Witam. Również miałem kłopot ze znalezieniem regulatora napięcia do jaguar x-type 3.0 V6.
Objawy to mrugające oświetlenie, spalone żarówki, ładowanie na poziomie 15V, nierówne obroty silnika. Czasami się uspokajało i ładowało na ~13,6V - wtedy silnik pracował równo. Po sprawdzeniu diagnoskopem do alternatorów, okazał się uszkodzony. Przestrzegam również przed badaniem w warsztacie, który zainwestował tylko w wiertarkę i żarówkę. Łatwo mogą uszkodzić przy takim badaniu (niewłaściwe podłączenie) działający lub wymieniony regulator.
Działanie w układzie elektrycznym tego alternatora jest dosyć skomplikowane. Napięcie ładowania jest kontrolowane przez komputer silnika - do niego dochodzą przewody FR oraz C. Przewód L idzie do lampki ładowania, a IGN (+) idzie do stacyjki - załączenie zapłonu. Prócz komputera (ECU) po drodze jest (podobno?) jeszcze ELD czyli elektroniczny detektor ładowania monitorujący i informujący komputer o zapotrzebowaniu na prąd.
Jak sprawdzić ładowanie alternatora:
https://www1.remyinc.com/webpictures/techtips/TT-626.pdf U mnie w tej 4-pinowej kostce było na każdym pinie 12v (po włączeniu zapłonu). Sprawdzając to eliminujemy uszkodzenie wiązki. Niezbędne jest również sprawdzenie diod znajdujących się obok regulatora napięcia. uszkodzona dioda może narobić znowu bałaganu.
Ponieważ są różne modele alternatorów, można się niepotrzebnie skusić i kupić niewłaściwy, tzn prawie identyczny, a okaże się, że gruby przewód + mocowany jest z innej strony itp.
Alternator do 3.0 V6 ma numery:
Oryginał: DENSO 1X43-10300-CB
lub Bosch W0133-1828297
http://catalog.remyinc.com/Product/Details/12581?idc=1X43-10300-CB&searchType=quickRegulator napięcia do w.w. jaguar x-type 3.0v6 ma numery:
126000
D5Sc-3430
9E 26
Jego zamiennik można wyszukać w tym katalogu:
http://pl.scribd.com/doc/51871421/2/DENSO i jest to: np zamiennik firmy TRANSPO o numerze IN343
Można go kupić tu:
http://osinskiartur.pl/index.php?page_id=pokaz_beta&ed=1&id=6974Wyjąć alternator można na dwa sposoby:
- Od spodu demontując po drodze sprężarkę klimatyzacji.
- od przodu - odkręcając belkę mocującą chłodnice ("ześrubowane" wody+klimy+wspomagania) od spodu (tego nie przerabiałem jednakże przy montażu silnika wydawało mi się to możliwe z pomocą drugiej osoby i jakiegoś kołka/desek/podpórki do podpierania chłodnic od spodu). W obu przypadkach trzeba spuścić płyn chłodniczy - kranik (wkręcany korek) znajduje się od strony alternatora. W drugim przypadku trzeba będzie uważać, aby nie połamać/pogiąć rurek od klimy. Po spuszczeniu wody demontujemy plastikową rure zasłaniającą dostęp do alternatora od góry.
Za sto parę złotych można naprawić samemu alternator... nie jestem w stanie powiedzieć jednak na jak długo wystarczy zamiennik Reg. napięcia.
Jeżeli ktoś znalazł, to mógłby dodać jakie inne regulatory (od czego) pasują, wtedy wątki staną się produktywne.