Autor Wątek: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a  (Przeczytany 8020 razy)

moomphas

  • Gość
Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« dnia: Wrzesień 16, 2013, 12:39:31 pm »
Witam,

Dość poważnie zastanawiam się nad zakupem Jaguara X-Type (2003-2005) z silnikiem dieslowym (2.0).

To co mnie skłania do zakupu, to:

- piękne wnętrze
- bogate wyposażenie
- normalne spalanie (7l/100km)
- atrakcyjna (?) cena
- możliwość instalacji niektórych części z tańszego Mondeo
- silnik nie jest za mocny, co w sumie chyba jest zaletą, bo mam nikłe doświadczenie w jeździe
- niezbyt przyciągający uwagę wygląd zewnętrzny (nie będę go trzymał w garażu)

I teraz mam do Was trochę pytań :)

1) Cena. Egzemplarze z roczników 2003 zaczynają się już od 18k i to z możliwością negocjacji. Czy orientujecie się ile trzeba wydać na sztukę z 2003-2005, przejechanym 150k km, żeby była gotowa do jazdy? Te oferty za mniej niż 20k nie do końca mnie przekonują, że nie trzeba tam specjalnie nic inwestować.

2) Na co szczególnie zwrócić uwagę? I tak jak się zdecyduję na oględziny, to ocena serwisu jest oczywistością, ale chciałbym zgłębić temat, żeby coś nie uszło uwadze.

3) Koszty utrzymania. Ile wynosi Was średnio roczne utrzymanie (eksploatacja, awarie)? Samochód oryginalnie był targetem ludzi lepiej zarabiających, więc to jest punkt, który mnie trochę zastanawia (nie wszystko z Mondeo da się zamontować ;))

Pozdrawiam

Offline xp32

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 33
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 16, 2013, 17:20:23 pm »
Sporo było już takich tematów ale...
Cena to pojęcie względne - ja za swojego 2003r dałem 18k i jakoś za wyjątkiem hamulców (tarcze i klocki) nic w nim nie robiłem - poza tym uwzględnij że przy wszystkich markach cena z ogłoszeń a to co dostajesz to dwie różne rzeczy.

Co do reszty pytań opcja szukaj  ;D

BivBell

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 17, 2013, 00:45:30 am »
Też bym był wdzięczny za jakąś większą wylewność odnośnie rzeczy na jakie zwracać uwagę przy kupnie X-type'a ;)

moomphas

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 17, 2013, 15:07:52 pm »
xp32 - jaka wersja? Też diesel 2.0?

Znalazłem bardzo merytoryczną wypowiedź użytkownika Jawe83. Pozwolę sobie zacytować, może też przydać się innym:

"Jeszcze jedna prosta sprawa, którą radzę Ci przypilnować, abyś nie wpadł w duuuuże koszta po zakupie - układ wtryskowy!

Jak już będziesz pewien zakupu danego egzemplarza (blacharka i zawieszenie ok), to jedziesz do ASO, bądź serwisu specjalizującego się w Jaguarach/Fordach, posiadającego komputer serwisowy IDS (tylko IDS) i sprawdzacie dokładnie:
1. Pracę wtryskiwaczy paliwa, czy dawkowanie jest prawidłowe, czy nie ma za dużo odchyłów od normy.
2. Pracę pompy common rail, czy podaje prawidłowe ciśnienie w całym zakresie pracy (z i bez obciążenia)
3. Mechanik wyciąga filtr paliwa i go rozcina, żeby sprawdzić, czy nie ma w nim opiłków metalu

Jeśli mechanicy stwierdzą, że coś jest nie halo, to czeka Cię regeneracja wtrysków, a jeśli dodatkowo się okaże, że masz opiłki metalu w filtrze paliwa, to wtedy pompa do naprawy/wymiany i czyszczenie calusieńkiego układu paliwowego, włącznie z bakiem paliwa... jak się domyślasz, koszta takiej procedury są niemałe.

Inna kwestia to sprężarka, trzeba sprawdzić, czy wirnik nie ma luzów i czy nie ma śladów oleju."

Jawe83

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 17, 2013, 15:30:58 pm »
To dodam jeszcze małe co nieco - jeśli kupujesz kota w dieslu w takim wieku, to remont wtrysków może być nieunikniony, one po prostu się zużywają. Tylko koszt regeneracji samych wtrysków nie jest taki drastyczny, jak w przypadku, gdy coś się dzieje z pompą CR (o czym traktuje cytat wyżej).

Nie wiem, kolego, na ile lat planujesz mieć kota, ale może poszukanie wersji z benzyną nie jest wcale takim głupim pomysłem. Miałem Mondeo z silnikiem TDCi (to samo, co w X), teraz mam X'a w benzynie i śmiało mogę stwierdzić, że benz to był dobry wybór, bo w Mondeo to, co "zaoszczędzałem" na paliwie, nie pokrywało kosztów napraw silnika (wtryski, sprzęgło)... A w benzyniaku (mam go od lutego), choć więcej pali, największym wydatkiem była nowa chłodnica :)

P.S. Ale że sylwetka X'a nie przyciąga uwagi?? No chyba żartujesz  :-hehe

moomphas

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 18, 2013, 10:46:35 am »
Sam też nie wiem jak długo będę z niego korzystał. Za dużo się w życiu zmienia, żeby móc w miarę pewnie stwierdzić. W każdym razie na pewno dużo km nie będę robił - głównie dojazd do pracy (dziennie ze 25km).

Dałeś mi trochę do myślenia z tą benzyną... Może rzeczywiście nie jest to takie złe rozwiązanie, ale obawiam się za dużej mocy jak dla początkującego kierowcy... Chyba że silniki 2.1 są również godne uwagi?

Co do sylwetki - no to takie moje odczucie  :-wings

ghrh

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 18, 2013, 13:41:12 pm »
Nie kupuj benzynowego X-Type bez napędu 4x4, przecież to jego najlepsza cecha.
Ja po zdanym egzaminie przez 3 miesiące jeździłem tylko komunikacją miejską, a potem przesiadłem się do własnego Xa 3.0 i akurat nadmiar mocy problemem nigdy nie jest :) Rozumiem marudzenie na spalanie czy inne koszty utrzymania, ale moc jest ważna dla bezpiecznej jazdy. Każdy kierowca powie Ci, że dobrze przeprowadzony manewr wyprzedzania (a to przecież najbardziej niebezpieczny manewr na drodze) to dynamicznie wykonany manewr.
Mam porównanie ze 130-konnym Fiatem Coupe. Zanim fiacik się zbierze do wyprzedzania to ja już jestem po drugiej stronie w kotku.

BivBell

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 18, 2013, 14:04:47 pm »
Ja szukam tylko i wyłącznie 3.0 w benzynie z manualną skrzynią. Jak wygląda jego utrzymanie? Dużo samochodów oglądałeś przed kupnem? Często ulegają tam awarii przeguby, dyferencjały, skrzynia, reduktor ( elementy przenoszenia napędu)? Z tego co widziałem reduktor kosztuję dobre 2500 zł.

ghrh

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 18, 2013, 17:40:24 pm »
W kwestii utrzymania to się nie wypowiadam :) Mamy różne standardy i sporo rzeczy, które ja zrobiłem, wcale nie były konieczne. No i do tego mam trochę niefart - a to w dziurze rozwaliłem prawie całą prawą stronę zawieszenia (serio - felgi, opony, przegub, sworzeń, nawet tarcza hamulcowa, być może za moment wahacz będzie przez to do wymiany), a to ktoś w markecie oparł się wózkiem o błotnik. Tutaj po prostu rozejrzyj się po forum, jest dużo takich tematów.
Mój kotek był pierwszym którego oglądałem, ale nie jedynym. Po prostu wtedy najlepsze co znalazłem (przy okazji na fakturę więc cena duuuużo niższa) - prawdziwe 120k przebiegu, dobre wyposażenie, obowiązkowy automat  i niesamowity perłowy biały kolor :)

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.281
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 18, 2013, 17:59:54 pm »
2.1 nie kupujcie. Auto w ogóle nie jedzie, nie ma napędu 4x4, pali nie wiele mniej od 2.5 czy 3.0, a na dodatek jest bardzo dużo tych aut do sprzedania z uszkodzonym silnikiem. Nie wiem co tam się psuje, bo nigdy nie interesował mnie model z tym silnikiem.

3.0 w manualu jeździ żonka i nie narzeka. 11,5litra pali, na trasie dużo w stosunku do miasta bo 9-10l. Na trasie brakuje 6 biegu.
Jest XE MY20, XJ6 BRG MY95
Był X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

BivBell

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 18, 2013, 18:51:45 pm »
No ja mam zamiar kupić X-type dość tanio i włożyć do 6 tys. na doprowadzenie go do porządku. Dlatego chciałbym wiedzieć jakich usterek się wystrzegać przed kupnem i z tego co wyczytałem to układ napędowy jest drogi w remontowaniu tylko ciężko mi znaleźć jakie części ulegają awarii i ile kosztują.

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.281
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 18, 2013, 19:16:00 pm »
Tanio pojęcie względne. Za ile masz zamiar kupić?
Jest XE MY20, XJ6 BRG MY95
Był X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

bialy

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 18, 2013, 19:28:50 pm »
Przewijające się posty o wyjącej podporze wału w zakresie 40-50km/h mogę potwierdzić. - wymiana łożyska. Egzemplarz który kupisz powinien mieć tą część wymienialną bez rozcinania wału.
Również mogę potwierdzić stuki w zawieszeniu przy najechaniu na poprzeczne nierówności / studzienki - do wymiany silikonowa podkładka lub łożysko.
wypadające kratki nawiewu przedniej szyby - wada konstrukcyjna.
Poza tym chyba nic złego się nie dzieje z napędem.
Na pewno nie możesz się spodziewać awd znanego z subaru. X-type z awd jeździ zupełnie inaczej i w większości wypadków zachowuje się jak tylnonapędówka.

BivBell

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 18, 2013, 19:39:07 pm »
Wolę wydać 16 tys i zostawić 6 tys na ewentualne naprawy niż łudzić się, że trafię na igłę za 25 tys i pojeżdżę nią 5 lat bez żadnego wkładu. Dodatkowo X-type po facelifcie mniej mi się podoba.

@Biały dzięki, takich rad właśnie szukam. Co do prowadzenia to bardzo mi to odpowiada, Audi Quattro jest trochę za bardzo podsterowne więc zachowanie tylnonapędówki mi odpowiada.

Jawe83

  • Gość
Odp: Wątpliwości przed zakupem starszego X-Type'a
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 18, 2013, 22:04:50 pm »
Sam też nie wiem jak długo będę z niego korzystał. Za dużo się w życiu zmienia, żeby móc w miarę pewnie stwierdzić. W każdym razie na pewno dużo km nie będę robił - głównie dojazd do pracy (dziennie ze 25km).

Dałeś mi trochę do myślenia z tą benzyną... Może rzeczywiście nie jest to takie złe rozwiązanie, ale obawiam się za dużej mocy jak dla początkującego kierowcy... Chyba że silniki 2.1 są również godne uwagi?

Co do sylwetki - no to takie moje odczucie  :-wings

No to przy takiej kilometrówce diesel nie ma absolutnie sensu! Nawet silnik Ci się w pełni nie zagrzeje przed dotarciem do pracy (szczególnie w zimie), przez co zawsze będzie więcej palił.
Szczerze to benzyna 2.5/3.0 to jedyna sensowna opcja, teraz fakt, że diesel jest bardziej ekonomiczny, to mit... nie przy takich cenach paliw, może jeszcze parę ładnych lat temu opłacało się mieć diesla, ale nie teraz... no, chyba, że w leasingu ;)
I, jak koledzy radzą, nie bierz 2.1, jest stanowczo za słaby... choć nim nie jeździłem, ale mój 2.5 wcale taką rakietą nie jest, dlatego że buda X'a ma swoją masę! Nie zawsze duża ilość koni mechanicznych oznacza, że auto to wariat na drodze  :-tylko