Dobra, miałem zrobić tutorial co i jak, ale nie zrobię.
Dlaczego?
W domowo-warsztatowych warunkach nie jesteśmy w stanie wykonać takiej regeneracji, chodzi o płaszczyzny pompy, o przylgnie, rozchodzi się o dziesiąte i setne części milimetrów. Złożyłem swoją pompę na bazie zestawu z allegro (zestaw opakowany przez AS LTD. UK opisany jako Transit 2000 -> AS 19151 ASK027214) link do strony producenta / dystrybutora:
http://autosuppliers.co.uk w zestawie z allegro jest ponadto łożysko (38x14x38 nasze polskie NSK 6202DDUCM). Sam zestaw regeneracyjny AS 19151 składa się z:
2x zimmering
1x oring
1x uszczelka cieńka
1x uszczelka gruba / metalowa
Wałek wyrabiany rzemieślniczo i jakoś jakość nie powala, pojeździć pojeździ ale jakość powiedzmy ze nie pobije oryginału.
Jako, że w sobote po zdjęciu mojej pompy okazało się, że pompa wody też podcieka z uszczelniacza ośki zdecydowałem się na wymianę. Cała zabawa kosztowała mnie ok 850zł (w tym 20L paliwa bo po pompę leciałem do Wrocławia na szybko).
1x 1L ATFIII Mobil
1x Pasek 4PK735 / 4PK738 (jedne katalogi podają taki jedne taki) ja wziąłem Conti
1x Pompa wody SKF (Ford Mondeo MKIII - z Obudowami - w InterCars cena (308,47zł)*
1x Koncentrat 1L płynu G12
1x Pompa regenerowana Ford Mondeo MKIII / Transit 2000-> **
Przy okazji jak miałem porozbierany osprzęt wyczyściłem EGR (nie miałem czasu zajrzeć do kolektora), posprawdzałem termostaty.
Moje spostrzeżenia:
- Zwróćcie uwagę na stan i ułożenie węża od zbiorniczka wyrównawczego do pompy wody (ten co idzie koło akumulatora, u mnie sie o niego zaczął przecierać, musiałem mu zrobić osłonę.
- Mając ściągniętą pompę wspomy sprawdźcie jak obraca się ośka pompy wody, powinna (na napełnionym układzie) obracać się bez użycia wiekszej siły, nie powinna mieć luzu, a broń boże osiowego.
- Kupując pompę wody lepiej kupić droższą np. SKF, ale z pokrywami. Dlaczego? SKF ma aluminiową pokrywę, która jest zdecydowanie bardzie odporna na uszkodzenia niż oryginalny ebonit (który czasami nawet kruszeje, a przy dokręceniu ze zbyt dużą siłą pęka.
- Pompa wody w 2.0 TDCI / 2.2TDCI (Mondeo MKIII, Transit 2000-2007, X-Type) jest identyczna, w pełni zamienna.
- Pompa wspomagania w 2.0TDCI / 2.2TDCI jest zamienna, ALE... wymaga obrócenia króćca (kolanka) w odpowiednią stronę. Starsze X-type sprzed liftu 2004 miały pompę z prostym króćcem, a poliftowe miały z kolankiem.
*) Cena hurtowa, cena ze strony ok 390,00zł dobrym zamiennikiem jest też HEPU, ale droższa 460,00zł oraz Ruville (choć to tylko firma-pakowacz, więc w środku równie dobrze może być HEPU, SKF jak i DOLZ). Niezłe są również pompy DOLZ, ale powiedzmy, że na swoim aucie nie lubie eksperymentować, choć klienci każą sobie zakładać i nie było problemów).
**) Polecam pompy od pana
http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=23976739 (auto-servo-luk Wrocław ul. Skoczna 1 tel. 882-514-071) do X-Type ma na miejscu, od ręki, dajesz swoją, bierzesz drugą). Cena, na miejscu da się zrobić lepszą niż na allegro
Polecam.