013 obustronnie zamkniete, za lozysko dobrej jakosci dalem 100zl, pospawalem to do kupy i juz. Z tym najlepiej miec 2 waly, bo przy zbijaniu ciezko uratowac uszczelniacze metalowe ktore tam sa. Zastawialem sie nad regeneracja takich walow, ale sa problemy z wysylka bo jest strasznie dlugie. Ogolnie rzecz biorac jakies pol dnia roboty

BlackV6

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 07, 2011, 20:26:52 pm »
hmm trochę roboty z tym będzie a w sumie nikt w moim aucie nie potrafi zdiagnozować co właściwie hałasuje ;/ ja obstawiam że wał ,buczy gdzieś z przodu auta takie przerywane łuuu łuuu łuuu im szybciej jadę tym głośniej ;/

zadek07

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 07, 2011, 20:48:21 pm »
No moze byc, najlepiej auto na podnosnik, odpalic i posluchac.
Jak juz piszemy, to jaki i ile oleju wchodzi do dyfra i do reduktora bo chcialbym wymienic

BlackV6

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 07, 2011, 20:55:08 pm »
 SAF-XJ 75W-140 taki mi polecili do zalania ale ile tam wchodzi do końca to nie mam pojęcia coś kolo 1,5 litra

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 07, 2011, 21:05:01 pm »
do dyfra 1,2 litrow.

zadek07

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 07, 2011, 21:34:24 pm »
a do reduktora 0,6L?

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 07, 2011, 21:42:26 pm »
do reduktora nie ma dane w bazie >:( ale pewnie cos kolo tego.